Bra att du tog upp det igen. Men jag tror att hans svar gör att ni behöver prata om det igen.
"Nej, inte nu" låter ju som att det här kommer att komma upp igen. Att det får vara som det är nu tills han har funderat klart eller kanske t.o.m. hittat någon annan som har samma målbild i livet.
Då hade jag hellre gjort som du sa, förberett mig på att flytta. Ju förr ju bättre. Hellre lämna och må bra, än gå omkring och vänta på att en annan person eventuellt ska ta ett beslut på hur mitt liv ska se ut. Hemska tanke!
Kanske är det så att din sambo har varit lika nöjd i er relation som du säger att du är. Och helt plötsligt har blivit bombarderad av omgivningen med barnfrågan? Och helt plötsligt blir förvirrad? Han kanske inte egentligen vill ha barn, utan tror att det ska vara så? För att folk omkring er är på honom?
Prata mer och vänd in och ut på det. Ni verkar ju kunna prata om saker som är känsliga och det är ju en utmärkt bas för en långvarig och hänsynsfull relation.
Har ni fortfarande olika syn på barnfrågan efter det så är det så det är. Då är det bara att gå vidare. Inget att vänta på. Att han är snäll och go för övrigt spelar ingen roll.
Lycka till!