Samma här. Jag har haft hund med rejält resursförsvar, och det är SÅ skönt att inte ha det nu, att kunna ha just drivor med leksaker, inte behöva tänka på hur jag gör med godis, mat osv.Såna saker är det jag menar med att hundar som inte har det bra ihop utan mig, behöver inte bo i flocken här. Här ligger det drivor med leksaker, hundarna matas i grupp och så vidare.
Vi har fått jobba med att skola in äldsta unghunden i det, han kom från en väldigt dysfunktionell miljö och var både osäker och resursförsvarade. Med lite tålamod är han nu till stor del helt avspänd även i matsituationer. Han tycker dock fortfarande att det är jobbigt när det kommer nya hundar på träning, så det finns en rätt stor risk att han kommer få flytta till ett hem där han slipper hålla rätt på sånt.
Nu ställer jag ner mina hundars matskålar med rejält mellanrum ändå, men det är för att när de är klara så ställer de sig annars och stirrar på den som ätit långsammare. Den som äter långsammare börjar då hetsa i sig maten, vilket jag inte vill. Jag är väldigt noga med att man äter sin mat och sedan är det bra. Jag vill inte ha något "gå runt och ta från alla skålar" eller så.