Dumma frågor från en nyfiken

kolblakkur

Trådstartare
Jag kan inget om bebisar, graviditeter, mammapeng osv, så ha gärna det i tankarna när ni läser mina frågor ;)

1. Får man välja mellan vanlig förlossning och kejsarsnitt?
2. Hur har föräldrar RÅD att skaffa barn? Hur mycket får man från Försäkringskassan?
3. Måste man amma?

Anledningen till mina frågor är att folk runt omkring mig skaffar barn och jag hänger inte med i snacket :D

Sv: Dumma frågor från en nyfiken

1. Nej det får man inte. "Man" vill nog föda naturligt om det är möjligt faktiskt. Kejsarsnitt är en ganska stor operation ...

2. Det beror på hur mycket du har jobbat. Jag fick "i handen" ca 50 % av min lön.

3. Nej det måste man inte. Det finns jättebra ersättning att ge som är fullgott som näring. Men det är BETYDLIGT mer praktiskt och billigt att amma.

Jag kan inget om bebisar, graviditeter, mammapeng osv, så ha gärna det i tankarna när ni läser mina frågor ;)

2. Hur har föräldrar RÅD att skaffa barn? Hur mycket får man från Försäkringskassan?
3. Måste man amma?

Anledningen till mina frågor är att folk runt omkring mig skaffar barn och jag hänger inte med i snacket :D

Nej man får inte välja utan det är vaginal förlossning som gäller om man inte har andra skäl t ex sjukdom, barnet ligger i säte, förlossningsrädsla tex. När det gäller amning kan inte alla amma, jag hade ingen mjölk alls. Annars håller jag med föregående, det är mycket billgare att amma, jag har fött upp tre barn på ersättning, det blir många tusenlappar det! Men det kan också vara praktiskt eftersom ens partner kan mata precis som mamman och man kan dela på nätterna.

Man har råd för att man mättar mun efter plånbok.

Det handlar inte bara om att överleva föräldraledigheten för sen vill kanske inte båda jobba heltid och ha barnet på förskola från morgon till kväll från barnet är ett år, sen kommer det vab-dagar etc.

Inte för att det har så mycket med din fråga att göra, men jag har svårt att förstå folk som lånar upp sig till öronen för hus och ny bil precis innan de får barn. En bebis som ändå inte bryr sig så mycket. Smartare att vänta tills båda börjar jobba igen och pengarna börjar trilla in i större skala igen... Det finns säkert de som har svårt att vabba två veckor vid tex vattkoppor.

men jag har svårt att förstå folk som lånar upp sig till öronen för hus och ny bil
Men Volvokombin är ju för liiiiiiiten!

(Hur klarade sig min föräldrageneration? Bilarna på den tiden var ju skitsmå jämfört med t.ex. en modern Volvokombi, även de som var "stora".)

Å en liten seriösare sida: Jag undrar också, eftersom jag har sett "fenomenet" på nära håll. Flera gånger. Den moderna och ganska stora bilen "funkar inte längre" för att familjen får barn. Har inga barn själv, men det borde väl rimligen gå att stoppa in en-två barnstolar i ungefär vilken modern golfklassbil som helst? Och barnvagnarna är ju ihopfällbara? Och varför klarar sig vissa familjer med en äldre Golf- eller Fordkombi när andra familjer får storlekspanik och byter ut den redan stora, moderna Audi- eller Volvo-kombin mot en ännu större bil?

Senast ändrad:

Det beror väl mycket pa hur man lever antar jag. Om man vill kunna ta med andra passagerare förutom "mamma+pappa+2 barn", om man har hund, hur man handlar, hur man aker pa semester osv osv.

Vi har en toyota auris (golfklass) och det är definitivt trangt med tva bakatvända bilstolar i den. Jag kan köra med en sadan bakom förarsätet, min man skulle nog knappt fa plats. Jag tvivlar pa att vi far in en i passagerarsätet fram framför den andra stolen. Ett babyskydd + bakatvänd stol är dock inga problem. Vi far in barnvagnen, men sedan just ingenting mer i kofferten.

Självklart hoppas vi att vi klarar oss sa länge som möjligt utan att behöva byta upp oss, men förr eller senare blir det nog sa.

Det är i princip omöjligt att ta med en ytterligare passagerare förutom familjen. Dvs när mina föräldrar kommer pa besök (jag bor ju utomlands, sa det blir ju lite längre besök och de kommer inte alltid med egen bil direkt) maste vi aka med tva bilar (oups, vi har ju bara en...).

Manga äldre bilar hade större utrymme inuti (t ex hade min mans gamla polo större koffert än var nya auris eller golfen som vi hade tidigare). I gengäld var de mindre säkra, för bara lite plat skyddar ju inte lika bra.

Status... :angel:

alla (alla!!) undrar när vi ska byta bil. (väntar andra barnet). Vi har en toyota corolla. ekonomisk och bra bil som vi haft i sju år eller nåt.:) Älskar den. Kostade dock på en ny supermodern barnvagn som blir som
en portfölj när msn fäller ihop den...

Ja men det här är ju massor av bra skäl att byta bil- faktisky! :)

Fast en del verkar liksom ta alla chanser att byta så
fort det dyker upp en..?

Det beror väl mycket pa hur man lever antar jag. Om man vill kunna ta med andra passagerare förutom "mamma+pappa+2 barn", om man har hund, hur man handlar, hur man aker pa semester osv osv.
Å andra sidan är barn = omställning, varför man lika gärna skulle kunna vänta med att belåna sig för en jättebil tills man säkert vet att det inte funkar med den man redan har.

3. Måste man amma?

1. Nej, man får kejsarsnitt av medicinska orsaker endast. Där ingår dock förlossningsrädsla, men också för trångt bäcken, sätesbjudning samt alla akuta snitt också förstås.

2. Jadu? Man tar sig väl råd :D Allt handlar om prioriteringar, och självfallet både ens inkomster och utgifter. Man får kanske skära ner på en del utgifter under föräldraledighet, om nu inte ens respektive har en väldigt hög inkomst.

3. Absolut inte. Ingen har någonsin rätten att bestämma vad man ska göra med sitt eget barn, sin egna kropp och hur man ska känna.

Vi fick faktiskt byta bil när minstingen hade kommit. Hade en "vanlig" kombi innan, helt i mellanklassen gällande allt.
Där fick det inte plats två bältesstolar samt ett babyskydd eller bakåtvänd bilstol i baksätet, och den möjligheten ville vi ha vid långresor.

Bytte till en liten större bil, VW Touran, som har lite bättre plats där bak samt ett större lastutrymme också. Så nu får tre barn plats i baksätet, en dubbelbur alternativt minstingens vagn längst bak och vi sitter bra fram. I vanliga fall sitter dock 1 åringen fram, eftersom vi till 99% alltid åker ensamma med barn/barnen, och behöver kunna ge nappen eller så då.

Men innan tre barn i familjen så funkade en vanlig kombi hur bra som helst. Förutom att vi aldrig kunnat få in hundarna, men det är nog mest för att vi alltid haft mellan 4-7 st mellanstora.. Hade en egen bil till dom tidigare, men fick välja bort den när vi behövde byta upp familjebilen. Fanns tyvärr inte plats för 3 st bilar i ekonomin.

Därför att nuförtiden handlar allt om konsumtion; ditt värde som människa ligger i hur mycket du har råd att handla. Förr handlade det om vilket yrke du hade men idag handlar det om hur mycket prylar du kan visa upp. Vi har tre bakåtvända barnstolar i bilen och det är en gammal citroen, och det funkar.

Å en liten seriösare sida: Jag undrar också, eftersom jag har sett "fenomenet" på nära håll. Flera gånger. Den moderna och ganska stora bilen "funkar inte längre" för att familjen får barn.

Det verkar finnas en trend som består i att man visar vilken ansvarstagande förälder man är genom att skaffa en stor och "säker" bil. Det är väl något slags statusgrej, och, tänker jag mig, markerar en ny livsfas med en ny typ av bil som ska signalera ett annat symbolvärde än den förra. Särskilt för människor som är väldigt symbiotiska med sin bil, kan sådant vara mycket viktigt.

I min barndom bilade vi Europa runt sommar efter sommar i en Renault 4, vilket gick utmärkt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Renault_4

Hade jag fått hälften av min lön på min 65%iga anställning inom vården så hade jag fått gå i personlig konkurs.

Alltså, det är väl som sjukpenningen, tror jag. Du ligger troligen en bra bit under "taket" och får då 80 eller 90% eller vad det är av din lön i föräldrapenning.

eller så skaffar man sig tvillingar när man bor i en trång tvåa och kör peugeot 206 :D

/pan som köper både hus och bil inom dom närmsta månaderna och föder i maj! ;)

Hade jag fått hälften av min lön på min 65%iga anställning inom vården så hade jag fått gå i personlig konkurs.

Ja men det är så det ser ut.
Oftast är man ju två som får barn och bara en som är ledig...
Har man inte jobbat alls får man ju någon slaga lägsta nivå och sen finns
det ju bostadsbidrag...
Men visst kostar det.

Sen kan ju saker hända... jag är sjuk och sjukskriven
tex. sen v18 och beräknad förlossninh i April... Hade räknat med att jobba nu men så kan det gå.

Det är inte billigt att få barn ...

eller så skaffar man sig tvillingar när man bor i en trång tvåa och kör peugeot 206 :D

/pan som köper både hus och bil inom dom närmsta månaderna och föder i maj! ;)

Då har ni förmodligen varit smarta och lagt er på en nivå så ni klarar er ett par år framöver. Ni kommer förmodligen också vänta med tredje barnet och då vet ni redan vad det kostar med barn. Med tvillingar gör ni bort två "hundår" direkt och slipper deltid, FL osv dubbelt. Kanske rent av smart ekonomiskt.

Jag har suttit med en mamma som haft sin precis fyllda ettåring i famnen när hon säger att de inte har råd att vara hemma för att de köpt hus... Snälla...

vi har en stabil ekonomisk grund att stå på så vi är inte oroliga.. min "lön" kommer väl inte vara så mkt o hurra för iom jag jobbar 50% men vi ska nog klara oss endå :)

hade vi inte haft dom förutsättningarna vi har hade vi dock fått det svårt :crazy:

Vi fick faktiskt byta bil när minstingen hade kommit. Hade en "vanlig" kombi innan, helt i mellanklassen gällande allt.
Där fick det inte plats två bältesstolar samt ett babyskydd eller bakåtvänd bilstol i baksätet, och den möjligheten ville vi ha vid långresor.

Bytte till en liten större bil, VW Touran, som har lite bättre plats där bak samt ett större lastutrymme också. Så nu får tre barn plats i baksätet, en dubbelbur alternativt minstingens vagn längst bak och vi sitter bra fram. I vanliga fall sitter dock 1 åringen fram, eftersom vi till 99% alltid åker ensamma med barn/barnen, och behöver kunna ge nappen eller så då.

Men innan tre barn i familjen så funkade en vanlig kombi hur bra som helst. Förutom att vi aldrig kunnat få in hundarna, men det är nog mest för att vi alltid haft mellan 4-7 st mellanstora.. Hade en egen bil till dom tidigare, men fick välja bort den när vi behövde byta upp familjebilen. Fanns tyvärr inte plats för 3 st bilar i ekonomin.

Fast har man ett eller två barn sen tidigare vet man förmodligen sitt ekonomiska utrymme redan innan barnet kommer.

Det finns de som sätter sig på pottan direkt. Jag vet vad ett hus kostar i området där jag jobbar. Jag förstår varför alla ettåringar går hem efter våra fyraåringar.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 973
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 483
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 106
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Regntäcke
  • Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat