Dumma regler om hästhantering!

Sv: Dumma regler om hästhantering!

Jag hör väl till de där envisa jäklarna som hänger sig kvar då ;) Jag och min kompis red samma shettis som yngre. Hon åkte av typ 27 ggr och jag åkte av 0 ggr :D
Efter det har mina hästar varit betydligt mer framåt än hennes och ändå har hon trillat av oftare. (Trots att hon mest rider dressyr och jag hoppat betydligt mer och svårare än hon :) ) Jag skulle nog säga att vi är mer eller mindre lika duktiga sett som ett genomsnitt även om vi rider olika.

Inte det du efterfrågade, men jag kan ju säga att jag brukar mocka i en halvtimme.

Men hur många boxar har du att mocka och har du tidsbegränsning?

Idag mockade jag hos Dockan i säkert en timme men nu på helgerna (förutom när jag har helgjouren) så står jag och slappar och njuter av att jag inte har 6-7 andra boxar att mocka och att jag inte behöver tänka på att det ska vara klart på två timmar... :)

Nja... möjligtvis om man spelar hårdrock eller techno på riktigt hög volym i så fall.. :P

Har inga grannar direkt..tusan vilka party man kunde haft i hästhagen på somrarna! :idea:

He he "mina" hästar får stå ut med det som sänds på radio vare sig det är schlagerlåtarna som spelas mycket nu eller om det är en gammal rockklassiker... de får även stå ut med att jag skruvar upp volymen lite, lite om mina favoriter kommer.... vilket typ händer ...väldigt sällan :crazy:

He he du kan ju ha midsommarfesten där... det hade blivit riktigt idealiskt... om man mockar ur hagen först kanske :smirk:

På tal om det här med 100 avkastningar förresten!

En kompis i stallet sa till mig igår att hon höll med lite om att man blir en bättre ryttare av att ramla av 100 gånger eftersom:

* Man lär känna vad ens häst reagerar på och vad den är rädd för

* Man lär sig landa rätt efter ett tag... :rofl:

* MAn lär sig så småningom hur man ska hålla sig kvar när hästen, bockar, stegrar eller hoppar åt sidan....

Hon kan ju ha en poäng men det betyder inte att man MÅSTE ramla av 100 gånger för att bli en bra ryttare... eftersom bra ridning innehåller mer än att kunna hålla sig kvar på ryggen...

Annars vill jag veta hur många gånger jag måste ramla av för att kunna lära mig öppna och sluta... :smirk:

Hmm, Cinna som aldrig är rädd för någonting då. Rider man henne kan man alltså aldrig bli bra som ryttare ;)
(Intressant med tanke på att hon gjort mer eller mindre bra resultat med samtliga ryttare som inte varit jätteduktiga innan ;) )

Trots allt måste man ju inte trilla av för att lära sig hur man ska hålla sig kvar :D

En dum regel från mitt föredetta stall var att så fort hästarna sprang/busade det minsta i hagen var man tvungen att ta in dem i sin box igen. Det för att minimera skaderisken, hagarna inte skulle bli förstörda + att vissa hästar ansågs få magsår av att hästarna i hagarna intill busade. Kan tilläggas att man max fick ha sin häst ute i hagen 1h per dag och att de var tvugna att gå 1och1.

I samma stall var det även förbjudet att ha sin häst stående lös på stallgången eftersom ägarna till stallet ansåg att en häst omöjligt kunde stå still utan att de när som helst kunde få för sig att rusa iväg och bråka. Man var också tvungen att alltid ha hjälm och spö med sig om man skulle leda sin häst någonstans + ha hästen i ett ledträns med kedja under... Dumt stall där hästarna inte fick vara hästar..

Hmm, Cinna som aldrig är rädd för någonting då. Rider man henne kan man alltså aldrig bli bra som ryttare ;)
(Intressant med tanke på att hon gjort mer eller mindre bra resultat med samtliga ryttare som inte varit jätteduktiga innan ;) )

Trots allt måste man ju inte trilla av för att lära sig hur man ska hålla sig kvar :D

Hehe nej precis... Det är som jag sa tidigare.. Hur ska min sits förbättras av att den inte har kontakt med sadeln?? :smirk:

DEssutom, om det var sant... då skulle man ju egentligen inte hoppa upp på hästen från första början.. om man blir duktigare av att vara av hästen så kanske man ska stå jämte hästen istället :rofl:

Stackars hästarna i det stallet :mad:
Den som satt dom reglerna visar ju bara hur okunnig h*n är!

En dum regel från mitt föredetta stall var att så fort hästarna sprang/busade det minsta i hagen var man tvungen att ta in dem i sin box igen. Det för att minimera skaderisken, hagarna inte skulle bli förstörda + att vissa hästar ansågs få magsår av att hästarna i hagarna intill busade. Kan tilläggas att man max fick ha sin häst ute i hagen 1h per dag och att de var tvugna att gå 1och1.

I samma stall var det även förbjudet att ha sin häst stående lös på stallgången eftersom ägarna till stallet ansåg att en häst omöjligt kunde stå still utan att de när som helst kunde få för sig att rusa iväg och bråka. Man var också tvungen att alltid ha hjälm och spö med sig om man skulle leda sin häst någonstans + ha hästen i ett ledträns med kedja under... Dumt stall där hästarna inte fick vara hästar..

Herregud. Snacka om att verkligen pjoska med sina hästar, så till den gräns att det är plågsamt för hästarna. DE kan ju itne må bra av att tas ut o in hela tiden och att se kompisarna gå ut o komma tillbaka. 1 timme dessutom. Det är ju som att de aldrig får gå i hagen utan att de 1 och 1 ska ridas på 1timmars skritt-turer bara...

DE ägarna som förbjöd andra från att ha hästar i stallgången på grund av risken att de ska springa iväg kan man ju fundera på. Vad sjutton köpte de för hästar egentligen?

Det där med hjälm är väl en sak. Eleverna på ridskolan där ajg jobbar ska helst ha hjälm på sig om de går in i boxarna och så... men om man som van o rutinerad hästtjej eller kille ska behöva ha hjälm på sig när man leder sin häst... och spö sen!!?? :eek:

Det bevisar ju att de värsta "reglerna" oftast kommer ifrån folk som behandlar hästar som bebisar.

Jag skulle ju bara kunna säga att man ska inte ha en massa regler och så egentligen så att de blir en vetenskap. Det ska inte vara si eller så. Förr i militären så hade man allting likadant på hästar för att till och med "idioter" skulle kunna klara av att sadla och tränsa hästar och så. Men vissa saker stämde inte.

Det hela handlar bara om hästvett. Om ngt låter helt galet så är det kanske det. Det är oftast upp till var och en att hitta sina sätt att hanter sin häst. Det ända man behöver veta, det är egentligen att hästen är ett flockdjur och lite hur de fungerar, så att man får anpassa hanteringen efter det.

Samla ihop ett någorlunda utspritt gäng som har häst och så fråga man dem hur de hanterar hästar och man kan ha helt olika åsikter om saker.

Jag har inte läst igenom tråden alls. Det är ca:70inlägg. Så jag skrev detta utan att veta innehåll av tråden.
Mvh Girly

Jag skulle ju bara kunna säga att man ska inte ha en massa regler och så egentligen så att de blir en vetenskap. Det ska inte vara si eller så. Förr i militären så hade man allting likadant på hästar för att till och med "idioter" skulle kunna klara av att sadla och tränsa hästar och så. Men vissa saker stämde inte.

Det hela handlar bara om hästvett. Om ngt låter helt galet så är det kanske det. Det är oftast upp till var och en att hitta sina sätt att hanter sin häst. Det ända man behöver veta, det är egentligen att hästen är ett flockdjur och lite hur de fungerar, så att man får anpassa hanteringen efter det.

Samla ihop ett någorlunda utspritt gäng som har häst och så fråga man dem hur de hanterar hästar och man kan ha helt olika åsikter om saker.

Jag har inte läst igenom tråden alls. Det är ca:70inlägg. Så jag skrev detta utan att veta innehåll av tråden.
Mvh Girly

Nej det finns 10 000 000 olika sätt att sköta hästar på och vad som känns rätt för en person är kanske inte rätt för nästa.

Det är lite det som är poängen med tråden. Att komma och säga att man inte kan mocka en box ordentligt på mindre en än halvtimme är ju korkat eftersom hästar bajsar och kissar olika och vissa är helt enkelt lättmockade.

Så det är det som är meningen med tråden. Att vi ska skratta åt de där idiotreglerna som dyker upp ibland

Man vet att det finns många människor på detta forum som gärna vill lära sig om hästar. det finns även människor som är såpass mkt nybörjare att de gärna vill hålla fast vid en sak de lärt sig bara för att en person har sagt att det SKA vara så enligt den.
Jag hoppas att många lär sig mkt utav denna tråd.

Jag tror att det viktigaste en hästmänniska kan ha är förståelse.
Förståelse för hur hästar tänker och fungerar.
Förståelse för hur andra människor tänker.
Och förståelse för att mer än ett sätt kan vara rätt :P

Förhoppningsvis kommer fler och fler få mer och mer förståelse :D Tills hela mänskligheten lever i fred med allting och alla krig är slut.. :angel:

Åh underbara värla skulle jag säga om det händer. Fred.... Ordet smakar så gott i munnen. Ett av de finaste ord jag kan.

Jag hoppas verkligen att människorna lär sig en dag att inte vara så egoistiska och tänka på andra.

Man vet att det finns många människor på detta forum som gärna vill lära sig om hästar. det finns även människor som är såpass mkt nybörjare att de gärna vill hålla fast vid en sak de lärt sig bara för att en person har sagt att det SKA vara så enligt den.
Jag hoppas att många lär sig mkt utav denna tråd.

Det går nog lära sig en hel del om man tar tråden på allvar. :crazy: Sen är det skillnad på om någon "äldre" och hästvan kommer och på fullaste allvar menar att man ska bli en bättre ryttare av att ramla av 100 gånger i jämförelse med att jag kanske säger det till den sju år gamla ridskole-eleven som ramlat av för första gången. Och läser man hela tråden så är det vissa "regler" som vi har tagit upp som är så dumma att man inte fattar vem som lärt någon det från första början.

Sen hoppas jag att de flesta som läser den här tråden förstår att det är personliga åsikter inblandat i alltihopa också. Vissa kanske menar att DE inte hinner mocka sin box på mindre än en halvtimme om inte de slarvar för att de inte är så snabba/har en stökig häst/stor box eller vad som helst medan vissa har hästar vars box kan mockas pedantiskt på under tio minuter... ingen har fel i de här fallen och inte heller har någon av dem rätt att säga att den andra gör fel bara för att man inte gör likadant. Bara ett exempel men jag hoppas ni förstår allihopa. :D

Men jag hoppas också att många kan lära sig något av den här tråden...

Nää. Det är klart att de inte ska tro att man ska kunna mocka för man har häst. Jag känner en som inte kan mocka för 5 öre. Han slänger iväg grepen och börjar nästan plocka för han frö det går fortar för han. Även om hästen är jätterenlig av sig i boxen. (Han är lite konstig ibland denna person, men vis som få)

Åh underbara värla skulle jag säga om det händer. Fred.... Ordet smakar så gott i munnen. Ett av de finaste ord jag kan.

Jag hoppas verkligen att människorna lär sig en dag att inte vara så egoistiska och tänka på andra.

Jag läste ett sååååååå bra citat om det där... kommer inte ihåg vart eller vem som sagt det och det blir väl inte exakt nu, men jag gör ett försök.

"Anledningen till att människan utvecklats i snabbare takt än alla andra djur beror på att vi är det enda djuret som innehar rasegoism. Egoism som gäller att vara mäktigaste, största, rikaste, smartaste och vackraste varelserna på jorden. Egoism leder till hat som leder till krig som leder till mer hat tills vi åker i en spiral ner mot förstörelse. Vi har förstört för alla andra varelser runt omkring och håller på att förstöra för varandra. Vår egoism att göra det bäst för oss kommer göra det sämsta för oss"

JAg tyckte det var så bra sagt

Helt underbart! jag hyllar den person som skrivit det. För mer sanning än så kan det absolut inte bli!

"Anledningen till att människan utvecklats i snabbare takt än alla andra djur beror på att vi är det enda djuret som innehar rasegoism. Egoism som gäller att vara mäktigaste, största, rikaste, smartaste och vackraste varelserna på jorden. Egoism leder till hat som leder till krig som leder till mer hat tills vi åker i en spiral ner mot förstörelse. Vi har förstört för alla andra varelser runt omkring och håller på att förstöra för varandra. Vår egoism att göra det bäst för oss kommer göra det sämsta för oss"

:bow: ...... ......... ........... ........ ....... ..... .... ...........

Jo det citatet var sååå jäkla bra... Jag kommer inte ihåg alls vem som sa det. Tror det var någon fredsaktivist i England som hade skrivit ett inlägg i en tidning... ska se om jag kan få farsan att kolla igenom alla sina engelska tidningar han har om han kan hitta det...

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej alla hästkunniga! Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Apollo 13
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår