Dummy föl

Sv: Dummy föl

*knapp*

STORT grattis!
Han ser jättefin ut!
Jag älskar solskenshistorier när det kommer till föl!!!
Man kan inget annat än att grina, och jag trodde att mina tårar också var slut! Men Herkules lyckades skrapa fram fler!!

Gud så söt!!! Har just läst igenom hela tråden och vill absolut grattulera till detta underverk.
Lycka till iframtiden!!
Kram Ewa

Jag fick ett sådant föl förra året. En underbar liten reddun flicka (Quarterhorse). Hon reste sig som hon skulle men hon slutade aldrig att söka efter tutten. När hon kom fram till tutten fortsatte hon förbi. När jag kollade henne hade hon inga sugreflexer överhuvudtaget. Jag försökte få i henne mat men det ranna bara överallt inte där det skulle. Min veterinär kom och gav henne vätska för hon började bli uttorkad, men det hjälpte inte när hon fortfarande inte var bättre på andra dagen tog jag bort henne. Det är ett tunkt beslut att ta. Jag hoppas att dom kan hjälpa dig med ditt föl. Lycka till!

Usch vad tråkigt, ledsen för din skull! Sådana här föl måste sondmatas tills dom kommer igång, men det kanske inte var samma "åkomma". Hoppas det går bättre nästa gång.

Tack för alla lyck önskningar och gratulationer :bow:!

Hector har nu varit hemma i två dygn och allt går enligt planen.
Det man märker på honom är att han fortfarande inte riktigt följer mamma och att han fort blir trött när vi promenerar. Han är heller inte lika livlig som ett "vanligt" föl, även om han bockar runt rätt rejält i boxen och även vid promenad. Enligt uppgift kan det tydligen ta ända upp till 6 veckor innnan dom har återhämtat sig helt, så ni kanske måste hålla tummarna lite till...

Han är väldigt vacker och otroligt social och kontaktsökande, troligtvis eftersom han blivit flaskmatad. Han äter som en häst och växer så det knakar, så snart måste jag hitta en större "sele".

Jag kommer nu inte att skriva mer i denna tråd, men uppdaterar om det händer ngt som jag tror att ni har intresse av.

Jag & hela bukes fölunge Hector, tackar än en gång för allt stöd!

Vill bara önska er all lycka i framtiden det är ni värda allihop :bow:

Ska hålla tummarna för att det fortsätter att gå framåt och att han blir en frisk och stark häst tillslut! :)

Även jag är en av alla dom som har följt den här tråden i tystnad.
Jag har kramat tummarna blåa, och tårarna har runnit värre än niagarafallen, men nu till sist sitter jag här med ett leende på läpparna.
Jag hoppas att allt går vägen nu (jag kommer kika in här o se så att det gör det) och jag ger er, stoet och eran lilla bäbis en stor eloge!

Och på "selproblemet"; ni får köpa er en grimma i size med ett shire-huvud.. Det borde ju räcka ett tag ;)

Grattis återigen

*kl*

Lite uppdatering om Hector som idag blir 2 veckor!

Vi orkar inte längre hålla honom i selen, så nu är det vanlig grimma som gäller...
Han har idag fått vara i hagen för första gången och tyckte det var toppen, fast hans mor hade verkligen fullt sjå att hålla ordning på honom.
Han är hur pigg som helst, och beter sig fullständigt normalt, eller vad säger ni?

Här kommer en kort liten film från hans första dag i "frihet".

http://www.youtube.com/watch?v=Qqlnsk0HTds

Jisses, vilken pigg grabb.

Fantastiskt underbart att er långa kamp har lönat sig. Önskar er all lycka för all framtid. Ser fram emot att se och höra mer.:)

Grattis att det än så länge gått vägen, och vilket söt liten sak =)
Vilka "spurter" han tog i hagen också och han håller verklien mor sin sysslesatt :P Härligt att se honom dia i filmen också :D

Jätte GRATTIS!!! Skönt att allt gått sååå bra.
Jag såg dina hästar på sjukhuset (eftersom mina oxå va där...) hur dom kämpade för att få honom att vilja dia. Så underbart att det fungerade till slut.

Läste att din är lite x-bent, det är min med. Hur länge låter du dina vara ute? är så svårt tycker jag - så man inte tröttar ut dom (benen) för mycket. Vad fick du för direktiv ang. benen?

GRATTIS IGEN!!!

vilken passande låt! det är en riktig vinnare du har :p

Jättesöt, men jag tycker morsan står i vägen å sabbar lite då å då :angel:

Grattis! :laugh:
Vad skönt att allt gick bra.
Han ser väldigt, väldigt fin ut och mammahäst ser riktigt stolt ut! :love::D

// Anna

Han ser stor ut för att bara vara två veckor. Underbart att se honom så pigg och busig, med tanke på hans start i livet.:love:

Vilket fint sto hans mamma är, det lilla man hinner se av hennes rörelse är :love::love:
Och kan jag inte låta bli att skriva att ni har en sådan bra fölhage med rejält staket.:bow:

Jag har velat haft en sådant staket i många år nu... Äntligen kom det till skott, tack vare Hector. Han verkar ju helt normal, men vi visste inte hur han skulle bete sig när vi släppte ut honom.

Karisma ser ut som ett urtidsdjur, men rör sig fortfarande väldigt bra, och lätt, trots kroppshyddan :angel:.

Direktiven är box el. sjukhage, samt promenader på hårt underlag så mkt vi orkar. Han har nu stått på box sina 2 första v. i livet, och vi har promenerat honom minst två ggr om dagen.
Dom sista dagarna hade vi fullt sjå att hålla honom, då han blivit väldigt stark och gärna vill bocka omkring som en galning. Han har rätat upp sig väldigt mkt. och kommer nu att få gå i denna lilla hage 2 tim om dagen. Ska på återbesök på tisd, så får vi se vad dom säger. Om vi får ha honom ute mer...

Jag läste om din prematur, vad underbart att det gick bra där också :bump:! Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Avel Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta. Ett litet frieser hingstföl föddes idag...
2
Svar
28
· Visningar
7 496
Senast: palle
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 328
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka