Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fast hur menar du nu? Om man går på en skogsväg/ grusvägen vid en hästhage får man väl stanna o titta??

Jeeeezzzz

Har jag skrivit att man måste blunda när man går förbi en hästhage?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Håller med dig, andras hästhagar=privat egendom.

Så man får inte stanna o prata med hästar?

Kl

Tycker ni inte att ni är aningens paranoida? Hur många hästar har blivit stulna av "italienska ligor"? Är det ens ett problem?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Har jag skrivit att man måste blunda när man går förbi en hästhage?

Ja nästan:meh:

Jag kan faktiskt inte se detta som ett problem. Att däremot dela all jävla skit på FB, det är ett problem! Herregud vad hände med faktakoll liksom!?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Ja nästan:meh:

Jag kan faktiskt inte se detta som ett problem. Att däremot dela all jävla skit på FB, det är ett problem! Herregud vad hände med faktakoll liksom!?

Har du häst och bor i skåne just nu, tex i Örkelljunga, Blentarp eller Dörröd? Tror du de som bor där är paranoida nu?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Har du häst och bor i skåne just nu, tex i Örkelljunga, Blentarp eller Dörröd? Tror du de som bor där är paranoida nu?

Ja lite faktiskt. Är det tre fall av skurna hästar? Det sker under sedering tror man, det sker nog inte dagtid av ett gäng gästarbetare.

Men det är lite OT
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Ja lite faktiskt. Är det tre fall av skurna hästar? Det sker under sedering tror man, det sker nog inte dagtid av ett gäng gästarbetare.

Men det är lite OT

Nej det är inte alls OT.
Det hade lika bra kunnat vara bild på männen och stått att de skurit hästar. Är vi lika paranoida då tycker du?

Jag vet inte hur det såg ut vid hagen som italienarna stod vid, det kanske är insynsskyddat där? Vet du hur det såg ut? Jag minns inte var, men vet att alla inte bor i skåne, där det är platt och där man kan se överallt närapå.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sunt förnuft säger mig att man inte har vid någon annans hage att göra oavsett hur fina hästarna är. Jag skulle kunna stå på håll och kika, men inte gå fram.

Fast allemansrätten gäller. Man har faktiskt laglig rätt att gå genom andras hagar. Så att stå vid någon annans hage borde vara minst sagt problemfritt. Att det sunda förnuftet säger att man inte har där att göra, varför då? Det är knappast allmängiltigt.

I övrigt finns det jättemånga problem med att hänga ut folk på fb. Som någon nämnde krävs källkritik. Om filmen/bilden inte visar något helt uppenbart olagligt (att någon är inne på en viss tomt bevisar exempelvis ingenting, det kan mycket väl ha filmats vid ett tillfälle då personen i fråga var inbjuden och missbrukats vid ett senare tillfälle). Människor som presenteras som brottslingar kan vara avhoppade gängmedlemmar som förföljs av gamla gänget. Människor som rapporteras saknade kan leva under skyddad identitet. Den som lägger ut bilden behöver inte ha en särskilt sanningsenlig sida utan kan ha en fejkad identitet och kan göra efterlysningen relativt riskfritt.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nej det är inte alls OT.
Det hade lika bra kunnat vara bild på männen och stått att de skurit hästar. Är vi lika paranoida då tycker du?

Jag vet inte hur det såg ut vid hagen som italienarna stod vid, det kanske är insynsskyddat där? Vet du hur det såg ut? Jag minns inte var, men vet att alla inte bor i skåne, där det är platt och där man kan se överallt närapå.

Fast att stå o glo på ett par kusar i en hage är väl inte ett brott va jag vet:meh:

Nej, min gissning är att om man skär bort slida och anus på en häst gör man det knappast i dagsljus med sina polare....

Som det såg ut var det en "gräs i mitten väg" som gick längs med hagen, någon har fotat sandviksarbetarna från andra sidan hagen
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fast allemansrätten gäller. Man har faktiskt laglig rätt att gå genom andras hagar. Så att stå vid någon annans hage borde vara minst sagt problemfritt. Att det sunda förnuftet säger att man inte har där att göra, varför då? Det är knappast allmängiltigt.

I övrigt finns det jättemånga problem med att hänga ut folk på fb. Som någon nämnde krävs källkritik. Om filmen/bilden inte visar något helt uppenbart olagligt (att någon är inne på en viss tomt bevisar exempelvis ingenting, det kan mycket väl ha filmats vid ett tillfälle då personen i fråga var inbjuden och missbrukats vid ett senare tillfälle). Människor som presenteras som brottslingar kan vara avhoppade gängmedlemmar som förföljs av gamla gänget. Människor som rapporteras saknade kan leva under skyddad identitet. Den som lägger ut bilden behöver inte ha en särskilt sanningsenlig sida utan kan ha en fejkad identitet och kan göra efterlysningen relativt riskfritt.

Jamen precis
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

KL

Hade jag haft kamerabevis på att brott har skett hade jag också delat bilder. Visst hade jag polisanmält först men det finns ju betydligt större chans att identifiera människor via Facebook. Om inte annat kan andra hålla ögonen öppna. Allra bäst är nog att folk kanske blir försiktigare ju lättare det blir att identifiera folk. Jag delar sällan själv men har full förståelse för dom som gör. Om det är säkert att det ligger brott bakom dvs.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fast allemansrätten gäller. Man har faktiskt laglig rätt att gå genom andras hagar. Så att stå vid någon annans hage borde vara minst sagt problemfritt. Att det sunda förnuftet säger att man inte har där att göra, varför då? Det är knappast allmängiltigt.

I övrigt finns det jättemånga problem med att hänga ut folk på fb. Som någon nämnde krävs källkritik. Om filmen/bilden inte visar något helt uppenbart olagligt (att någon är inne på en viss tomt bevisar exempelvis ingenting, det kan mycket väl ha filmats vid ett tillfälle då personen i fråga var inbjuden och missbrukats vid ett senare tillfälle). Människor som presenteras som brottslingar kan vara avhoppade gängmedlemmar som förföljs av gamla gänget. Människor som rapporteras saknade kan leva under skyddad identitet. Den som lägger ut bilden behöver inte ha en särskilt sanningsenlig sida utan kan ha en fejkad identitet och kan göra efterlysningen relativt riskfritt.
Visst gäller allemansrätten och det är viktigt också. Däremot så kanske man ska vara försiktig med tanke på allt skit som händer just nu med hästar. ÄR det viktigt att hävda sin rätt och gå fram till hästar? Är det så viktigt att göra det och skrika att hästmänniskor som blir rädda av det är paranoida?

Det är klart att man ska vara försiktig med hur mycket och vad man hänger ut på fb, just eftersom det kan vara något helt annat bakom. Det är hemskt att misshandlad kvinna blir funnen av mannen osv just p.g.a. sånt här. Men har inte delandet för sådana saker minskat? Jag ser inte det så ofta längre faktiskt. Och jag delar aldrig sådana saker.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fast att stå o glo på ett par kusar i en hage är väl inte ett brott va jag vet:meh:

Nej, min gissning är att om man skär bort slida och anus på en häst gör man det knappast i dagsljus med sina polare....

Som det såg ut var det en "gräs i mitten väg" som gick längs med hagen, någon har fotat sandviksarbetarna från andra sidan hagen

Skulle jag vara hästtjuv eller hästplågare skulle jag ta mig en titt på hästar i en hage under dygnets ljusa timmar innan jag smiter dit mitt i natten. Det är ju viktigt att se hur hästarna ser ut, hur hagen ser ut, hur många hästar där är och hur de är mot främlingar.

Du får gärna se mig som korkad och paranoid som inte vill ha främlingar i eller vid min hästs hage. Du får gärna se mig som korkad och paranoid som inte tycker det är fel att bilder hamnar på FB med varningar.

Jag tittade på Efterlyst i går och tycker det är fruktansvärt vad som sker i skåne nu. Jag lider med hästägarna och jag lider med hästarna. Kan du ens föreställa dig hur det skulle vara för en hästägare att hitta sin häst död eller svårt knivskuren i hagen en morgon? Kan du ens föreställa dig hur en häst mår om den plågas så att den till och med dör av skadorna? Kan du ens ha lite förståelse?

Blir jag oskyldigt anklagad är det jävligt synd, men det är en risk jag är beredd att ta för att skydda min häst. Det GÅR faktiskt att både hävda sin oskuld och bevisa att man är oskyldig. Och det går att som utomstående att visa oroliga hästägare respekt nog att förstå att man inte går fram till hästar i en hage hur som helst, hur mycket man än har lagen på sin sida att göra just så. På så vis minskar också risken att man blir oskyldigt anklagad.

Men jag är ju paranoid.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Håller med dig, andras hästhagar=privat egendom.

Vid ridanläggningen där jag löser manageavgift så tycker stadens folk att hästhagar är allmän egendom - inte bara ridskolans hästar utan även privathästarna. Fritt fram att klappa och framför allt så matar de hästarna med ALLT möjligt - limpor, klubbor kycklingben - allt som bara går att tänkas... För att inte tala om att fotografera...

Att det sitter uppe stora skyltar "mata ej hästarna" hjälper inte!

/Lizzie
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Skulle jag vara hästtjuv eller hästplågare skulle jag ta mig en titt på hästar i en hage under dygnets ljusa timmar innan jag smiter dit mitt i natten. Det är ju viktigt att se hur hästarna ser ut, hur hagen ser ut, hur många hästar där är och hur de är mot främlingar.

Du får gärna se mig som korkad och paranoid som inte vill ha främlingar i eller vid min hästs hage. Du får gärna se mig som korkad och paranoid som inte tycker det är fel att bilder hamnar på FB med varningar.

Jag tittade på Efterlyst i går och tycker det är fruktansvärt vad som sker i skåne nu. Jag lider med hästägarna och jag lider med hästarna. Kan du ens föreställa dig hur det skulle vara för en hästägare att hitta sin häst död eller svårt knivskuren i hagen en morgon? Kan du ens föreställa dig hur en häst mår om den plågas så att den till och med dör av skadorna? Kan du ens ha lite förståelse?

Blir jag oskyldigt anklagad är det jävligt synd, men det är en risk jag är beredd att ta för att skydda min häst. Det GÅR faktiskt att både hävda sin oskuld och bevisa att man är oskyldig. Och det går att som utomstående att visa oroliga hästägare respekt nog att förstå att man inte går fram till hästar i en hage hur som helst, hur mycket man än har lagen på sin sida att göra just så. På så vis minskar också risken att man blir oskyldigt anklagad.

Men jag är ju paranoid.
Den som med normalt uppsåt närmar sig ett djur i en hage har säkert ingenting emot att djurets ägare håller ett öga eller kamera på skeendet. Men om jag närmar mig för att reka då....gillar jag ju inte uppvaktningen.

Jag betraktar varje bil, varje människa med allra största misstänksamhet när den eller de rör sig runt hus o hagar. Ända tills alla frågetecknen är uträtade.
Om det inte faller någon på läppen, varsågod det finns andra gårdar att smyga omkring på....
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*KL*

Jag förstår inte varför det blivit sådant ramaskri om dessa italienare. Okej, så det var inget, de var legitima. Men hellre att man varnar en gång för mycket än en gång för lite. Bättre att människor är vaksamma än naiva och inte tror att någonting händer.

Det finns en anledning till att grannsamverkan på olika platser gjort det betydligt svårare att bryta sig in i vissa villaområden. Men ändå händer det att någon tömmer hela hus utan att någon annan reagerar.

Är det ingen som har sett tv-serien "It takes a thief" när de gör ett fejkat inbrott i någons hus och sedan får personerna hjälp med ett säkerhetssystem. Killarna som bryter sig in kommer ju fan förbi allting!! Förra veckan var det en kvinna som bodde på en husbåt i ett område. Där bröt sig killen in med båt på baksidan huset, hennes grannar vinkade till honom när han snodde kvinnans båt och åkte iväg med alla hennes värdesaker. Så inte ens på de ställena där det ska funka fungerar det alltid med grannsamverkan.

Man kan liksom inte vara för vaksam.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Däremot så kanske man ska vara försiktig med tanke på allt skit som händer just nu med hästar. ÄR det viktigt att hävda sin rätt och gå fram till hästar? Är det så viktigt att göra det och skrika att hästmänniskor som blir rädda av det är paranoida?

Fast jag tänker från andra hållet här. Alla har inte koll på vad som händer "just nu", hur vanligt förekommande det är och hur försiktig man ska vara "just nu". Ska man vara försiktig i överkant tycker jag att samhället blir trist. Man kan inte stanna och kolla in en vacker bil på gatan på grund av den senaste tidens faktiska eller eventuella bilstölder. Man kan inte stanna till och betrakta barnen vid en lekplats på grund av senaste tidens (eventuella) fall av kidnappning av barn. En man kan inte betrakta lekande barn på stranden, särskilt inte om de är nakna, utan att misstänkas för pedofili/planerande av pedofilt brott. Etcetera.
Gällande att titta på djur i hagar så är det en väldigt vanligt förekommande företeelse. Människor som av olika anledningar inte har möjlighet att hålla djur själva, men som ändå njuter av att vara i djurens närhet, gör detta i stort sett hela tiden. Som hästägare har man valt att ha djuren i en allmän miljö och måste alltså respektera att andra människor inte kan ha koll på djurägarnas önskan om att deras djur ska lämnas helt och hållet i fred och inte heller får betraktas vid hagkanten. Människor i allmänhet kan inte förväntas förstå att djurägare kan bli oroliga av en helt laglig handling.
Sedan har man inte rätt att på något sätt störa djuren, inklusive exempelvis matning, fasthållning, ivägschasande, blockering, , vilket är en annan femma
Visst har man som djurägare rätt att känna oro. I så fall kan man ansöka om tillstånd att sätta upp kameror och övervaka sin egendom. Finns det skyltar om kameraövervakning kan man som "djuråskådare" knappast ha åsikter om att bli filmad. Man kan möjligen muttra lite för sig själv om man tycker det är trist.
Jag har inte skrivit något om paranoia eller att någon har rätt att skrika om den. Men jag tycker att allemansrätten är väldigt viktig att värna om. Att påpeka att någon inte har vid ens hage att göra är att gå för långt.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sen tycker jag faktiskt att man kan räkna med att majoriteten av alla människor är helt normala, trevliga människor.

Och om man inte genast rusar ut och kör bort folk från ens beteshagar så kanske det är FLER av de som bor i ens närområde som trycker man är en sjysst typ och dessutom gillar ens djur.

Dvs FLER folk som kastar ett öga och håller lite koll och som kanske går fram och frågar om de ser nån de inte känner igen som pysslar runt vid djuren.

Fler folk som kanske stannar om de kör förbi och ser en lös häst och som kanske inte bara ringer dig utan även inleder ett infångande.

Visst finns det onda människor.- men förutsätt inte att din nästa är ond innan motsatsen har bevisats.

Sen är det ju en annan sak om folk smyger runt på konstiga tider eller beter sig märkligt.

En morgon här för ett par år sedan hittade jag en bil ståendes utanför ena hästhagen med tre unga män i. De hade fått punka när de körde på stora vägen och hade helt enkelt rullat så långt de kunde för att vara ur vägen från trafiken på stora vägen, och de ville förstås inte knacka på folks dörrar vid tretiden på natten.

Jag körde en av dem till och från macken så han kunde handla sånt där punka spray. Och sen körde de vidare... ( Och NEJ de hade inte massa konstiga saker i bilen, jag såg bagageutrymmet när de grejade efter verktyg för ett eventuellt däckbyte).

Skulle tro att det här var helt vanliga människor på en långresa.

En annan gång satt det en massa pensionärer och fikade på samma ställe, och med minibussen parkerad bredvid. De var också på långtur och ville rasta lite. Ja de förstörde ju inget och nån gång kanske man själv behöver stanna och fika nånstans. Då vill man ju inte att en sur typ rusar ut och börjar gasta om privat område. Och de satt ju inte direkt en meter utanför mitt sovrumsfönster.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fast det är ju stor skillnad på människor man ser gör någonting, tex fikar eller byter däck och människor som bara står där och verkar titta liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp