Dubbla anlag av färgväxlargenen..

jennan

Trådstartare
Hej!

Har nu en tid funderat på varför i all världen dubbla anlag av färgväxlargener slår ut varandra så pass att där ej ens kommer ett levande föl från stoet.
Vill egentligen ha ett bra svar till de stoägare som fått nej från mig eftersom de har färgväxlarston och vill betäcka med färgväxlarhingsten jag får hit nästa år, jag har redan sagt nej till 2 st och har fått lite sura anmärkningar, kanske om man kan förklara mer varför kan få ett mer förstående svar.

Jag kanske har sådan otur att forskningen ännu ej har svar på detta men gör ett försök.

MVH

Jenny

Sv: Dubbla anlag av färgväxlargenen..

Enligt vad jag läst så har dom väl inte forskat fram det än nej! Rn-genen som den kallas (efter Roan=engelska för konstantskm) kan inte förekomma i dubbel uppsättning, hästen kan inte vara homozygot alltså för det anlaget :confused: , men varför - det vet dom inte.

Men varför säger du nej till stona? Det är ju inte så att det kommer ut döda föl, utan att det helt enkelt inte blir någon dräktighet (embryot resorberas). Upplys om att det är svårare att få till en dräktighet med två färgväxlare istället.

Hej!

Tror du jag säger nej rakt av sådär?? Jag säger nej och även att det inte kan bli ett föl av 2 färgväxlarföräldrar, att generna slår ut varandra så pass att det resorberar fostret, när det då svarar med att de vill försöka ändån så säger jag att det faktiskt inte är någon idé eftersom det aldrig gått hittills med försöken.

Jag tycker jag gör rätt som säger nej eftersom det är onödiga pengar för stoägaren med betet hos hingsten och ultraljud, detta kostar ju även om där inte blir ett föl.

MVH

Jenny

Jamen, det är ju faktiskt bara 25% risk att embryot får dubbla anlag och resorberas! 75% blir ju inte dubbelt (eftersom föräldarna max har 1 anlag var) och därmed föl som föds.

Färgväxlare = konstantskimmel med ett annat ord.

Håller med Magdalena, om stoägarna nu vill försöka ha de ju i alla fall 75% chans att få ett föl. De är ju de själva som får stå för kostnaden vid ev, uteblivet föl.

Det enda du riskerar är att det i genomsnitt tar 25% längre tid att få konstantskimmelstona dräktiga. De har 75% chans av den vanliga på varje brunst. Men det finns ingen som helst anledning att neka dem! Bara du har tid att låta stona stanna på tre brunster.

Det är mycket större risk att det krånglar med något annat sto pga något vanligare, typ infektioner.

Ska du neka konstantskimlarna ska du rimligen neka alla som någon gång gått med valacker och därför har ökat infektionsrisk också.

Dessutom har man vid gensekvensering funnit att det faktiskt finns hästar som har fått färgväxlaranlag från båda föräldrarna så en del foster kan uppenbarligen överleva. Möjligen kan anlaget för Roan vara kopplat till ngt annat anlag som ofta men inte alltid följer med på köpet och det kanske är det som är dödligt i dubbel uppsättning, inte färgväxlaranlaget i sig. Om stoägarna är införstådda med en viss risk för att inte stona får föl kan det väl vara intressant att betäcka färgväxlare med färgväxlare. Vad är det för hästras du har?

Hej!

Alltså mina tankar bakom detta är ju pengarna, genom att säga nej har jag iofs förlorat kunder men känner ändån inte att det var dumt, eftersom jag som stoägare velat veta riskerna och antagligen då faktiskt tackat nej själv, inte skoj att stå där med beteskostnad och ultraljud och sedan kanske få vänta 1 år extra för att få ett föl.

Jag har sagt nej till stoägare dels för detta och sedan efter att ha pratat med några uppfödare på Island vilka chanserna är för att få ett levande föl eller inte ett föl alls, de siffror jag fick där var då inga positiva alls, mycket mindre än de som Tim skrev faktiskt, fast om siffrorna nu stämmer så varför inte ge stoägarna ett eget val, ska nog göra så i fortsättningen.

För att vinna måste man ju våga chansa.

Jenny

HelenaHandberg skrev:
Dessutom har man vid gensekvensering funnit att det faktiskt finns hästar som har fått färgväxlaranlag från båda föräldrarna så en del foster kan uppenbarligen överleva. Möjligen kan anlaget för Roan vara kopplat till ngt annat anlag som ofta men inte alltid följer med på köpet och det kanske är det som är dödligt i dubbel uppsättning, inte färgväxlaranlaget i sig. Om stoägarna är införstådda med en viss risk för att inte stona får föl kan det väl vara intressant att betäcka färgväxlare med färgväxlare. Vad är det för hästras du har?

Jag håller på med Islandshästuppfödning, hingsten är därför islandshäst. Tyvärr (enligt vissa) försöker jag avla på färg, men absolut inte bara färg utan även lynne, utstrålning och gångarter som ska vara rena.
Motvalskärring som jag är försöker jag få fram trevliga familjehästar med rena gångarter och gärna av den grövre typen.
Fast detta tillhör ett annat ämne förståss.

Jenny

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
Relationer Har haft lite otur när jag träffat killar, eller är kanske fel på mig. Då killar oftast tappar intresset och vill inte ses mer än några...
2 3
Svar
50
· Visningar
11 160
Senast: Myzan87
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 618
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