Dum fråga för den 12 april

tanten

Trådstartare
Varför är det så stor skillnad på smak på gurka i stavar respektive skivor? Och varför är gurkstavar så mycket godare?
 
Varför är det så stor skillnad på smak på gurka i stavar respektive skivor? Och varför är gurkstavar så mycket godare?

Därför att man ofta tar bort kärnhuset i stavar? Även skivor är godare om kärnorna avlägsnas. Och sen konsistensen är mer ”crunchy” då mer av stavarna består av skal. Kanske?
 
Därför att man ofta tar bort kärnhuset i stavar? Även skivor är godare om kärnorna avlägsnas. Och sen konsistensen är mer ”crunchy” då mer av stavarna består av skal. Kanske?
Så olika det kan vara! Iallafall tidigare ansågs det fint att ta bort skalet på gurka (man skalar gurkan hel företrädesvis med osthyvel). Att någon tar bort kärnorna på gurkstavar eller skivor har jag dock aldrig varken sett eller hört om förren nu. Visserligen är det längesedan jag gick kallskänkeutbildningen nu och längesedan jag jobbade med det men ändå, att kärnorna skulle tas bort från gurka var aldrig något som någonsin togs upp utan enbart att skalet skulle bort till finare tillfällen. På tomat däremot var det vissa som ansåg att kärnorna skulle bort.
 
Varför är det så stor skillnad på smak på gurka i stavar respektive skivor? Och varför är gurkstavar så mycket godare?
Jag tror att det handlar om massan. När jag gör sallad skär jag alltid gurkan i bitar som mest kan liknas vid kuber. Delar gurkan på fyra på längden åt båda håll och skär sedan ca 1-1,5 cm långa bitar. Då kommer gurksmaken fram. Gurka smakar ju inte jättemycket och tunna skivor ger så lite massa att tjockare bitar behövs för att få fram smaken. Jämför med en eller tre skivor ost av icke lagrad typ på en smörgås eller än bättre, fabriksskuren ost mot en ost skuren med snålosthyvel, dvs. väldigt tunna skivor. Ju mindre massa desto mindre smak.
 
Så olika det kan vara! Iallafall tidigare ansågs det fint att ta bort skalet på gurka (man skalar gurkan hel företrädesvis med osthyvel). Att någon tar bort kärnorna på gurkstavar eller skivor har jag dock aldrig varken sett eller hört om förren nu. Visserligen är det längesedan jag gick kallskänkeutbildningen nu och längesedan jag jobbade med det men ändå, att kärnorna skulle tas bort från gurka var aldrig något som någonsin togs upp utan enbart att skalet skulle bort till finare tillfällen. På tomat däremot var det vissa som ansåg att kärnorna skulle bort.

Undrar om det skiljer sig mellan olika länder. Såhär ser många sallader ut som jag ätit, och att ta bort kärnhuset minskar vattnigheten/svampigheten i konsistensen. Skalet är det som bidrar till bra konsistens - i mitt tycke för kalla sallader.
A1C1225E-D00F-4AB0-8ED9-D495346E91D0.webp
 
Undrar om det skiljer sig mellan olika länder. Såhär ser många sallader ut som jag ätit, och att ta bort kärnhuset minskar vattnigheten/svampigheten i konsistensen. Skalet är det som bidrar till bra konsistens - i mitt tycke för kalla sallader.
Visa bifogad fil 48736
Jag äter inte gurka (av personliga skäl ;) ) men det är likadant med zucchini, tar man bort kärnhuset så blir de fastare i konsistensen och mycket godare. Framförallt vid tillagning.
 
Har i USA (och i manga andra lander) har vi ju oftast gurkor som ar kortare och bredare, med mycket storre karnor, an i Sverige och tar alltid bort karnhuset. De langa smala gurkorna kallas "English cucumbers". Karnhuset tas oftast bort i tomater ocksa (i varma klimat tar man bort allt som ar lite "traigt" och vitt i tomater da amobor garna bor dar och i karnor)
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 599
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 151
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 111
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 942
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp