Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag tycker också att det är skrämmande på hur personer hängs ut på facebook och hur det skapar drev. Vi har som sagt ett rättssamhälle där personer ska straffas enligt gällande lagar-dels för att det ska vara RÄTT person som straffas.

Förra sommaren råkade jag ut för att en person stal ett foto på mig och använde det som sin profilbild. En bild där jag enkelt kunde identifieras. Tänk om den profilen hade hängts ut för ngt som en person med det namnet gjort? Vem hade blivit drabbad då tror du?

Det är ett bra bevis om personen finns med på bilder som bara kan tas inom inhägnat område..där drägget inte har ngt att göra efter stängningsdags:D
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

För att vi lever i ett rättssamhälle där människor döms i domstol och inte av de på fb som vill vinna ett oljebyte´. Det är ett av problemet.
Ett annat är folk som inte inser hur långt ett sånt här drev kan gå. Vi har snart lynchmobbar igen.
Lynchmobbar är inte bra, det håller jag med om.

Men vad gäller dömd i domstol, så måste det ju finnas bevis för att man ska komma så långt. Med tanke på hur många polisanmälningar det är som läggs ner så är det ju självklart att ju mer bevis man har och ju mer information man har, ju bättre är det.

Det kanske inte är så att personen på bilden är skyldig, men personen på bilden kanske har sett personerna som är skyldiga. Eller någon annan viktig information.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Lynchmobbar är inte bra, det håller jag med om.

Men vad gäller dömd i domstol, så måste det ju finnas bevis för att man ska komma så långt. Med tanke på hur många polisanmälningar det är som läggs ner så är det ju självklart att ju mer bevis man har och ju mer information man har, ju bättre är det.

Det kanske inte är så att personen på bilden är skyldig, men personen på bilden kanske har sett personerna som är skyldiga. Eller någon annan viktig information.

Den som befinner sig på fel sida ett staket vid fel tidpunkt har en del att förklara

Om jag tycker synd om den här? näe!!
http://youtu.be/Scwfhu4ES-I
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

fast då måste man ha en tävling, inte bara gilla och dela, då är det lotteri. HAde det varit "kan du identifiera människorna vinner du" hade det funkat :D

Den med flest likes på sina delningar vinner = TÄVLING.
Lätt att ordna.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag såg också detta på FB i går. Min första tanke var - "hur vet man att detta är sant?". Det kan faktiskt vara helt oskyldiga killar som någon häng ut en efterlysning på.

Det är alldeles för lätt att "sno" någon annans bild och hitta på vad som helst med! Därför vägrar jag konsekvent att dela dessa typer av "efterlysningar". Det är polisens sak att göra efterlysningarna - inte privatpersoner på FB.

/Lizzie

Jag delar aldrig någonting heller, enda undantaget jag gjorde var när Missing People sökte efter den lilla Örgryteflickan som var kidnappad.

Däremot tror jag, till skillnad mot kanske dig, att få personer skulle "dikta ihop" en historia och hänga ut helt oskyldiga människor på Facebook där man är allt annat än anonym.
Tvärtom, man är ett öppet skyltfönster.
Jag ser inte vitsen med att man skulle ta en sådan risk?

Om jag lägger ut ett foto på folk som har stulit min mobil hoppas och tror jag att mina vänner känner mig så väl att de inte hyser det minsta tvivel om att det jag säger är sant!

Hade dessa "efterlysningar" däremot publicerats på forum där man är helt anonym hade jag delat era farhågor!
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl*

Vill bara beratta att har i omradets lades en bild ut - och delades pa fb efter att "nagon" hade stulit for stora summor i en av vara sma elektronik butiker.

Det var.. kanske 2 dagar? senare var killarna identifierade, forhorda, elektronikprylarna aterlamnade och de domdes till boter... bilden var alltsa pa pagaende brott... sa... det funkar... men klart man ska vara kallkritisk..
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag förstår din oro, men om det är du som blir uthängd nästa gång för att du varit vid en hage och tittat på en häst? Eller om helt oskyldiga personer råkar illa ut pga detta? Det leder inte till något bra. Jag får ångest vid tanken på att något ska hända mina hästar och pratar ofta med de som jag ser är intresserade av hästarna i hagen, det har så här långt resulterat i lite trevliga samtal med människor som tycker mina hästar är vackra, men att hänga ut oskyldiga med bild, reg nr osv nej. Alla rykten och varningar jag kollat upp har varit falska!

Jag står inte vid en hage och kollar på andras hästar. Allt har ett pris, om jag blir uthängd nästa gång så är det något jag är beredd att ta- jag har inte gjort något ändå.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Du inser nog felet den dagen du blir uthängd som hästtjuv med bild och nummer.

Det skulle vara svårt då jag sällan träffar andras hästar utan att ägaren är med. Det sker enbart när jag träffar hästarna i samma hage som min häst går i.

Sunt förnuft säger mig att man inte har vid någon annans hage att göra oavsett hur fina hästarna är. Jag skulle kunna stå på håll och kika, men inte gå fram.

Men nej jag ändrar inte åsikt.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Om Enya varit och nallat en kuse så är det väl inte fel att hänga (ut), det gjorde man ju i den gamla västern med hästjuvar med...

Nu tvivlar jag på att Enya försätter sig i den sitsen....;)

Enya behöver inte nalla någon kuse då hon har en alldeles egen ögonsten att knycka i hagen då och då, med fullt tillstånd från mig själv dessutom! :D

Och nej jag skulle inte hamna i den sitsen. Senaste gångerna jag stod vid en hage, intill, och pratade med hästarna över staketet var när jag var 14-15 år gammal.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Enya behöver inte nalla någon kuse då hon har en alldeles egen ögonsten att knycka i hagen då och då, med fullt tillstånd från mig själv dessutom! :D

Och nej jag skulle inte hamna i den sitsen. Senaste gångerna jag stod vid en hage, intill, och pratade med hästarna över staketet var när jag var 14-15 år gammal.

då var min förmodan korrekt;)
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Det är väl en helt annan sak när folk delar bilder på vita skåpbilar och skriker om hästtjuvar utan uns av bevis, än att ett företag lägger upp bilder/film på personer som bevisligen GÖR INBROTT!
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Hade jag scoutat för att sno hästar hade jag också sagt att jag bara tittade på naturen när polisen tog mig. ;)

Det skulle vara svårt då jag sällan träffar andras hästar utan att ägaren är med. Det sker enbart när jag träffar hästarna i samma hage som min häst går i.

Sunt förnuft säger mig att man inte har vid någon annans hage att göra oavsett hur fina hästarna är. Jag skulle kunna stå på håll och kika, men inte gå fram.

Men nej jag ändrar inte åsikt.


http://gd.se/nyheter/gavle/1.5924085-mystiska-italienarna-jobbar-at-sandvik
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Det skulle vara svårt då jag sällan träffar andras hästar utan att ägaren är med. Det sker enbart när jag träffar hästarna i samma hage som min häst går i.

Sunt förnuft säger mig att man inte har vid någon annans hage att göra oavsett hur fina hästarna är. Jag skulle kunna stå på håll och kika, men inte gå fram.

Men nej jag ändrar inte åsikt.

Fast hur menar du nu? Om man går på en skogsväg/ grusvägen vid en hästhage får man väl stanna o titta??

Jeeeezzzz
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp