Dumma regler om hästhantering!

Sv: Dumma regler om hästhantering!

Det är ju ngt man verkligen vill sprida, men det finns ju fördel att man vet vem som skrev det då.

Det är ju ngt man verkligen vill sprida, men det finns ju fördel att man vet vem som skrev det då.

Precis... undrar dock om min far har lust att leta igenom alla tidningar han har :crazy: Men det kanske kan finnas någonstans på nätet om man googlar någon fras i citatet eller så... ska kolla

Det tror jag skulle vara lite motigt att leta igenom en massa engelska tidningar bara för en fras. googla brukar fungera ganska ofta. Så det är nästan det bästa.

Det tror jag skulle vara lite motigt att leta igenom en massa engelska tidningar bara för en fras. googla brukar fungera ganska ofta. Så det är nästan det bästa.

Jo jag har sökt på google men jag undrar om någon har gjort sig besväret att skriva ner citatet. Men jag kan söka vidare lite...

Jag tycker det är värst att mocka hos våra två minishettisar.
De har så små bajsar att det trillar igenom grepen, -spånet blir kvar :rofl: . Så ibland funderar man på varför man inte tog med en gaffel och mocka med den istället.
Spec. som de små liven älskar att bajsa där rumpan är för stunden då de blir nödiga.

Enklast är hingstarna, de är renliga och kissar på samma ställe och bajsar på hög..... Där har man mockat noga på 5 minuter.

Gira :banana:

*funderar* tittar man på hagarna så är det samma sak där. Hingstarna bajsar på samma ställen -ja var och en har sin egen toalett. Medan stona fungerar som gödselspridare och det tar en evighet att mocka ur deras hagar.

Jag tycker det är värst att mocka hos våra två minishettisar.
De har så små bajsar att det trillar igenom grepen, -spånet blir kvar :rofl: . Så ibland funderar man på varför man inte tog med en gaffel och mocka med den istället.
Spec. som de små liven älskar att bajsa där rumpan är för stunden då de blir nödiga.

Enklast är hingstarna, de är renliga och kissar på samma ställe och bajsar på hög..... Där har man mockat noga på 5 minuter.

Hehe ja det är tur med de som bajsar på samma ställen. En av ponnyerna är riktigt renlig av sig, bajsar bara på samma hög medans boxen jämte ser ut som att någon har tagit en grep och vevat runt i alltihop. Två lika stora ponnyer i lika stora boxar och den ena boxen går på fem minuter medans den andra tar säkert en 20 minuter bara för att ta alla minipluttar som ligger ÖVERALLT!!!

På tal om det här med 100 avkastningar förresten!

En kompis i stallet sa till mig igår att hon höll med lite om att man blir en bättre ryttare av att ramla av 100 gånger eftersom:

* Man lär känna vad ens häst reagerar på och vad den är rädd för

* Man lär sig landa rätt efter ett tag... :rofl:

* MAn lär sig så småningom hur man ska hålla sig kvar när hästen, bockar, stegrar eller hoppar åt sidan....

Hon kan ju ha en poäng men det betyder inte att man MÅSTE ramla av 100 gånger för att bli en bra ryttare... eftersom bra ridning innehåller mer än att kunna hålla sig kvar på ryggen...

Jag har alltid trott att det itne är de där 100 avtrillningarna som gör grejen att man blir en bra ryttare, utan att man sitter upp igen gång efter gång. Att man genom det lär sig tålamod och enivishet och voila! Man är en bättre ryttare. ;)

Herregud, jag håller med dig.
Jag mockar i spån och ibland
tar det 10 min.. och jag mockar
ALLTID noga för jag vill inte att
ägaren till hästen (jag är medryttare)
ska klaga på att jag mockar slarvigt!

Så det va nog bull-shit det den tjejen
hade hört ;)

Jag har alltid trott att det itne är de där 100 avtrillningarna som gör grejen att man blir en bra ryttare, utan att man sitter upp igen gång efter gång. Att man genom det lär sig tålamod och enivishet och voila! Man är en bättre ryttare. ;)

Jo det är klart det är så. Det tillhör väl ryttarlivet att lära sig sitta upp igen och inte bli rädd. Men om det har så stor del i om man är en bra ryttare eller ej vet jag inte. Min kusin är en stjärna när det gäller ridning och träning av hästar och hon har typ aldrig ramlat av, medans en annan kompis ramlar av för jämnan och hon har verkligen inte talang för ridning egentligen (för att vara lagom elak :cry: ) Så att man blir bättre ryttare för att man ramlar av 100 gånger i jämnförelse med kanske bara 5-6 är ju en helt galen teori.

Sen kan man ju fråga sig vad man menar med bra ryttare också??

Så det va nog bull-shit det den tjejen
hade hört ;)

Inte för att jag vill attackera den här ridläraren eller så men jo det var nog ren bullshit.

Hade eleverna hon sagt det till haft mockning som teori den dagen... okey, då kanske hon sa det för att det skulle ta hela lektionen. Men det var inte ens lektioner den dagen.. tjejen som berättade för mig hade varit där uppe för att mocka hos sin sköthäst den dagen och hade blivit klar ganska snabbt och då fått skit av det från ridläraren.

Hade även den här tjejen varit ganska liten så hade det väl också varit en sak men den här tjejen som kommer och hjälper mig ibland är 17 år gammal. Hon vet ju bättre än så.

Så just därför undrar jag hur denna ridläraren kunde kläcka ur sig något sånt hur som helst, om inte hon tror på det själv?? Det är så olika från person till person och från box till box att man inte kan sätta en sån regel

Hade även den här tjejen varit ganska liten så hade det väl också varit en sak men den här tjejen som kommer och hjälper mig ibland är 17 år gammal. Hon vet ju bättre än så.

Jag känner 40-åringar som inte kan mocka ordentligt. Ålder har inget med kunskaperna att göra egentligen utan det handlar om vem som lärt dem. En skicklig lärare har skickliga elever.

Hur lång tid det tar att mocka beror ju helt på hur skitig hästen är i boxen. En kompis till mig hade en häst som bara bajsade på ett ställe och hon hade bädd så att hon bara plockade ut bajset och det översta kisset och sen ett lager med rent strö ovanpå. För henne tog det max 10 min att mocka.

Min pålla är _väldigt_ skitig av sig och går dessutom runt mycket. Hennes box tar runt 30-45 min.

När jag har praoat i stall så har jag mockat betydligt slarvigare hos en del och en del har jag inte varit så noga med att bara få ut skitigt utan hissat med en del rent med. Jag har också mockat i en snabbare takt än när jag mockar till min häst. När jag mockar till min egna så filosoferar jag lite under tiden. Hon ska dessutom få vara ute i ca 2 h och då kan jag lika väl mocka under den tiden. (har henne bara ute när jag är där då hon kan vara svår att leda). När jag praoade så kollade jag lite hur de andra mockade och vissa lämnade kvar en hel del skit...Men det varierar nog. Vissa kör säkert efter metoden att få med lite för mycket rent också.

Fast det är ju egentlgien mer en hänvisning till hur länge man behövt rida för att vara en bra ryttare. En bra ryttare blir man ju oftast när man har mkt erfarenhet. Vilket man får om man ridit läääänge och då antagligen trillat av 100 ggr.

I samma stall var det även förbjudet att ha sin häst stående lös på stallgången eftersom ägarna till stallet ansåg att en häst omöjligt kunde stå still utan att de när som helst kunde få för sig att rusa iväg och bråka. Man var också tvungen att alltid ha hjälm och spö med sig om man skulle leda sin häst någonstans + ha hästen i ett ledträns med kedja under... Dumt stall där hästarna inte fick vara hästar..

Fast att inte ha hästen lös i stallgången är vanligt hyfs och vett. Hästen _kan_ faktiskt bli rädd och springa iväg eller liknande. Hästen är ju inte mer häst bara för att den är lös i stallgången? :confused: Och vilka skydd människan har på sig och vilka hjälpmedel denne använder har väl inget med hästens naturliga tillstånd eller inte.

Jag tycker att det är rätt bra att man ska ha hjälm och väst och kedjegrimskaft när man leder. Visst, inte som regler men kanske som tips (i brist på bättre ord, "tappade" det...). Alla har ju rätt att själva bestämma vad de vill ha på sig och inte.

Senast ändrad:

Fast det är ju egentlgien mer en hänvisning till hur länge man behövt rida för att vara en bra ryttare. En bra ryttare blir man ju oftast när man har mkt erfarenhet. Vilket man får om man ridit läääänge och då antagligen trillat av 100 ggr.

Men de två sakerna hänger ju inte ihop med automatik. Jag har t.ex. aldrig ramlat av Cinna och henne har jag haft i åtta år ;)

Jag känner 40-åringar som inte kan mocka ordentligt. Ålder har inget med kunskaperna att göra egentligen utan det handlar om vem som lärt dem. En skicklig lärare har skickliga elever.

Jag menar mer att det är en sak att säga åt små tjejer/killar som kanske inte lärt sig mpcka ordentligt och vi vet alla att småtjejer inte har lika bra kontroll på vad de gör som vuxna. (för det mesta iallafall)

Det är lite knäppt att säga det till en tjej som är så pass gammal att hon har mockat tusen gånger förut och dessutom är så pass gammal att hon förstår att det bara är bull.

Nä men oftast hänger de ju ihop. Ger ett litet hum om att man måste ha ridit lääääänge för att vara en bra ryttare.

Sen som någon annan skrev så är det nog också till barn för att det ska bli avtraumatiserat att trilla av. Så håller man koll på gångerna, bjuder på tårta osv. Barn rider ju oftast ponnyer också och de har man en benägenhet att trilla av! ;)

Cinna är en ponny ;)
Sakerna behöver inte alls hänga ihop. Man kan rida väldigt länge men ha en tendens att alltid hålla sig kvar på ett eller annat vis.

Fast jag måste erkänna att jag säger det till de yngre eleverna på ridskolan om någon ramlat av ... men det är bara för att de inte blir lika rädda då utan då ger de sig sjutton på att de ska upp på hästryggen igen...

Precis :D Det är väl eg. ingen som tror på det, men det är ett bra sätt att avdramatisera en avramling för småttingar.

Precis :D Det är väl eg. ingen som tror på det, men det är ett bra sätt att avdramatisera en avramling för småttingar.

ja de stackarna kan ju vara lite hispiga om kompisen ramlat av eller så, speciellt eftersom en tjej som red på onsdagar bröt armen under en lektion i vintras. Så de tjejer som rider på onsdagar nu var ju lite rädda. Det rådde jag bot på genom att ramla av en stillastående nordis rätt i backen medans de tittade på... Jag var måttligt bortgjord, ridläraren skrattade åt mig och barnen skrattade åt mig och jag kunde inget annat än att skratta med och säga att jag bara hade 56 gånger kvar eller vad jag nu sa för siffra :) Man får ta bort det farliga i att ramla av och framhäva de gånger då man bara tyckta att det var.... "roligt" eller hur man nu ska säga...

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej alla hästkunniga! Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Apollo 13
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar