Dumma regler om hästhantering!

Sv: Dumma regler om hästhantering!

ja...jag mockar mina två på fem minuter tillsammans. Jag har torv och spånbädd. Den håller sig otroligt bra och är torra som snus. Och det går hiskeligt fort att mocka! En halvtimme per box??? En halvtimme hinner man ju göra tusen andra saker på...jösses...

Håller med!! Mockar min box på ett par minuter, desto mer tid till att rykta, rida och annat.

Även så har jag hört av bl.a maria gretzer att om man inte kan rida med spö och sporrrar så e man ingen duktig ryttare :S
tycker att det låt jäklans idiotiskt, nån som håller med?

Det är ganska idiotiskt! Även de bästa ryttarna rider med sporrar och spö ibland. förhoppningsvis så är det ingen som tillåter en orutinerad ryttare att rida med sporrar i vilket fall som helst...

Men det är klart att jag kan hålla med om att en ryttare som rider tillräckligt bra kanske inte behöver använda sporrar eller spö även om de rider med det... JAg tycker lite både och i den frågan ändå faktiskt... :crazy:

Jag mockar 7 boxar (spån) på ca en halvtimme, inklusive spån. Men visst , det går verkligen undan nu när man gör det även i arbetet, snacka om skillnad mot innan!

Fick höra häromdagen att om hästar står på spån får de "hålrum" i hovarna, vilket gör att hovarna spricker och går sönder. Hon "visste" ett par hästar som hade fått avlivas för detta ... :rofl:

Där kan vi snacka om att överdriva!! :rofl: Tycker man inte om spån så kan man väl bara säga det och stå för sin åsikt istället för att hitta på grejer som de borde förstå att vi som håller på med hästar ändå fattar att de är lögn!

MEN!!! SAken ska också sägas att vissa spånsorter (MDFspån bland annat) innehåller en hel del terpentin vilket både kan ge klåda och TORRA hovar som kan spricka... men inte så pass att en häst skulle behöva avlivas för det... isåfall har ägaren till de hästarna missat mycket annat inom hovvården om en häst behöver avlivas på grund av hovarna :(

Bye the way, så pratade jag med en tjej över msn som har egen häst och jag berättade att jag brukar lindra ensamheten i stallet när jag mockar med att ha radion igång. Hon blev helt förfärad och ville att jag skulle lova att aldrig spela musik när hästarna stod inne. :confused:

Anledning: För att enligt henne så kan hästar bli beroende av att ha musik igång och därför bli helt galna om de inte har musik så att man inte kan ha dem i hagen, rida ut dem eller någonting.

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag har på radion när jag tar in dem fast på låg volym och sen stänger inte jag av förrän alla elever börjar komma... Mina hästar har inte blivit galna.... än iallafall :crazy:

Sicket trams med radion. Jag brukar ha radion på när jag är i stallet och någon mer är där. Är jag själv föredrar jag mp3-spelaren om det inte är sport på radion eller dylikt.
Ingen galen häst än och vi har nog 30 hästar eller så här. Hemma har vi nio hästar och de är mer eller mindre normala fortfarande :D

Nej herregud, det spelas ju musik under tävlingar också. Undrar om hon hört talas om Kür? Under vintern red jag ofta i stora ridhuset och då gick jag upp i sekreteriatet och satte igång musiken där och red till musiken... Det är bara rent fjanteri.

De flesta överdrivna "regler" kommer från hästägare som pjoskar för mycket med sina hästar tror jag...

Fast dressyrhästar är ju ofta rätt knasiga så :angel:
Nävars, om man inte gör så stor affär av saker när man handskas med hästen håller sig hästen oftast lugn också.

Fick höra häromdagen att om hästar står på spån får de "hålrum" i hovarna, vilket gör att hovarna spricker och går sönder. Hon "visste" ett par hästar som hade fått avlivas för detta ... :rofl:

Nja..hålrum i hovarna vete tusan..
däremot gillar jag inte spån eftersom det inte ger hästarna ngt att pilla i och tugga på, men det kan ju enkelt avhjälpas med en klyfta halm eller nåt över natten :P

Sen tycker jag att halm ser mysigare ut:p

Fast dressyrhästar är ju ofta rätt knasiga så :angel:
Nävars, om man inte gör så stor affär av saker när man handskas med hästen håller sig hästen oftast lugn också.

Precis.. börjar man hoppa och studsa runt så fort man hör musik så kanske hästarna lär sig förknippa musik med stök och bråk...

annars tycker jag själv att det verkar som att hästarna verkligen inte bryr sig det minsta om ifall jag spelar lite musik. Ibland tror jag nästan det lugnar ner dem lite eftersom det inte är helt tyst. Så då händer det inte så mycket om en grep åker i marken eller så eftersom det inte blir så stor skillnad för hästarna.

Men handlade det inte om att hästarna blev beroende av musiken och skulle bli galna utan den? Vägra gå ifrån musiken i stallet o så..

:rofl: OM det någon gång händer så kommer jag installera en radio i hagen med så att de kan koma ut..eller skickar dem på avvänjning..x)

Men handlade det inte om att hästarna blev beroende av musiken och skulle bli galna utan den? Vägra gå ifrån musiken i stallet o så..

:rofl: OM det någon gång händer så kommer jag installera en radio i hagen med så att de kan koma ut..eller skickar dem på avvänjning..x)

Jo, men jag menade om hästar överhuvudtaget skulle bli annorlunda av musik så skulle det vara av den anledningen att de förknippar musik med stök och bråk :crazy: Hehe tror nog grannarna skulle bli tokiga om vi hade disco i hagarna hela dagarna...

Bye the way... var det någon som kollade på de tvsända hopptävlingarna från LAs Vegas... var det i helgen?? Kommentatorn Lotta Björe (vet inte om hon heter så) kläckte ur sig det dummaste jag hört på lääääänge.

Hon påstod att just FUXMÄRRAR skulle man inte använda sporrar på eftersom de inte tolererar dem lika bra som andra hästar (jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa... kan till och med varit tvärtom) Rätta mig om ni känner till det här isåfall :crazy:

Inte nog med att man ska vara försiktig vid val av kön på hästen... nu ska man visst lämna sporrarna hemma om man ska åka och rida en märr som är fux... men en brun märr går bra?!?!?! :confused:

Jo, men jag menade om hästar överhuvudtaget skulle bli annorlunda av musik så skulle det vara av den anledningen att de förknippar musik med stök och bråk :crazy: Hehe tror nog grannarna skulle bli tokiga om vi hade disco i hagarna hela dagarna...

Nja... möjligtvis om man spelar hårdrock eller techno på riktigt hög volym i så fall.. :P

Har inga grannar direkt..tusan vilka party man kunde haft i hästhagen på somrarna! :idea:

Inte det du efterfrågade, men jag kan ju säga att jag brukar mocka i en halvtimme.

Bye the way... var det någon som kollade på de tvsända hopptävlingarna från LAs Vegas... var det i helgen?? Kommentatorn Lotta Björe (vet inte om hon heter så) kläckte ur sig det dummaste jag hört på lääääänge.

Hon påstod att just FUXMÄRRAR skulle man inte använda sporrar på eftersom de inte tolererar dem lika bra som andra hästar (jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa... kan till och med varit tvärtom) Rätta mig om ni känner till det här isåfall :crazy:

Inte nog med att man ska vara försiktig vid val av kön på hästen... nu ska man visst lämna sporrarna hemma om man ska åka och rida en märr som är fux... men en brun märr går bra?!?!?! :confused:

Det är en gammal grej att fuxston är lite speciella. Mitt fuxsto kan man rida med sporrar på men jag rider aldrig med sporrar iaf på mina hästar. Gör ingen skillnad, de svarar så snabbt och lätt framåt ändå.
Övriga fuxston jag haft i min närhet har gått utmärkt att rida med sporrar. Om sen fuxston är lite speciella vet jag inte, jag tycker att många hästar är speciella :)

låter konstigt att dom lär ut sånt det tar väll den tid det tar

Har hört att bli man inte svettig när man ryktar hästen så har man slarvat :p

I mitt stall är det så att om man slarvar med att borsta svansen så att det finns halm kvar så kommer man att trilla av hästen.

knapplån

Det här med 100 avkastningar är ju alltid överdrivet men det är väll också en "kom igen" metod för att motivera eleverna i ridskolorna- mest på skämt. Ni vet, stackars lilla fia åker av brunte och läraren uppmuntrar henne med att hon har 99 gånger kvar! Skämt alltså. Som att ge ridinstruktören en femma till "pralinkassan" varje gång man slog ned en kon som vi körde med. Eller att ta med tårta när man åkt av.
Men jag har också sett att folk som inte ramlat av mycket under sina ridår har inte ridit särskilt "pigga" hästar, de har haft sina lugna hästar- så på något sätt tycker jag att det finns en poäng i det hela. Även om det finns bra ryttare som sitter som tuggummi i sadlarna så tror jag att majoriteten fesrider ;)

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej alla hästkunniga! Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Apollo 13
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar