Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag har inte delat det och lär inte göra det.
Däremot är det polisanmält så det ska bli intressant att se hur mycket som ligger bakom.

Jag tycker definitivt att det är viktigt att någon tydligen har sett något när det springer omkring en nisse med en kniv och karvar hästar. Den här gången var det inget foto, men dock biltyp och reg.nummer. Allt behöver inte vara ryktesspridning och det är ju just sånt här som hamnar hos polisen, tips som kan leda till att personen hittas. Jag tycker det är bättre att varningen cirkulerar än att man bara rycker på axeln och gapar om att det är ryktesspridning och att det bara skrämmer i upp folk.


En intressant sak förresten, är att det delas liknande och man får till och med lappar från skolan när det handlar om en ensam man som kör utanför skolorna. Jag har själv fått sådan information, men jag tror inte någon har pratat med honom, utom det enda barn han faktiskt själv pratade med men som vägrade gå fram till honom. Är detta ok? Jag hör aldrig folk säga något annat och några av mina vänner som aldrig delar något delar just detta.

Jag vet inte någon förälder som får en sådan lapp eller info från skolan som ställer sig upp och ropar "källa på det" och inte tar informationen på allvar. Det kan bli mindre roligt för barnet man har ifall det är just det som hamnar i klorna på en mindre vänlig man för att man bara kallade det ryktesspridning och inte tog det på allvar.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl*

Ni menar att vissa människor "tar åt sej" för att man lagt ut en bild på "skumma människor" vid en hage ? Jag själv delade den UTAN betänkligheter... JAG har vänner med hästar i den delen av landet och ville göra dem uppmärksamma på dessa ... OAVSETT om de bara går fram och ev klappar hästarna eller står och tittar på dem...

VAR i den om "skumma människor" vid hage står det att de är "brottslingar" ? Ingenstanns... Att det nu dessutom tom uppmärksammats så mkt att det kommer en "förklaring" från Polisen som pratat med de "skumma människorna" som då visade sej va arbetare utomlands ifrån som har tråkigt efter jobbet och vill se den svenska naturen gör absolut inget ÄNDÅ... SÅ de kommer åka tillbaka till sitt hemland och berätta att de va ute på landsbygden och att folk betraktade dem som "skumma" så de fick en intervju av polisen.. So what ?
Å nej vi i sverige kan bli betraktade som ATT VI HAR KOLL på våra djur ???

Med tanke på hur många stöldligor som kommer från utlandet så är väl den beskrivningen av våra seder inget jag ser som negativt ...

Självklart KAN man gå fram som ensam tjej (vanligast i kolla hästar i hagen sammanhang) till 4 främmande killar för att kolla vad de gör utanför hagen..
Men nä jag överlåter det till folk som är bättre rustade för sånt (Polisen) ÄVEN om det 99 ggr av 100 är totalt ofarligt så är det inte kul den gången de faktiskt är "pundare" med kort stubin..
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

En intressant sak förresten, är att det delas liknande och man får till och med lappar från skolan när det handlar om en ensam man som kör utanför skolorna. Jag har själv fått sådan information, men jag tror inte någon har pratat med honom, utom det enda barn han faktiskt själv pratade med men som vägrade gå fram till honom. Är detta ok? Jag hör aldrig folk säga något annat och några av mina vänner som aldrig delar något delar just detta.

När jag jobbade som assisten inom förskolan för några år sedan. Hade vi just ovanstånde incident. En ensamstående man som "strök runt" en förskola. Något av barnen talade om för personalen att han gjorde kontaktförsök.

Polis kontaktades som genast var på platsen och det visade sig vara en totalt harmlös man som bara ville vara vänlig mot ett barn och lite kontaktsökande pga arbetslöshet. Egentligen ville han nog prata med personalen.

Föräldrarna meddelades självklart om incidenten och då uppkom det hysteri och dagen efter var det knappt några barn som kom till skolan. Det hade genast spridit sig att det sprang runt en pedofil och dessa spreds av vuxna människor som "minsann hade hört av någon..." . Resultatet blev att barnen blev oroliga och totalt livrädda så fort någon vuxen närmade sig staketet till förskolan...

Jag menar inte att inte ska vara observant på saker och ting - framför allt när man vet att det har hänt och kan hända hemska saker. Klart man ska skriva upp reg.nr och fota (om man kan) när man ser något misstänktsamt i görningen.

Jag är bara lite kritisk till masshysterin som det lätt bli på sociala medier.

/Lizzie
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Man kan ju hoppas att någon helt enkelt pratar med mannen i bilen eller ber polisen ang. skurna hästar i Skåne. Kommer det hit någon till min gård så brukar jag helt enkelt kolla om personen i fråga vill något.

Skulle personen i fråga komma med ett tillhygge så tar jag mitt ogräsjärn med mig. Hade en incident mitt i natten för många år sedan när en bil åkte nedåt hästhagarna halv ett en vardagsnatt. Vi är sista gården och inga vägar förbi oss leder mer än till vår skog och ängsmark. Jag gick ut och visade mig helt enkelt, personen i fråga fick väldigt brått härifrån...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Ser inget problem i detta fallet. Vill man inte hamna i denna situation kan man ju undvika att göra brott?

Om man däremot bara filmar folk helt random och tex lägger ut på fb med kommentaren typ "kolla vilken ful tröja, gilla och dela" så kan jag hålla med om att det inte känns ok.
Men bryter man sig in och stjäl andras egendom eller utför andra brott så tycker jag att man får stå sitt kast liksom.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Polis kontaktades som genast var på platsen och det visade sig vara en totalt harmlös man som bara ville vara vänlig mot ett barn och lite kontaktsökande pga arbetslöshet. Egentligen ville han nog prata med personalen.


...fast ärligt ...
tror du att han skulle sagt att han var intresserad av att titta på småbarn ?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Med tanke på hur många stöldligor som kommer från utlandet så är väl den beskrivningen av våra seder inget jag ser som negativt ...

84% av alla brott (inklusive stöldligor) begås av äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund. Män begår över 80% av alla stöldbrott.

Är de "skumma" för att de kommer från utlandet, eller är de "skumma" för att de är män?

Det är grymt trist med fördomar som gör att man dömer människor på förhand - oavsett åt vilket håll och av vilken anledning.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag förstår att den omedelbara reaktionen hos föräldrarna var att hålla barnen hemma dagen efter, man blir lite rädd så där när man tänker på att det KUNDE ha varit pedofil. Det lugnade väl ner sig igen sedan?

Mina barn har gått i skolan med en pojke vars pappa är en dömd pedofil. När mina barn ville leka med pojken hemma hos honom så fick jag veta av en slump om vad den här mannen är dömd för. Jag kollade upp det och det är sant, inget rykte alltså. Ingen på skolan mer än personalen vet om det, jag sa aldrig något men är glad att jag blev varnad för honom eftersom alla mina tre barn är väääldigt förtjust i honom. Efter den upplysningen om honom var jag väldigt noga med att min dotter höll sig undan från honom, inga kramar eller liknande, trots att han gärna vill.
Hade min dotter hamnat i samma situation som flickan han gav sig på hade jag aldrig förlåtit mig. Faktum är att hellre varna en gång för mycket än en gång för lite. Det är en förälders värsta mardröm att något händer ens barn.



Klart att den här mannen kan vara helt oskyldig men då är det bara för honom att förklara sig. I det här fallet är det polisanmält och jag hoppas att det faktiskt är han som skadat hästarna. Så att vi får ett slut på det.

Man har ett eget ansvar också över sig själv. Med tanke på vad som händer har inte jag några som helst problem med att faktiskt visa folk så pass mycket hänsyn att jag håller mig på avstånd från hästhagar just nu. Det är inte speciellt svårt att förstå andra människors rädsla och oro. Att det kan innebära att någon blir oskyldigt anklagad är ju synd, men jag tror att om man är just oskyldig kan man också förklara det för polisen och inte hamna i trubbel. Det finns mycket skit som cirkulerar på FB, samtidigt händer mycket gott också.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

De tog med honom till polisstationen och saken blev ordentligt utredd...

/Lizzie

Ja precis, precis som i varningar om hästtjuvar elelr den som skär hästar. Man hamnar hos polisen och saken blir ordentligt utredd.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

När jag gick i mellanstadiet ryktades det om en man som jagade barn på skolgården. Han hade från början försökt ta kontakt med småtjejer, sen blev det värre och värre, han hade dragit in en tjej i dungen och filmat genom fönstren i omklädningsrummet etc.. Ryktena verkligen eskalerade, och när dom väl fick tag på vem det var så var det en gubbe som bodde nån km från skolan som gick förbi med hunden nån gång i månaden... Polisen gjorde en grundlig utredning, sen kom dom till skolan och berättade om att man inte ska sprida osanna rykten hur som helst...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

84% av alla brott (inklusive stöldligor) begås av äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund. Män begår över 80% av alla stöldbrott.

Är de "skumma" för att de kommer från utlandet, eller är de "skumma" för att de är män?

Det är grymt trist med fördomar som gör att man dömer människor på förhand - oavsett åt vilket håll och av vilken anledning.

De va skumma pga sitt beteende inte ursprung, men du skriver ju själv att 80% av stöldbrott begås av män...

Jag kan inte se på nån om de är utlänningar eller "svenska"... Men här hade man antagligen bilens regnr som indikation på var de kom ifrån. Och de bilder på "skumma" bilar som cirkulerar på fb är oftast utlandsreggade. En svenskreggad bil reagerar iaf inte jag lika mkt på ...

Och JA jag har fördomar...
Mitt liv = mina erfarenheter... Ditt liv = dina erfarenheter...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

När jag gick i mellanstadiet ryktades det om en man som jagade barn på skolgården. Han hade från början försökt ta kontakt med småtjejer, sen blev det värre och värre, han hade dragit in en tjej i dungen och filmat genom fönstren i omklädningsrummet etc.. Ryktena verkligen eskalerade, och när dom väl fick tag på vem det var så var det en gubbe som bodde nån km från skolan som gick förbi med hunden nån gång i månaden... Polisen gjorde en grundlig utredning, sen kom dom till skolan och berättade om att man inte ska sprida osanna rykten hur som helst...

Och när jag va ca 10 så mötte jag och syrran (då 8) en blottare i en lekpark vid en skola i Aspudden...
Gissa pådraget där...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nu hängde jag inte riktigt med :o

Vad har blottaren att göra med att en gubbe går över skolgården med sin hund?

Eller menar du att helt plötsligt hade alla barn i området träffat på blottaren? Är lite trög... :o
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nu hängde jag inte riktigt med :o

Vad har blottaren att göra med att en gubbe går över skolgården med sin hund?

Eller menar du att helt plötsligt hade alla barn i området träffat på blottaren? Är lite trög... :o

Att alla gånger det går "rykten" är det inte osant... Det händer faktiskt att rykten är sanna...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag kan inte se på nån om de är utlänningar eller "svenska"... Men här hade man antagligen bilens regnr som indikation på var de kom ifrån. Och de bilder på "skumma" bilar som cirkulerar på fb är oftast utlandsreggade. En svenskreggad bil reagerar iaf inte jag lika mkt på ...

Intressant dumhet när 17 av 20 brott begås av svenskar som förmodligen kör omkring i svenskregistrerade bilar.

Jag har också fördomar men arbetar aktivt för att låta dem inte styra hur jag möter andra människor.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Polisen .Hmmm för många är sedan var en från byn in på jobbet och stal allt i kassaapparaten .ingen var på kontoret just när det hände men vittnen såg han gå in och ut och när han åkt var kassan tom .Så vi anmälde honom men fick snart ett brev från åklagaren att ärendet var nedlagt för han hade några grövre brott på sig .Summan han tog var inte liten !Så det är bara att ta saken i egna händer om det ska hända något .Lika som dieselstölderna i våra maskiner .Det verkar helt legalt att tanka ur dieseln ur någon maskin .Flera har sett när stölderna har utförts men man är inte så tuff och vågar göra något när man är ensam och det är 6-7 killar som håller på att slakta maskinen på diesel och lampor och annat bra att ha och polisen har aldrig någon bil att skicka !
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

84% av alla brott (inklusive stöldligor) begås av äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund.

Under tiden, i verkligheten, så begår dessa "äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund" en minoritet av alla brott i Sverige. Brå säger 68,5% mellan åren 85-89 och 55% mellan åren 97-01. Det är alltså 14 år sedan människor med svensk bakgrund stod för 55% av all brottslighet. Sedan dess har vi haft en rekordstor invandring. Särskilt från de delar av världen där de invandrare med högst överrepresentation i brottsstatistiken kommer ifrån.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

84% av alla brott (inklusive stöldligor) begås av äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund. Män begår över 80% av alla stöldbrott.

Är de "skumma" för att de kommer från utlandet, eller är de "skumma" för att de är män?

Det är grymt trist med fördomar som gör att man dömer människor på förhand - oavsett åt vilket håll och av vilken anledning.

Invandrare är överrepresenterade vad det gäller brott i Sverige.
Detta beror till allra största delen på att man befinner sig i den situation som man gör inte specifikt på att man är invandrare,
med ett undantag. gruppvåldtäkter, där är vissa grupper överrepresenterade på ett sätt som inte jag kan förklara
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fundering om allemansrätten, har man några skyldigheter (annat än att inte skrämma betesdjur och inte göra åverkan?) en vän till mig fick två av tre hästar överkör av tåget pga att någon som genat genom hagen (hagen ligger ensligt till, utan möjlighet att verken se eller komma nära med bil, men folk kan passera igenom när de går och fiskar) inte stängde grinden. Vems är ansvaret? Måste jag som hagägare ha något slags larm på grindarna för att inte behöva ha full uppsikt över att grindarna är stängda?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp