Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det var det kanske.Fast det där var väl ändå onödigt?
Jag håller fullständigt med om att det är helt idiotiskt att gå in i en sån här tråd och ge råd i stil med "Det kan bli sååå himla bra ändå om du skaffar barn!" men att bemöta motparten enbart med förlöjligande smileys känns inte alls trevligt.
Men snälla. Så du menar att de som INTE ber om att få byta blöja på kusinbarnen är olämpliga föräldrar?
Jag funderar ibland kring om det där med "barn" lika mycket är en önskan om en "familj", dvs ett större sammanhang än ett parförhållande. Kan det vara något sådant som driver din man? En önskan om en stor familj på gården? Jag tycker mig se det ibland, att människor längtar efter att vara omslutna av den där familjesfären som det finns ett lite idylliskt skimmer över. Ett parförhållande kan kännas mera skört; många vill ha nåt större, barn och barnbarn i ett försök att försäkra sig om att slippa bli ensamma i livet. (Att det sen inte alls fungerar på det viset alla gånger, är en annan femma...)Tråden var egentligen mer riktad åt att diskutera förhållande där en vill skaffa barn och en inte.
Skaffa barn eller inte i övrigt har jag läst tusentals trådar på familjeliv på tiden jag fortfarande kämpade med att vilja ha barn.
Fast du behöver ju inte ha några andra infallsvinklar än: hur gör man i förhållandet när man vill olika i barnfrågan?För att det är särskilt känsligt för dig?
Alla trådar är väl lika, olika personer vill säga sitt, och komma med olika infallsvinklar?
För din egen del tycker jag du svarar alldeles utmärkt på frågan kring ditt eget agerande. Du vill inte ha barn. Så det är upp till honom vad han vill göra.
Fast nu svarar ju inte ni heller TS? Är det bara vissa som får svara på svaren, eller ska man ha kommit upp i ett visst antal inlägg?
Det är viktigt att TS får se att dina åsikter bemöts. Det är väl inte så svårt att förstå?Fast nu svarar ju inte ni heller TS? Är det bara vissa som får svara på svaren, eller ska man ha kommit upp i ett visst antal inlägg?
Vad modig du är som vågar skriva så.Väldigt konstig argumentation. Vem har talat om avsky?
Jag skaffade barn trots att jag sagt tidigare att jag itne ville.
Det har varit en oerhörd kamp. Några automatiska känslor kom inte. Jag har fått kämpa mig till varenda millimeter av moderskänslor och kärlek. Jag tyckte helt enkelt inte mer om mitt eget barn än om vilket annat random barn som helst. Det tog flera år av kamp att inte bara ta hand och och tillgodose behov av närhet och ömhet utan också känna djup affektion till barnet.
Jag älskar min avkomma. Men det var inte enkelt att komma dit och såhär i efterhand har jag djupt ångrat att jag tog steget. Jag ångrar inte barnet! Jag ångrar mitt föräldraskap.
poängen var att massor med mammor och pappor blir jättebra föräldrar, även om de inte kastar sig i andras barnvagnar och gullar med andras bebisar.
Du får återta bollen som ett första steg. Precis som du skriver är det inte du som behöver en annan man, det är han som behöver en annan kvinna.
Jag uppfattar hans formulering som ett sätt att ställa ultimatum. Det vill säga, ett sätt att tvinga dig att fatta ett beslut som faktiskt verkar vara hans. Det är ju han som vill något annat, inte du. Det är han som är i underläge, inte du.
Det här är helt OT egentligen, och jag vet inte riktigt varför men känner ett behov av att bemöta det här.
Om massor med mammor och pappor blir "jättebra föräldrar" beror väl på vad man lägger in i begreppet. Ska jag vara riktigt krass ser jag ganska få som är "jättebra" föräldrar, på samma sätt som jag ser ganska få som är jättebra på andra uppdrag, roller och jobb. De flesta är helt okej föräldrar, de gör det bra, men många vill eller skulle kunna vara betydligt bättre föräldrar (om det nu finns något större värde i att vara jättebra istället för bra) på olika sätt.
@Tassetass Jag skulle till och med säga att korrelationen mellan "kasta sig i barnvagnar och gulla" och "bli jättebra föräldrar" förmodligen ligger nära noll.
Nu svarar jag lite i TS ställe. Jag tror att hennes poäng är att det är inte så att hon vill välja bort honom pga att han vill ha barn, om barn är så jätteviktigt för honom så får han välja bort henne. Jag tycker att det är en viktig poäng varför ska han lägga över ansvaret på henne att separera när hon inte vill det? Hon är ju nöjd
@Tassetass Jag skulle till och med säga att korrelationen mellan "kasta sig i barnvagnar och gulla" och "bli jättebra föräldrar" förmodligen ligger nära noll.
Och då är det hans beslut. Kom ihåg det. Du är inte skyldig honom att bryta upp för att han ska kunna hitta en annan.