Driva över våran mark? *jakt*

Sv: Driva över våran mark? *jakt*

Inte_Ung skrev:
Jag vet att Pangare är en hundras, men det blev ett roligt Nick i samband med jakt och frågan om att skjuta hund.

Panga med en Pangare.

Hur ser den ut?

Nu hänger jag inte med???????

Pangare en hundras???????

Nu har jag hittat dom där rekomendationerna jag talade om från den nya jägarexamensboken;

"Det finns också lagar som reglerar användandet av jakthundar. Drivande hundar får släppas bara om drevet i huvudsak går fram på den egna marken. Normalt gäller att för en stövare måste marken ha en areal som är minst 200 ha, för en drever omkring 150ha och för en tax 50 ha"

Observera att dom här rekomendationerna inte är några lagar utan just rekomendationer för markstorlek i förhållande till drivande hundar.

Mvh
Björn

när släpptes den nya boken? jag tog jägarexamen 98-99 någongång och då stod det knappt något om hundar (i alla fall behövde inte vi läsa det).

Jag vet faktiskt inte, frågade en vän - tror det citerade istort sett är allt som står om just detta. Antagligen i högviltböckerna där alla andra parragrafer står?

Mvh
Björn

Om jag har förstått allt rätt så får man alltså fånga in hunden om den springer och stör hästarna i våra hagar??? Eller får man fånga den när den springer omkring på vår mark?

_Runaway_ skrev:
Om jag har förstått allt rätt så får man alltså fånga in hunden om den springer och stör hästarna i våra hagar??? Eller får man fånga den när den springer omkring på vår mark?
Se min tidigare länk.

4 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (1987:260).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar