Jag har väldigt få dealbreakers i ett förhållande, men den här barnfrågan är en av dem... Jag vill inte ha barn. Har aldrig velat, och jag kan inte se att detta någonsin skulle ändras.
När jag och min make började datea för lite över 7 år sen, så var jag totalt rak med två saker;
1) Mina hundar går före allt. Tid och liv cirkulerar runt dem och de kommer alltid i första hand.
2) Jag vill inte ha barn. Ever.
Jag var öppen med det för att han skulle veta vad han gav sig in på. Det värsta jag hade kunnat tänka mig hade varit om han velat ha barn, för det tycker jag är en alldeles för stor sak att göra avkall på eller kompromissa om. Jag ville också att han skulle vara totalt medveten om min ståndpunkt, så han inte skulle gå och tro (som så många andra pga normen med att kvinnor SKA vilja ha barn) att jag nån gång senare säkert skulle ångra sig.
(Som tur var vill han inte heller ha barn, och han har alltid satt hundarna i första rummet han med
. Match made in heaven kan man nog säga
)
Point beeing; Jag tror personligen att om den ena i förhållandet vill ha barn, och den andra inte vill det, att det är en alldeles för stor kompromiss för att förhållandet ska fungera. Någon av parterna kommer troligtvis att bli alldeles för olycklig, och kanske bitter på den andre som "tvingade" fram ett scenario som man inte är lycklig med....