Dumma regler om hästhantering!

Sv: Dumma regler om hästhantering!

Cinna är en ponny ;)
Sakerna behöver inte alls hänga ihop. Man kan rida väldigt länge men ha en tendens att alltid hålla sig kvar på ett eller annat vis.

Ärligt- när en ponny brallar, hur många av barnen sitter faktiskt kvar? Du har ju bra balans, det är faktiskt få som har det. Jag sitter bra i sadeln (fru ego själv :rofl: ) även när hästar brallar och de gånger jag åkt av har majoriteten varit under mina allra första månader i ridning (rider själv ponny- galen ex varnvårdad en också). Men jag känner många som flyger av till höger och vänster så fort hästarna gör något litet språng. Så bara för att du inte följer normen så betyder inte det att andra inte gör det ;)

Haha okej. Då är hon en undantagsponny. :p

Men det skrev jag ju. Jag höll med om det men sa att det _oftast_ hänger ihop. Oftast, inte alltid.

Det där med tid är ju högst individuellt. Är man rutinerad tar en enkel box 5 min och en svår 15 min. men att sätta regel är ju töntigt. Bä'ttre isåfall att någon går runt och gokänner/visiterar boxarna så att det duger. hellre än att lägga spilltid på skitsaker ... hehe

Det där med tid är ju högst individuellt. Är man rutinerad tar en enkel box 5 min och en svår 15 min. men att sätta regel är ju töntigt. Bä'ttre isåfall att någon går runt och gokänner/visiterar boxarna så att det duger. hellre än att lägga spilltid på skitsaker ... hehe

Det är många saker som spelar in på hur lång tid det tar att mocka en box. Är man inte van vid det tar det ju längre tid, om man har en häst som skitar ner mycket så tar det ju också lång tid. Att generalisera och säga att det måste ta en halvtimme per box är som du säger rent av löjligt.

När jag började praktisera på ridskolan hade jag haft ett uppehåll på tre år när det gällde hästar och jag hade visserligen fem timmar på mig att mocka de åtta boxarna (plus packning av höpåsar, utsläpp av 8 ridskolehästar och 15 privathästar + annat man skulle hinna med också) men det var nätt och jämt att man hann. Ibland blev det till och med övertid. Men sen blev man ju mer och mer van och det gick snabbare och snabbare. Nu när jag haft anställning ett tag på halvtid så innebär det att jag har samma arbetsuppgifter men jobbar bara fyra timmar per dag varav två av dem på morgonen då jag släpper ut hästarna, mockar och packar höpåsar. Nu hinner jag utan problem och det skulle jag ju definitivt inte göra om jag tvingades stå en halvtimme i varje box och bara peta i spånet för att det inte finns något där... Och enligt inspektören som var där förra veckan så är min mockning bland de bästa hon någonsin sett...:angel: Vad ska man säga...?

Ärligt- när en ponny brallar, hur många av barnen sitter faktiskt kvar? Du har ju bra balans, det är faktiskt få som har det. Jag sitter bra i sadeln (fru ego själv :rofl: ) även när hästar brallar och de gånger jag åkt av har majoriteten varit under mina allra första månader i ridning (rider själv ponny- galen ex varnvårdad en också). Men jag känner många som flyger av till höger och vänster så fort hästarna gör något litet språng. Så bara för att du inte följer normen så betyder inte det att andra inte gör det ;)

Nej, jag vet mkt väl att jag har bra balans men faktum kvarstår att jag inte är ensam om det. Ska man säga att man måste krocka eller få ett visst antal motorstopp innan man är en bra bilförare också? ;)
Jag nämnde en av mina bästa vänner, hon trillade av vår delade shettis 27 gånger, jag åkte av honom 0 ggr. Hon är inte en bättre ryttare än jag sett generellt. Vi är bara olika gällande envishet och balansmässigt :)

Att det sen kan användas för att avdramatisera en avfallning är en sak. Frågan är om man ska bagatellisera något som kan gå illa, något jag själv är ett bevis på. (Hjärnskakning, knäckta revben, uppslaget hål under armen=12 stygn, man såg mitt skelett genom :D Som exempel.)
Jag har trillat av tämligen få gånger för att ha ridit så mycket men några av de gånger jag fallit av har det gått illa. Kanske pga min bra balans som gjort mig van att hålla fast i evigheter ;)
Konsten att ramla har jag från skidåkningen, även om jag oftast håller mig på benen där också ;)

Cinna är en gudinna :love: Jag har iofs inte trillat av mina andra ponnyer och hästar särskilt ofta heller, vilket jag är glad för :)

Det hänger ihop med erfarenhet, inte hur ofta man trillar av.

Att det sen kan användas för att avdramatisera en avfallning är en sak. Frågan är om man ska bagatellisera något som kan gå illa, något jag själv är ett bevis på. (Hjärnskakning, knäckta revben, uppslaget hål under armen=12 stygn, man såg mitt skelett genom :D Som exempel.)

Det är klart att du måste kunna avdramatisera när ungen sitter där och gråter utan fysiska men, utan bara är chockad och likaså resten av gänget som tittar på.
Annars vågar dom sig aldrig upp igen...hur skulle det se ut om man i det läget kom med pekpinnar och brasklappar om hur illa det KUNDE gått :smirk: :cool:

Har dom däremot skadat sig och behöver vård är det väl en självklarhet att man inte skämtar bort det, ungar är ju liksom inte dumma i huvudet, utan vet mycket väl när vi vuxna skämtar och är dryga eller när det är allvar. Även om vi vuxna ibland inte vill tro det :angel:

Sen är det ju alltid a och o att lära barnen ett vettigt säkerhetstänkande från början och där kommer ju även skaderisker in. Som hur, när, var och varför man ska tänka på vissa saker för att just minimera skaderisk vid tex en avramling.

Zelma - med hästrelaterade skador för resten av livet... och som har ramlat av minst 200 gånger och suger på ridning ändå :D :p ;)

Det är klart att du måste kunna avdramatisera när ungen sitter där och gråter utan fysiska men, utan bara är chockad och likaså resten av gänget som tittar på.
Annars vågar dom sig aldrig upp igen...hur skulle det se ut om man i det läget kom med pekpinnar och brasklappar om hur illa det KUNDE gått :smirk: :cool:

Har dom däremot skadat sig och behöver vård är det väl en självklarhet att man inte skämtar bort det, ungar är ju liksom inte dumma i huvudet, utan vet mycket väl när vi vuxna skämtar och är dryga eller när det är allvar. Även om vi vuxna ibland inte vill tro det :angel:

Sen är det ju alltid a och o att lära barnen ett vettigt säkerhetstänkande från början och där kommer ju även skaderisker in. Som hur, när, var och varför man ska tänka på vissa saker för att just minimera skaderisk vid tex en avramling.

Zelma - med hästrelaterade skador för resten av livet... och som har ramlat av minst 200 gånger och suger på ridning ändå :D :p ;)

Avdramatisera, ja. Inte bagatellisera. Det är en skillnad mellan de två sakerna.
Jag har aldrig påstått att man ska nämna hur det kunde ha gått, det är fullkomligt irrelevant. Däremot borde ridskolor i högre grad lära ut hur man faller på rätt sätt för att minska skaderisken.

De flesta barn brukar inte ha samma förmåga att förstå skämt som de flesta vuxna.

Avdramatisera, ja. Inte bagatellisera. Det är en skillnad mellan de två sakerna.
Jag har aldrig påstått att man ska nämna hur det kunde ha gått, det är fullkomligt irrelevant. Däremot borde ridskolor i högre grad lära ut hur man faller på rätt sätt för att minska skaderisken.

De flesta barn brukar inte ha samma förmåga att förstå skämt som de flesta vuxna.

Kan hålla med i första raderna, tycker dock att ridskolor borde bli bättre på att lära ut säkerhet och säkerhästhantering överlag, inte bara avramlingar...men jag misstänker att vi menar samma sak här.

Däremot säger mig min egen erfarenhet att barn förstår skämt, mer än vi vuxna tror...MEN ironin vi vuxna gärna använder har dom svårare med.
Men det är som sagt min erfarenhet och även barn är individer precis som vi vuxna.

Kan hålla med i första raderna, tycker dock att ridskolor borde bli bättre på att lära ut säkerhet och säkerhästhantering överlag, inte bara avramlingar...men jag misstänker att vi menar samma sak här.

Däremot säger mig min egen erfarenhet att barn förstår skämt, mer än vi vuxna tror...MEN ironin vi vuxna gärna använder har dom svårare med.
Men det är som sagt min erfarenhet och även barn är individer precis som vi vuxna.

Ja, jag har ingen jätteerfarenhet av ridskolor eftersom det är en del år sen jag red på en men jag vet ju hur det överdrivs lite med säker-häst-hanteringen på vissa. (I stil med att alla hästar är potentiella mördarmaskiner vilket synnerligen få hästar är. Hästar kan döda men inte mörda ;) )
Andra ridskolor har ingen säker hästhantering öht och det är inte heller sunt.
Min poäng är att jag är rätt säker på att det är vanligare att ridskolor lär ut saker som att inte springa bakom hästarna än hur man ramlar av på ett vettigt sätt.

För mig är skämt till stor del ironi, kanske skulle varit tydligare med det. Barn är individer man det går ändå att se mönster hos dem.

Förstår hur du menar :)

Och vad gäller skämt och ironi så är jag nog lite yrkes skadad i mitt tänk, men det ska vi inte gå in på här...då kapar jag tråden helt. :D ;)

Jag har aldrig påstått att man ska nämna hur det kunde ha gått, det är fullkomligt irrelevant.

Inte enligt föräldrarna- mina ska alltid dra "tänk om du bröt bla bla" ;) Men egentligen ska barn veta att risken finns och därför ska man ha viss utrustning som underlättar avramlingar osv. "Det kunde ha gått illa och därför har du hjälm". Men att förvandla avkastningar till en bagatell är egentligen en bra metod: barnen lär sig att ramlar du av så gör det inget för sådant händer. Så länge du inte skadat dig så c'est la vie! Nästan alla barn jag känner vet att det finns en risk inom ridning men man tar den.
Oj, jag tror att jag har sagt emot mig lite i denna del men det är ju så- om man säger att barnen har två lådor i hjärnan- Den första lådan ska alltid finnas i bruk, den säger att det är ok att ramla av så länge du inte skadat dig. Den andra lådan påstår i sin tur att "detta kan hända om du inte aktar dig" men den används mer i det undermedvetna- något som finns med men som inte upptar all focus..
Oy svårt att förklara det här :rofl:

Däremot borde ridskolor i högre grad lära ut hur man faller på rätt sätt för att minska skaderisken.

Sådant tänker man inte på när man håller på att ramla av. Att ramla rätt lär man sig själv i princip- det kan man endast göra om kroppen reagerar på det själv- hjärnan hinner inte med när man är nybörjare, allt går i slowmotion :rofl:
Enda sättet att falla ned på rätt sätt kräver att man först ramlar av ett antal gånger samt att man ser ut på ett visst sätt: ju tyngre man är som person ju mer skadar man sig oftast. Det är därför ridlärare brukar skojja med de små stallflickorna på 8 år att "du landar bättre" om de ska rida en jobbig häst. Det kanske låter elakt att säga så men oftast är det sant- jag har sett fler små och tunna hästtjejer som håller sig kvar och landar mest utan skador än de som är tyngre.

Jag tror barn förstår mer än vad man ger dem credit för.

Inte enligt föräldrarna- mina ska alltid dra "tänk om du bröt bla bla" ;) Men egentligen ska barn veta att risken finns och därför ska man ha viss utrustning som underlättar avramlingar osv. "Det kunde ha gått illa och därför har du hjälm". Men att förvandla avkastningar till en bagatell är egentligen en bra metod: barnen lär sig att ramlar du av så gör det inget för sådant händer. Så länge du inte skadat dig så c'est la vie! Nästan alla barn jag känner vet att det finns en risk inom ridning men man tar den.
Oj, jag tror att jag har sagt emot mig lite i denna del men det är ju så- om man säger att barnen har två lådor i hjärnan- Den första lådan ska alltid finnas i bruk, den säger att det är ok att ramla av så länge du inte skadat dig. Den andra lådan påstår i sin tur att "detta kan hända om du inte aktar dig" men den används mer i det undermedvetna- något som finns med men som inte upptar all focus..
Oy svårt att förklara det här :rofl:

Det har mina föräldrar aldrig sagt, ens när jag skadat mig :bow:
Jag anser fortfarande att det är fel att bagatellisera riktigt farliga saker. Jag skulle heller inte få för mig att bagatellisera en krock med en bil, t.ex. Däremot avdramatisera den.

Sådant tänker man inte på när man håller på att ramla av. Att ramla rätt lär man sig själv i princip- det kan man endast göra om kroppen reagerar på det själv- hjärnan hinner inte med när man är nybörjare, allt går i slowmotion :rofl:
Enda sättet att falla ned på rätt sätt kräver att man först ramlar av ett antal gånger samt att man ser ut på ett visst sätt: ju tyngre man är som person ju mer skadar man sig oftast. Det är därför ridlärare brukar skojja med de små stallflickorna på 8 år att "du landar bättre" om de ska rida en jobbig häst. Det kanske låter elakt att säga så men oftast är det sant- jag har sett fler små och tunna hästtjejer som håller sig kvar och landar mest utan skador än de som är tyngre.

Man ska ha i ryggmärgen hur man ska bära sig åt om något händer. Man behöver inte ramla av en häst för att lära sig tekniken. Man kan lika gärna trilla av en uppställd träbock eller dylikt för att det ska ske automatiskt den gången något händer.
Jag har alltid varit åt det smala hållet, inte har det hjälpt inte när jag väl trillat av ;) Däremot kanske det har hjälpt mig att hålla mig kvar, det och min ruskiga envishet.

Jag tror barn förstår mer än vad man ger dem credit för.

Inte när det drar åt ironi/sarkasm, vilket jag i många fall anser är humor. Vilket jag också förklarade tidigare i tråden :)

Jag har alltid varit åt det smala hållet, inte har det hjälpt inte när jag väl trillat av ;) Däremot kanske det har hjälpt mig att hålla mig kvar, det och min ruskiga envishet.
Har faktiskt själv inte skadat mig hittills *peppar peppar* samt att jag märkt att de flesta av mina vänner (som då är smala) glider ned på backen på rätt sätt och ingen har någonsin sagt något alls till dem.

Inte när det drar åt ironi/sarkasm, vilket jag i många fall anser är humor. Vilket jag också förklarade tidigare i tråden :)

Barn börjar förstå sarkasm när de är runt 12 års åldern men jag har träffat många barn som är betydligt yngre och som förstår det och använde det själva! Jag tror att man helt enkelt fördummar barn- det handlar om hur föräldrarna behandlar barnen och därefter ser man: pratar man normalt med sina barn redan från början så utvecklas de fortare- ju mer "bebisspråk" (dvs nedlåtande, sakta och högt talande osv) man använder ju senare utvecklas barnet.

Har faktiskt själv inte skadat mig hittills *peppar peppar* samt att jag märkt att de flesta av mina vänner (som då är smala) glider ned på backen på rätt sätt och ingen har någonsin sagt något alls till dem.

Jag har ju nämnt mina skador här i tråden, men jag är glad ändå ;) Är glad att mina föräldrar inte är några höns-föräldrar :)
Har trots allt blivit skadad även av att sitta och hålla i en häst. (Saknar en bit av vänster öra :angel: )
Nej, vissa faller bättre än andra rent naturligt. Men jag kan tycka att det är en bra idé att ha lite fallträning utan häst också, dels för att lära sig "konsten" att falla av och dels för att det är nyttigt även i vanliga livet. (Cykla, åka skidor, gå på halt underlag, you name it.)
Men som skrivet, jag är smal och har alltid varit och har lik förbaskat åkt av rätt illa.

Barn börjar förstå sarkasm när de är runt 12 års åldern men jag har träffat många barn som är betydligt yngre och som förstår det och använde det själva! Jag tror att man helt enkelt fördummar barn- det handlar om hur föräldrarna behandlar barnen och därefter ser man: pratar man normalt med sina barn redan från början så utvecklas de fortare- ju mer "bebisspråk" (dvs nedlåtande, sakta och högt talande osv) man använder ju senare utvecklas barnet.

Ja, där håller jag med dig helt och fullt. Problemet är ju att många föräldrar inte lär sina barn det fulla språket, så att skriva.
Jag har alltid älskat ironi och sarkasm och så också mina föräldrar. Men svenska språket börjar bli rätt torftigt hos både unga och gamla. (Enligt mamma som jobbar som lärare är det många barn som inte förstår originalversionen av Pelle Svanslös, t.ex.)
Dock är det en helt annan sak.

Men sen måste man ju tänka på om man har plattsystem eller inte, hur städig/stökig häst man har och hur stor boxen är o.s.v. Har man en stor häst i en stor box, som stökar mycket, och som inte har plattsystem så tar ju hela arbetat mycket längre. Men har man plattsystem behöver man bara ta bort skiten och kisset, och så kan man lätt fara igenom den lösa torven :) Då går det ju snabbare, fast hästen är stökig av sig :D

Hoppas jag lagt tråden rätt men det handlar ju om hästhantering så vi får hoppas :)

Jag undrar om ni som hästägare får höra en massa dumma teorier från andra hästägare/hästfantaster?

En föredetta ridlärare på en annan ridskola än den jag jobbar på hade berättat för sina elever när de hade teori att det ska ta minst en halvtimme att mocka en box och tar det kortare tid har man inte gjort det ordentligt. :eek: Jag tittade bara på den här tjejen och funderade på hur en som har tjugo hästar gör. Man mockar väl inte tio timmar då? Jag mockar 8 boxar om dagen och några få av dem kan ta upp till en halvtimme på en dålig dag men de små ponnierna som står i mindre boxar och som bara bajsar på samma ställe tar högst tio minuter var!! Och jag lovar att jag mockar ordentligt! :mad:

Har ni råkat ut för någon som kommit med knasiga regler som inte stämmer alls?

Hos mig tar det aldrig mer än 20 min för två boxar. Det beror så på hästen. Häst som lägger allt i ett hörn och kissar på samma plätt med behöver ju inte ta mer än två minuter och så längre tid när det är dags för mer spån. Ju mer mockvana man har desto fortare går det och ju mer man kan hästarna. Kan tänka att denna ridlärare ville att alla nybakade mockare verkligen skulle ta sig tid. Undras just om hon ibland mockade ur sin ridskolas stall och hur lång tid det då tog? Dylik ridlärare/stallskötare kan man ju inte ha anställd som tar 30 min på sig att mocka en box.

Alla har sina idéer, men oftast så berör det bara deras egna hästar som tur är. Som att alla hästar kan vara ute året om utan skydd och alla möjliga teorier om foder. Och som att ingen häst behöver skos.

Hälsning Maja

Dylik ridlärare/stallskötare kan man ju inte ha anställd som tar 30 min på sig att mocka en box.

Alla har sina idéer, men oftast så berör det bara deras egna hästar som tur är. Som att alla hästar kan vara ute året om utan skydd och alla möjliga teorier om foder. Och som att ingen häst behöver skos.

Hälsning Maja

Nej jag undrar också vad mina chefer skulle säga om jag började ta 30 minuter på mig per box. Det skulle innebära 4 timmar... plus en halvtimme för höpackning och ytterligare en halvtimme för att släppa ut hästarna med hö. Jag ska jobba 2 timmar på morgonen, 2 på eftermiddagen och om jag plötsligt börjar ta betalt för dubbla tiden skulle jag nog inte ha kvar jobbet så länge.

Det är väl upp till alla ägare att själv avgöra om en häst behöver skos eller kan gå ute året runt och så. Men jag hoppas att de som säger så har tillräckligt med vett och kunskap som ligger bakom de besluten som de gör.

Jag fick höra en sån idiotgrej idag så jag visste inte om jag skulle gråta eller skratta!! Jag chattade med min kusin som jobbar på ett stuteri i England. Hon hade fått höra av en veterinär ?!?!?! :eek: att hästar inte får utsättas för stora mängder av färgen röd i mer än två timmar åt gången eftersom de inte kan se den färgen och därför blir det "kortslutning" i deras hjärna eftersom de inte kan fokusera... !???!?!

Vad sjutton ska det betyda. Min kusin bad ägaren att aldrig anlita den veterinären igen... Jag menar herregud.... isåfall måste ju nästan varenda stall och ladugård i Sverige målas om!! :rofl:

Fast att inte ha hästen lös i stallgången är vanligt hyfs och vett. Hästen _kan_ faktiskt bli rädd och springa iväg eller liknande. Hästen är ju inte mer häst bara för att den är lös i stallgången? :confused: Och vilka skydd människan har på sig och vilka hjälpmedel denne använder har väl inget med hästens naturliga tillstånd eller inte.

Jag tycker att det är rätt bra att man ska ha hjälm och väst och kedjegrimskaft när man leder. Visst, inte som regler men kanske som tips (i brist på bättre ord, "tappade" det...). Alla har ju rätt att själva bestämma vad de vill ha på sig och inte.

Nej, hästen är inte mer hsät för att den står lös i stallgången. Men den är lydig om den kan det.
För mig är det en säkerhetsfråga och en övning att ha hästen lös i stallgången. Jag är i ett litet stall och har hästen uppbunden i gången enbart när det är små barn i stallet. Annars vill jag ha min nordsvensk lös då han ska lära sig att han står där jag bett honom att stå till jag ber honom att röra sig. Det är vikigt då vi nu skolar om honom från att bara vara inkörd på trav-vis (fastbunden när man selar och spänner för/av) till att bruksköras (kunna stå still var som helst och spännas för. Bara gå när matte/husse säger det och kunna vänta när man lägger på stockar i skogen etc).

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej alla hästkunniga! Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Apollo 13
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30