Dubbla nosgrimmor

stjarnfrugt

Trådstartare
Sitter och tittar på Gbg Horseshow och Linda Heeds ritt på Thunderbird.

Varför har man två nosgrimmor? I detta fall en engelsk + remont. Är det vanligt och vilken funktion fyller det som man inte kan uppnå med en enda nosgrimma? :confused:*nyfiken

Sv: Dubbla nosgrimmor

Jag tycker mest det är en modegrej som har varit inne ett tag nu. Ungefär som när pullargrimman var högsta mode.

Jag tycker iaf att den där engelska nosgrimman borde vara verkningslös i kombinationen? Vill man ha en rem under bettet kan man ju ha remonten enbart...

Precis, håller med. Som sagt, en modegrej! Många toppryttare använder det, har även sett att det börjar komma på mindre tävlingar också.
Samma som med martingal som ser ut som ett segel, plötsligt hade alla det! :p

Usch, dom där segelmartingalarna... tycker dom ser otympliga ut:eek: Borde vara tunga, stela och i vägen..?

Har svårt att se det fina i två dubbla nosgrimmor. Trodde verkligen att det måste ha en funktion då man utrustar sig med nåt så plåttrigt och osmidigt...
En annan eftersträvar ju så lite "skrot" som möjligt på hästen. Men tydligen är detta fint. Man får väl helt enkelt inse att man är omodern:grin::angel:

Ja jag tycker också segelmartingalerna är gräsliga.
Och det kommer ju alltid gå mode i olika saker, speciellt inom hoppvärlden, även om de inte fyller någon viktig funktion.

Gäller detta mode, så är jag hellre omodern än slänger på massa onödiga grejer på hästen. Som någon annan sa så vill jag helst ha så lite som möjligt!

CRAZY! det kan ju inte fylla nån funktion som inte går att få med alla andra lämpliga nosgrimmor, eller bara med remont. Skumma moden som finns, och jag personligen tycker det är töntigt att följa moden, speciellt när det kommer till att slänga på massa krimskrams bara för att det ser coolt ut. Dock är det ju skillnad med som bling eller färger, det är ju smaksak liskom, där handlar det ju inte om att ha extra onödiga saker som två nosgrimmor bara för att nån toppryttare har det :/

Rider själv med "segelmaringal" och kan väl hålla med om att den är något otymplig. Skulle helst slippa den, men eftersom jag har en häst som tenderar att vilja bita i martingalen emellanåt har jag den för säkerhets skull. Vill inte att hon fastnar, vilket hon gjort i vanlig martingal en gång - dock med lycklig utgång - men det kunde gått värre. Så efter det är det "segel" som gäller!

Ja, men då är man ute efter en viss funkton. Fult eller ej men det känns som att det är en tanke bakom. Däremot kan man undra lite när det verkar vara så att hästars olater går i perioder, helt plötsligt måste alla ha segelmartingal, sen nåste de ha superkrångelkombinationsbett och sen måste de ha graman i den omfattning att det måste regleras av TR... mystiskt tycker jag ;) :angel:

det lät väldigt onödigt tkr jag, de där med 2 nosgrimmor... Det måste se konsigt ut, och massa remmar överallt...

Jag strävar efter att ha så lite som möjligt, men måste man ha vissa saker så måste man :angel:

Varför man har två nosgrimmor har jag fattat som att remonten har man för att hästen inte ska gapa så mycket och den engelska för att man inte ska kunna dra upp bettet så långt spec. tillsammans med ett gagbett :)
Men med tanke på modet, har ni set så långa läder alla har nuförtiden?

Här på bilden ser det ut att vara ett vanligt tränsbett: http://www.hestefrelst.no/bilder/AE...2008 World Ranking/Linda Heed_Thunderbird.jpg

Att ha en nosgrimma som stopp för gag... :crazy: Hmm, jag är iofs ingen supertävlingsryttare, men jag fattar inte riktigt hur man då tänkt. Då klämmer man ju hästen mellan nosgrimma och bett. Kan inte vara skönt. Jag gillar varken gag eller pessoa, jag tycker de är lömska bett, men de finns ju och används så nåt positivt måste det ju finnas i grundtanken iaf... Vad vet jag inte. Nån som kan förklara?

Jag har inte ridit på varken gag eller pessoa och hade inte planerat att göra det heller, jag har inte heller ridit med dubbla nosgrimmor. Men jag skulle tro att det är andledningen om det finns någon, eller är jag helt ute och cyklar?
Drog slutsatsen att det var så efter jag sett ett ekipage på en tävling, bild nedan:
http://www.pixbox.se/pic_show_id22511960.html
stabilare sits :crazy: jag såg några både idag och igår som hade allt annat en stabil sits med jättelånga läder :P

Mja, vetefan om man kan ha den som stopp för gaget. Isf lär ju hästens tänder ha tagit emot smällen från bettet nog bra länge redan :crazy:

Ja jag tycker också segelmartingalerna är gräsliga. .

Fast nu är det ju faktiskt så att "segelmartingalarna" fyller en viktig funktion, nämligen att hästen inte kan bita tag i den och fastna. Båda mina hästar är väldigt uppfinningsrika (speciellt den äldre) och det var en ren befrielse när jag köpte en sådan martingal till honom (kan inte räkna alla gånger han fastnat för att han bitit tag i en vanlig). Unghästen har samma påhittiga tendenser så han får också ha en sådan martingal. Att martingalarna är fula som stryk skiter jag blankt i, dom har en funktion som dom uppfyller väldigt bra.

jag kan inte förstå varför man har dubbla, vad har den övre för funktion liksom?

Ska fråga min tränare någon dag varför, för hon sa åt en tjej på 2 dagars kursen o rida med dubbla nästa dag så hon borde ju veta.

snyggt är det iaf inte :P

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 903
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av...
2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V