Dumma regler om hästhantering!

Sv: Dumma regler om hästhantering!

"Man måste trilla av 100 gånger innan man blir en riktig ryttare" är väl ett praktexempel? :p

Det tramset är vidrigt. Jag har nog inte trillat av ens 20 ggr, knappt ens 15 ggr, och jag har ridit i 14-15 år. Haft häst och ridit minst en häst dagligen i sisådär tio av de åren. Tävlat hoppning, och lite dressyr också, samt ridit mycket utomhus. Min ponny har jag haft i åtta år och aldrig trillat av.
Conclusion=jag lär aldrig bli någon riktig ryttare :rofl:

"Man måste trilla av 100 gånger innan man blir en riktig ryttare" är väl ett praktexempel? :p

Jo det är det verkligen. :rofl: Som att jag helt plötsligt blir bra ryttare när jag ramlat av den där hundrade gången eller sdom att min sits blir bättre av att jag ramlar ur sadeln...

Fast jag måste erkänna att jag säger det till de yngre eleverna på ridskolan om någon ramlat av ... men det är bara för att de inte blir lika rädda då utan då ger de sig sjutton på att de ska upp på hästryggen igen...

Håller med dig. Jag har också torvbädd. Mockar mina två boxar på max 10 min. Det ligger nog som mest 3 bajshögar i varje box, och de ligger alltid på samma ställen. Lättmockat med andra ord.Tack o lov för renliga hästar.:banana:

Har ni råkat ut för någon som kommit med knasiga regler som inte stämmer alls?

Massor av gånger, men då brukar jag antingen stänga av öronen eller påpeka att jag inte delar den uppfattningen. Ingen idé att reta upp sig eller tjafsa om sån´t, det förstör bara stämningen.;) Lite typ: "sköt dig själv och skit i andra"-filosofi mao

först sorterar jag halmen sen tar ju upp allt skitit sen sopar jag ihop smått & har upp med spade, stör ut halmen igen o rensar där jag lagt den, detta tar absolut max 15 min ... kan inte bli mer noga.

hehe, jag fick en gång höra att man inte skulle ha bara torv hos hästen, då att det var så mörkt inte var bra för hästens syn. :D

hehe, jag fick en gång höra att man inte skulle ha bara torv hos hästen, då att det var så mörkt inte var bra för hästens syn. :D

:rofl: Jag jag har också hört något liknande.

Jag har även fått höra att hästar lättare hoppar hinder om man målar dem knallgröna som gräs. "Min" Nordis hoppar lika dåligt över alla hinder vilken färg de än har...:(

Jösses, en halvtimme per box..
Jag jobbar på ridskola och där har jag 11 boxar och 12 spiltor att mocka på min sida om jag inte hjälper till med andra sidan också (2-3spiltor extra isf) .

Det tar mig max en 50min att mocka alla spiltorna, och ca. 1 timme för alla boxar, men det är rutinen som gör det... i början tog det väl hundra år eller så :angel:

jag brukar sätta press på mig själv att vara så snabb som möjligt, ca. 2-3 minuter per spilta, max 5min i boxarna. och ändå gör jag ett riktigt bra jobb. men så e det ju också att man känner till hästarnas rutiner, var de pissar mm. då går det alltid snabbare =).

Hoppas jag lagt tråden rätt men det handlar ju om hästhantering så vi får hoppas :)

Jag undrar om ni som hästägare får höra en massa dumma teorier från andra hästägare/hästfantaster?

En föredetta ridlärare på en annan ridskola än den jag jobbar på hade berättat för sina elever när de hade teori att det ska ta minst en halvtimme att mocka en box och tar det kortare tid har man inte gjort det ordentligt. :eek: Jag tittade bara på den här tjejen och funderade på hur en som har tjugo hästar gör. Man mockar väl inte tio timmar då? Jag mockar 8 boxar om dagen och några få av dem kan ta upp till en halvtimme på en dålig dag men de små ponnierna som står i mindre boxar och som bara bajsar på samma ställe tar högst tio minuter var!! Och jag lovar att jag mockar ordentligt! :mad:

Har ni råkat ut för någon som kommit med knasiga regler som inte stämmer alls?

Tror hon mest sa det bara för att hennes grupp skulle mocka ordentligt. Som nybörjare brukar det vara att om man inte spenderat minst 30 min med att mocka har man nog inte gjort det bra heller. Såna saker säger man mest för barnens skull så de lär sig att göra allt noga från början..

Jag mockar och ströar åt våra 15 hästar på en timme. Då slösar jag inte med spånet heller, utan gör av med ca 1bal/vecka och häst.
Den stallägare som nämndes innan i tråden, som ville att det skulle ta minst 15 min/box, måste ha varit en person med för mycket pengar.
Då har man alltså en personalkostnad för enbart mockningen på sisådär 35-40kr/dag och häst. 1125:-i månaden/ häst, FÖR ENBART MOCKNING!

