Dubbla nosgrimmor

Sv: Dubbla nosgrimmor

Fast nu är det ju faktiskt så att "segelmartingalarna" fyller en viktig funktion, nämligen att hästen inte kan bita tag i den och fastna. Båda mina hästar är väldigt uppfinningsrika (speciellt den äldre) och det var en ren befrielse när jag köpte en sådan martingal till honom (kan inte räkna alla gånger han fastnat för att han bitit tag i en vanlig). Unghästen har samma påhittiga tendenser så han får också ha en sådan martingal. Att martingalarna är fula som stryk skiter jag blankt i, dom har en funktion som dom uppfyller väldigt bra.

Visst har du rätt! Men plötsligt hade allaaa hästar på hopptävling det. Tror inte alla biter i martingalen :)

Sätter en kladd i tråden för att inte glömma av och kolla den! Ska bli oerhört intressant att höra vad din tränare säger :)

Under den senaste tiden har jag sett mer än en ryttare som rider med Pelhalm, repnosgrimma och remont kombinerat:eek: Tycker inte det verkar vara allt för smidigt direkt...:confused:

nu var det tyvärr ganska stressigt efter kursen o hon skulle ha en grupp till direkt efter min grupp så det blev liksom inge bra tillfälle o fråga. :(

Tänkte fråga nästa träning men då ska hon åka till danmark på bruksproven dumma dumma tränare för jag e också jäkligt nyfiken.

Så tyvärr har jag inget vettigt svar föräns om 2 veckor :mad:

Hoppas någon annan hinner före mig

Nu halka jag in här... Kan det inte vara så att de vill åt samma effekt som Spärrgrimma har på travare, Att de inte ska kunna gapa så mycket, så de inte kan leka med tungan för mycket.. Kanske ??

hur menar du då? förklara gärna för jag tycker det är intressant att lära mig.

Undre nosgrimman har ju som effekt att den inte ska gapa så mycket vilket aschen och pullar också har fast på ett annat sätt. Men vad vill man uppnå med remont och aschen som man inte kan uppnå med bara remont eller bara aschen med den där extra remmen ?

Det är precis vad jag undrar också. Det finns ju redan nosgrimmor som sitter under bettet, och hästen hindras ju av den remmen så vad fyller den övre remmen då för nytta i kombination remont + engelsk?:confused:

I travstallen jag jobba i hade vi spärrgrimma (ser ut precis som nosgrimma, fast med ringar på så man kan fäst sidostång också) Den spändes fast under aschenerna lr vad nu de heter, (minns ej *skäms*) Den spänns hårt så de inte ska kunna gapa lr leka med bettet så mycket under lopp och träning, om vi körde utan gapade alltid några hästar. Nog för att jag vet att betten och tänderna inte va de bästa i detta stall då jag börja, blev helt annat sen. Men körde vi med spärrgrimma sluta alla gorma och de fokuserade bättre.. Kanske är det så att hästen gillar att leka extra mycket så båda behövs för att förhindra, lek och gapande..

Är det ngn som har fått ngt litet svar på varför man rider på detta? Jag såg ngr under scandinavium som hade det under framridningen..

mvh sandra

Delvis KL

Jag kan inte ge ngt jättebra svar men om man har både engelsk och hannoveransk nosgrimma så borde man ganska ordentligt förhindra att hästen alls gapar, grejar med tungan, tar bettet och andra munrelaterade problem eftersom man låser både övre och undre delen av käken. En annan aspekt är att man gillar effekten av den engelska nosgrimman men vill att bettet ska ligga bättre på plats = remonten. Fast det sistnämnda verkar lite långsökt eftersom den engelska nosgrimman inte precis har ngn effekt.

Mvh Jate Volim som bara ser till sina egna funderingar och inte själv har testat eller ens sett/hört ngn som testat.

*kl*

För det första måste jag bara säga att det ser ju gräsligt fult ut! :p

Nåväl, jag har absolut ingen aning om varför man rider med dubbla nosgrimmor, men efter att ha funderat på det en stund så är min alldeles egna lilla teori som följer:

Man kanske vill ha samma effekt som en aachen men tycker att nogrimman(grimmorna) ligger bättre när nosgrimman inte sitter ihop, som en aachen gör, utan att man har den undre och den övre delen för sig = två nosgrimmor. Min egna erfarenhet är ju faktiskt att den övre delen på en aachennosgrimma får ful form och sänker sig efter en tids användande, trots att aachenremmen aldrig någonsin varit speciellt åtspänd. Med en engelsk och en remont får man ju inte detta problemet och de olika delarna (nosgrimmorna) är oberoende av varandra och mer anpassningsbara.

Som sagt, bara mina egna funderingar...

Min tränare (som själv rider bland Sveriges elit) använder det på en av sina hästar, och har även sagt åt en och annan elev att använda det. Av vad jag har sett har de hästarna varit väldigt liksom "pillriga" i munnen och leker väldigt mycket med tungan/bettet. Antagligen vill de uppnå någon slags lugn och stadig het för hästen i munnen? Vet faktiskt inte säkert. Kan tänka mig att detta blir ännu ett "felaktigt mode" - typ att folk stänger igen hästarnas mun utan att först kolla den.

Har precis haft träning med en tränare, rätt så känd :) Så passade på att fråga.. Han sa att det är för att oftast är det för att dom är sturliga i munnen och vill gapa. Man vill har tryck på två punkter istället för en, som man ju får med dom andra. :)

fast då kan man väl tycka att det är bättre att de kollar upp VARFÖR hästen gapar o pillar med bettet, istället för att bara knuffa undan problemet...:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 903
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av...
2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V