Varför tjatar man om sånt med andra i syfte att få dem att vilja ha barn?
Tar det paret hand om din mans son när det visar sig vara kolik och barnet skriker rakt ut stora delar av dygnet. När ingen kan jobba för det krävs minst 2 vuxna för att ens reda ut situationen utan att någon ska bli galen? Och då menar jag ändå 2 vuxna som båda var säkra på att de ville ha barn och var friska vid tillfället ifråga.
Jag har varit med om båda delar och skulle jag medvetet driva någon annan in, som var motvillig, i det årslånga kolikhelvetet hade jag nog inte varit värd att vara vän alls.
Och då har ändå alla mina barn varit "friska" så man sluppit bo på sjukhus med dem. Det finns värre saker som kan hända.
tror du på fullt allvar att sambons vänner berättar om sin barnlycka (efter fyra års väntande) i syfte att få sambon att också skaffa barn?
Jag utgår från att de berättar eftersom de är glada och uppfyllda av något de är glada över. Och berättar det för sina kompisar.
Ungefär som jag kan berätta för mina kompisar och arbetskamrater när det hänt något extra roligt här hemma.
Håller för övrigt med om att det finns alla sorters barn: en del nöjda hela tiden, andra missnöjda hela tiden.
Men om sambon nu verkligen vill ha barn så håller jag med @niphredil om att man måste diskutera ämnet "på djupet".
Om det nu är så att TS är säker på att hon inte kommer att ändra sig (vilket i mina ögon verkar väldigt rimligt) men sambon tror att det är en tidsfråga så är risken stor att det här blir något som ligger och gror.
Det ärliga samtalet skulle innehålla en stor tydlighet från båda håll: det verkar som om sambon har varit tydlig (över alla önskemål) om att han vill ha barn. Och att det är meningen med livet.
Då vore det antagligen välgörande om TS är precis lika övertydlig med att "det kommer aldrig att hända".
Och så får man väl separera.