En knäpp tant på Island berättade för mig att jag absolut inte fick rida hästarna om de var minsta blöta efter regn - för de skenade då :smirk:

Tror hon mest sa det bara för att hennes grupp skulle mocka ordentligt. Som nybörjare brukar det vara att om man inte spenderat minst 30 min med att mocka har man nog inte gjort det bra heller. Såna saker säger man mest för barnens skull så de lär sig att göra allt noga från början..

Ja det kan ju varit så, kvinnan i fråga var ju ridinstruktör på en ridskola när hon sa det till tjejen som berättade det för mig... Men det finns säkert många som sagt det på allvar och menat att det faktiskt är så...

En knäpp tant på Island berättade för mig att jag absolut inte fick rida hästarna om de var minsta blöta efter regn - för de skenade då :smirk:

:rofl: Hästar som skenar bara för att de är blöta... antingen försökte hon komma undan med en extremt dålig ursäkt eller så har det blivit något fel i utbildningen någonstans.... :crazy:

Jag har hört kommentaren att "om du börjar träna western så vet han snart inte vad du vill att han ska göra". Detta då jag planerade att börja rida markarbete på "westernvis" (mha en mkt duktig instruktör) på min hopphäst.
Kanske ska tillägga att han inte alls hade några som helst problem att förstå mig, trots westernträningen. (samma sak med min andra hopphäst, som sen tävlades western och hoppning under samma säsong med flertalet placeringar i båda diciplinerna (olika ryttare i hopp resp western, men ändå.;) )

det har jag, själv har jag två hästar och på vintern (när dom står oftare inne eftersom vi ofta har 30 minus här) så tar det ca 20-30min per box, längre om jag lägger til mera spån.
på sommaren så brukar jag hinna mocka innan skolan, och jag går upp en halvtimma innan bussen går. (då tar mockningen ca 10-15min = båda boxarna)
och det här med att man "behöver" och "måste" ha sarpa bett och komplicerade hjälptyglar när man rider.
Även så har jag hört av bl.a maria gretzer att om man inte kan rida med spö och sporrrar så e man ingen duktig ryttare :S
tycker att det låt jäklans idiotiskt, nån som håller med?

Även så har jag hört av bl.a maria gretzer att om man inte kan rida med spö och sporrrar så e man ingen duktig ryttare :S
tycker att det låt jäklans idiotiskt, nån som håller med?

Mja, för mig är en duktig ryttare någon som kan rida hästar med både skarpa och milda bett, med och utan sporrar eller spö, med hjälptyglar eller utan hjälptyglar. Alltså, oavsett förutsättning ska man kunna få hästen att jobba ordentligt.

*KL*

OMG! Nu vågar jag aldrig mera rida en blöt häst!:rofl: tänk om den blir svettig då? :O då blir den ju blöt under ridningen, skenar den då med?
Den kanske är för trött då..:angel:

Fick lära mig på hästskötarlinjen att det aldrig får ta mer än 3 minuter att mocka en box (halm, spån eller torv), plus ngn minut att strö på..
Jag kommer nog aldrig bli en bra hästskötare...:eek:

Och jag måste nog bli elak mot hästarna så att dom börjar kasta av mig lite om jag ska bli nån bra ryttare... har ju 94 avramlingar kvar! Dumma hästar, dom hjälper inte till alls!:mad: :rofl:

Mja, för mig är en duktig ryttare någon som kan rida hästar med både skarpa och milda bett, med och utan sporrar eller spö, med hjälptyglar eller utan hjälptyglar. Alltså, oavsett förutsättning ska man kunna få hästen att jobba ordentligt.

jo, jag tycker samma. men dom fick det att låta om att man inte kunde rida. :confused:

och en kompis jag har som rider engelsk stil och hon använder pelhamstång och graman tyglar säger att jag inte kan sadla och tränsa därpå att jag ofta rider med repgrimma och ett grimskaft :confused: :confused:

Håller med, jag har bara blivit avkastad 1 gång under de 6 år jag ridit.

Jag mockar 7 boxar (spån) på ca en halvtimme, inklusive spån. Men visst , det går verkligen undan nu när man gör det även i arbetet, snacka om skillnad mot innan!

Fick höra häromdagen att om hästar står på spån får de "hålrum" i hovarna, vilket gör att hovarna spricker och går sönder. Hon "visste" ett par hästar som hade fått avlivas för detta ... :rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Hej alla hästkunniga! Jag har hållit på med hästar i tre år nu, men under dessa tre år har jag intensiv "pluggat" på häst/ridning...
Svar
10
· Visningar
1 749
Senast: Apollo 13
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar