Dumma frågor från en nyfiken

Sv: Dumma frågor från en nyfiken

Jag kan inget om bebisar, graviditeter, mammapeng osv, så ha gärna det i tankarna när ni läser mina frågor ;)

1. Får man välja mellan vanlig förlossning och kejsarsnitt?

Nej, det ska mycket till innan man får ett kejsarsnitt beviljat i förväg.

2. Hur har föräldrar RÅD att skaffa barn? Hur mycket får man från Försäkringskassan?
Kan det ligga på 80% av lönen? Både jag och sambon fick extra från våra företag som sponsrar med 10 % (?) av lönen under föräldraledighetstiden.

3. Måste man amma?
Nej, men precis som med föl bör barnet få i sig råmjölken om det bara är möjligt. Är det just själva amningen som känns jobbig/inte fungerar så kan man pumpa ur och ge i flaska.

Men Volvokombin är ju för liiiiiiiten!

(Hur klarade sig min föräldrageneration? Bilarna på den tiden var ju skitsmå jämfört med t.ex. en modern Volvokombi, även de som var "stora".)

Å en liten seriösare sida: Jag undrar också, eftersom jag har sett "fenomenet" på nära håll. Flera gånger. Den moderna och ganska stora bilen "funkar inte längre" för att familjen får barn. Har inga barn själv, men det borde väl rimligen gå att stoppa in en-två barnstolar i ungefär vilken modern golfklassbil som helst? Och barnvagnarna är ju ihopfällbara? Och varför klarar sig vissa familjer med en äldre Golf- eller Fordkombi när andra familjer får storlekspanik och byter ut den redan stora, moderna Audi- eller Volvo-kombin mot en ännu större bil?

Å andra sidan så åkte vi tre barn på bilsemester i en Volvo 142 icke fastspända ;-)

Jag tror nog de flesta får in ett babyskydd i någon slags medelbil. Som någon skrev är det billigare att köpa en svindyr vagn som tar liten plats än köpa en svinstor bil för en bebis. (Har man hund har man nog redan någon slags ordnad ekonomi så hunden inte är ensam från 7-17, eller?)

Köper man en jättebil enbart för att farmor ska kunna följa med är det billigare att bjuda på taxi de gångerna.

vi har en stabil ekonomisk grund att stå på så vi är inte oroliga.. min "lön" kommer väl inte vara så mkt o hurra för iom jag jobbar 50% men vi ska nog klara oss endå :)

hade vi inte haft dom förutsättningarna vi har hade vi dock fått det svårt :crazy:

Jobbar du redan nu 50% är det ju perfekt. Då behöver ju ingen av er gå ned i lön när det är dags att börja jobba igen.

Många räknar nog med att vara hemma ett år, ta ut alla dagar och sen börja jobba heltid direkt. Jobbar man inte skift kan det bli en tuff tid.

Och man får in tre vuxna och två barn i barnstolar i en golfklass om en av passagerarna kan leva med att sitta lite trångt (i detta fall var denne någon jag och jag är ändå nästan 180 lång; jag satt i mitten bak, mellan barnstolarna). ;)

En del vet jag löser barnvagnsfrågan genom att ha en större barnvagn hemma och en mindre, mer portabel vagn i bilen.

Att man byter ut bilen när tvåan kommer är väl okontroversiellt, men inte sällan drabbas många av storlekspanik redan med ettan, trots att - med reservation för att jag inte har egna barn - t.o.m. en Tata Nano har plats för ett babyskydd.

Sen är säkerheten inte att förringa, naturligtvis, men det brukar vara storleken som är det huvudsakliga problemet: både moderna Audi och moderna Volvo hör ju till världens säkraste bilar.

Ja vi får in två barn och tre vuxna i lite olika bilar. Helt klart gångbart om man bara ska transporteras en bit.

Jag har fått in två vuxna, två barn, en Emmaljunga och en barncykel + matsäck i en tredörrarsbil ;-) Alltså en rätt liten bil, men jag erkänner att det skulle fått underkänt vid en frontalkrock. En vanlig påkörning eller dikeskörning hade fungerat. Ej heller något löst i bilen utan allt gick in i det minimala lastutrymmet med vagnen på högkant.

Hur "bevisar" man förlossningsrädsla då? För då antar jag att det inte räcker med att man säger "jag vågar inte föda"? :D

Verkar som att det är många som hängde upp sig på det där med bilar, hus och konsumera.

Tycker det är upp till var och en..... man vet väl sin ekonomi bäst.

Vi väntar vårt första barn.... hade en fin Audi A3 som vi gillas men sålde den och köpte en Volvo v70 2.4 D årsm 2010. Super bil som dessutom är grymt billig att köra... går framöverallt och vi får plats med 2 hundar, stor emmaljunga barnvagn, bebis och flera passagerare.

Vi ville prioritera en bra bil som vi kan ha i många år.... men de hade vi kanske inte gjort om vi ekonomiskt inte haft råd... :angel:

Hade jag fått hälften av min lön på min 65%iga anställning inom vården så hade jag fått gå i personlig konkurs.

vet inte om det har sagts redan i tråden, men lägsta penningnivå är 180:-/dag. så lägre än så kan man inte få. jag går på det och klarar mig fint. dock ingen bil och rellativt liten hyreslägenhet. men jag kan tänka mig att ha man hus och/eller djur (jag har iofs en häst, 4 råttor, 1 katt) så blir det nog knapert. men förhoppningsvis har man bra inkomst från den andre föräldern.
(jag är ensamstående btw.)

svarar på de andra frågorna med....
föda vaginalt är vanligast och det som de flesta nog vill, man måste ha speciella anledningar till att få kejsarsnitt.

amma är smidigast och mest ekonomiskt. men ersättning funkar det med.

ja, det var nog allt.:)

2. Hur har föräldrar RÅD att skaffa barn? Hur mycket får man från Försäkringskassan?
3. Måste man amma?

Jag vet många som inte har råd att skaffa barn men ändå gjort det. (oftast oplanerat förstås). Det blir till att vända på slantarna för dem.

Att amma är väl alltid bäst av vad jag fått veta men kan eller vill man inte är det inte hela världen. Det är ju kanon med ersättning vilket båda mina fått då jag sinat rätt plötsligt.

180:- per dag är lågt nog. Huuu, tur att man inte vill ha barn! Hade aldrig haft råd med hästarna då.

Och angående att amma:
Vad händer när bebisen kommit ut och man INTE ammar den? Vad händer med mjölken? Går det tillbaka?

Hur "bevisar" man förlossningsrädsla då? För då antar jag att det inte räcker med att man säger "jag vågar inte föda"? :D

Jo. Fast man får givetvis behandling mot rädslan i första hand, inte snitt. Men om behandlingen inte hjälper kan man få erbjudande om snitt. Jag fick förlossningsrädsla efter min första förlossning, och jag hade kunnat få planerat snitt med andra barnet pga rädsla om jag velat.

Rädsla hämmar värkarbetet, så om man är väldigt rädd så blir risken för akutsnitt mycket högre, därför väljer man ibland att göra planerade snitt med förlossningsrädda, för ett planerat snitt är mindre riskfyllt än ett akut.

Senast ändrad:

Det finns enormt mycket stöd och hjälp att få för att bearbeta rädslan. Ju tidigare man nämner detta för BM desto mer hjälp hinner man få.

Jag tror att det framförallt är människor som har olika trauman te.x extremt svår/farlig tidigare förlossning, psykiska problem som te.x stark ångest/depresion osv. som kan och blir beviljade snitt pga. stark rädsla.

För det mesta äran ju två om att få barn och den andra föräldern kan jobba o tjäna pengar precis som vanligt.Se. Får man ju ett litet barnbidrag på 1050 per månad, och föräldraledig är man inte 4-ever, när barnet är runt 1-1.5 år börjar de flesta att jobba igen o barnet går i barnomsorg.

Jag har också svårt för det här du pratar om.
Nu har visserligen vi en bra ekonomi och skulle utan problem kunna köpa på oss varenda pryl men varför? :confused:
Jag blir helt förbluffad över att folk verkar bli "lyckliga" över att få shoppa saker. Väljer att sätta "" på sidorna, för jag har allvarligt svårt att tro att man kan bli ärligt lycklig av shopping och prylar.

Vi kommer dock byta upp våra bilar. Min bil som jag har idag, som visserligen är en riktigt bra bil (Volvo V60) funkar inte att köra med på vintern ute på våra vägar. Man behöver verkligen 4wd och jag skulle aldrig komma på tanken att sätta en unge i den bilen ute på våra vägar när första snön kommer. Nu kommer vi visserligen inte sätta oss i några lån när vi byter upp våra bilar. Gör vi det så är det en mindre summa som inte påverkar nämnvärt då vi redan sålt hus och hyr istället (bästa vi någonsin gjort). Men det är helt enkelt en säkerhetsåtgärd och annars hade vi aldrig gjort det.

Igår fick jag massa bäbis och mammaprylar skänkta :love: och sa "guuud så skönt, nu slipper jag springa runt och köpa allt själv!" och fick svaret "Vah!? Det är ju jätte roligt, det var ju typ det bästa!" Snacka om att se saker på olika sätt. :p

Anledningen till mina frågor är att folk runt omkring mig skaffar barn och jag hänger inte med i snacket :D

Jag måste bara säga att det känns som att du är en riktigt bra vän. Även om du kanske inte ffa gör det för dina vänners skull, som skaffar barn, utan för att du själv inte ska känna dig så utanför :p så tror jag ändå att dina vänner kommer uppskatta att du engagerar dig och är nyfiken på deras verklighet. :love:

För det mesta äran ju två om att få barn och den andra föräldern kan jobba o tjäna pengar precis som vanligt.Se. Får man ju ett litet barnbidrag på 1050 per månad, och föräldraledig är man inte 4-ever, när barnet är runt 1-1.5 år börjar de flesta att jobba igen o barnet går i barnomsorg.

Jo men en del tänker att de ska överleva år 1 när de är FL och sen ska de börja jobba igen. En del verkar glömma bort detaljen att deras lilla 1 åring kommer få vara på förskolan från morgon till kväll om båda föräldrarna ska jobba heltid och deras arbeten inte går att jobba lite i skift med. Och detta för att de ska ha råd med sina stora lån som de dragit på sig med tanke på att vara snälla mot sitt barn och ge sitt barn en redig bostad och en ny fin bil. För de måste väl varje bebis få? Sen skiter jag väl i hur folk spenderar sina pengar så länge de har råd. Det är väl ett ickeproblem?

I min värld är det smartare att leva billigt de första åren och sen när barnen är äldre öka på förskoletiderna och dra på sig de livsviktiga lånen. Här behövs det tyvärr stora lån för att man ska få något. Det kostar inte billigt. För även om båda föräldrarna jobbar heltid så kommer det komma dagar med vab. Kanske många dagar om barnet är litet och dagarna långa. Det ska man också ha råd med. Jag tror vissa familjer hade tjänat på att jobba deltid och fått friskare barn och dragit ned på vabbandet.

Jag tycker det är helknasigt att de yngsta barnen inte få jullov och att de är kvar nästan sist av alla barn trots att de kommer tidigt. I min värld ska så små barn inte vara borta från sina föräldrar. Jag anser också att deras kroppar ska vila mer.

Jag tänkte inte på tre barn eller fyra barn eller mina bekantas barn, eller hur enskilda familjer får ihop det, utan på det hela i stort perspektiv och det är några hundra barn som passerat mina tankar. (Och omsorg)

Så mitt tips på frågan om hur man har råd att skaffa barn är att mätta mun efter plånbok och vänta med stora lån tills man vet vad man får för en liten filur och hur ens ekonomi klarar det. Funderar man inte ens på frågan hur man ska ha råd, har man antagligen råd.

Jag började spara extra pengar när jag fick reda på att jag var gravid. Lade undan lite extra varje månad fram tills jag gick hem. Har nu en buffert att ta av om det blir några bekymmer. Sen kan jag erkänna att jag kanske shoppat lite väl mycket nytt, men det är första barnet och jag har sedan ett tidigare extraknäck mängder med presentkort att shoppa för. Tänkte även då jag hade detta extraknäck att ta presentkort i klädaffärer så behöver jag inte ta av föräldrapenning för att köpa t.ex. barnkläder :) Jag jobbade 75% innan jag gick hem och var ledig en dag i veckan vilket jag hoppas att jag kan fortsätta med när jag ska börja jobba igen.

I och med mitt yrke (förskollärare) och även under studenttiden så har jag sett många småbarn som har väldigt långa dagar, vill inte att min lilla tös ska ha det så :)

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 973
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 483
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 106
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat