Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Fast det är ju stor skillnad på människor man ser gör någonting, tex fikar eller byter däck och människor som bara står där och verkar titta liksom.

besökare till fots får du inte hindra att röra sig i skog o mark. Att vistas i hagar där det finns djur ingår i den rätten. Vilket i sig kan diskuteras,men det är det faktum som gäller.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl* När jag är utomlands så händer det ofta att jag fotar djur i hagar och liknande. För mig är det inte alls något konstigt med att göra det.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl* När jag är utomlands så händer det ofta att jag fotar djur i hagar och liknande. För mig är det inte alls något konstigt med att göra det.

Utomlands brukar jag vara lite försiktig,rätten att med våld avhysafolk från ens egendom finns ju i flera länder;)
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl*

I fallet med den stulna mobiltelefonen lönade det sig att publicera fotona på Facebook.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16871823.ab

Jag tycker att tråden kom ifrån ämnet lite.
Det är stor skillnad på att stå utanför en hästhage och bli uthängd -vilket jag tycker är fel- än att gärningsmän blir publicerade när de fotas under pågående brott.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Well, det finns helgalna markägare i Sverige med som trots allemansrätten tar sig till lite allt möjligt för att hålla folk från sina marker. Utomlands (jag har hitinills mest rest i Europa) har folk generellt sett varit väldigt positiva gästvänliga trots bristen på allemansrätt. De är nog dessutom rätt vana vid att folk fotar saker.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Just den får mig att komma ihåg programmet "The dumbest criminals" som gick på TV och här handlar det heller inte om kameror som är installerade i hemlighet utan att brottslingarna själva har tagit kortet.

I den står det också att man skall kontakta polis så då tar jag det mer seriöst. Det är få foton jag skickar vidare vid efterlysning om det inte är att man skall tag kontakt med polis.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Kl: Rent allmänt tycker jag att det är bra så länge som vi inte får någon slags medborgargarde eller lynchmobb som får för sig att ta hand som saker.
Det viktiga är att låta polisen sköta den delen av jobbet. Att polisen får in ledtrådar av människor är inget nytt och det finns något inget snabbare sätt att hitta en specifik person som på FB.
Sedan måste folk använda hjärnan lite och se till att sålla bort allt som inte hänvisas till polisen direkt och att inte dra slutsatser för snabbt och inse att de inte får ingripa på annat sätt än genom att hjälpa polisen med tips. Annars kan de också begå brott trots att det handlar om välvillighet. De kan tom förstöra polisarbetet och där med förstöra för offret.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Well, det finns helgalna markägare i Sverige med som trots allemansrätten tar sig till lite allt möjligt för att hålla folk från sina marker. Utomlands (jag har hitinills mest rest i Europa) har folk generellt sett varit väldigt positiva gästvänliga trots bristen på allemansrätt. De är nog dessutom rätt vana vid att folk fotar saker.
jag kan ju bara svara för mig, har ingenting emot allemansrätten dvs enskilt bruk.
kommersiellt bruk betraktar jag som " icke under allemansrätten"
och använder de lagliga medel jag har till förfogande för att stävja.;)

vill man av olika orsaker inte ha hästar i ett område så kan man ex. hägna in, sätta upp stättor eller färistar så folk kan ta sig in till fots..helt enligt allemansrätten.
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

jag kan ju bara svara för mig, har ingenting emot allemansrätten dvs enskilt bruk.
kommersiellt bruk betraktar jag som " icke under allemansrätten"
och använder de lagliga medel jag har till förfogande för att stävja.;)
Kommersiellt bruk räknas inte in i allemansrätten och den som inte gjort upp med markägaren i förväg om sån aktivitet får finna sig i att bli avhyst.

vill man av olika orsaker inte ha hästar i ett område så kan man ex. hägna in, sätta upp stättor eller färistar så folk kan ta sig in till fots..helt enligt allemansrätten.
Ridning ingår i allemansrätten M-E-N inte under sådana förhållanden så vägar och stigar blir söndertrampade, inte heller i planteringar. Häromkring har markägarna gjort ridleder och alla vet var det är okej att rida och var man inte ska rida pga. markskador eller planteringar. Ryttarna håller gamla vägarna öppna så dom välkomnas av markägarna.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Kommersiellt bruk räknas inte in i allemansrätten och den som inte gjort upp med markägaren i förväg om sån aktivitet får finna sig i att bli avhyst.

Ridning ingår i allemansrätten M-E-N inte under sådana förhållanden så vägar och stigar blir söndertrampade, inte heller i planteringar. Häromkring har markägarna gjort ridleder och alla vet var det är okej att rida och var man inte ska rida pga. markskador eller planteringar. Ryttarna håller gamla vägarna öppna så dom välkomnas av markägarna.
:)Om ridning skulle ingå till 100% i allemansrätten så vore det ju förbjudet att inhägna och bara ha öppningar för humantrafik. men domslut på senare tid pekar ju åt motsatta hållet. vi har haft färistar aktiva under flera år och inga stämningar har mottagits
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Du får enskilt rida på annans mark under förutsättning att det inte blir några skador och du får hägna in din mark för att utestänga djur men inte människor.

Grupper av människor oavsett om det är en kommersiell eller ideell verksamhet omfattas inte av allemansrätten, där måste markägaren ge sitt tillstånd och det gäller även hästekipage i grupp.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nej du är inte paranoid utan helt vettig. Man måste anpassa sig till världen och inte leva i tron om att minsann här skulle något sådant aldrig hända. Hellre ha extra koll, ändra lagen och upplysa än det värsta att inte göra ett skit.

Paranoid nej. Ansvarsfull och orolig ja.

Du skulle aldrig kunna förlåta dig själv om någon skulle stjäla din häst eller skära/skada.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag har sedan födseln varit less på daltandet och mesandet med kriminella, särskilt unga ligister.
Vi lever i Sverige, vi tvingas inte till kriminalitet vi väljer att bli kriminella, att begå kriminella handlingar.
I bästa fall följer konsekvenser av en kriminell handling, på vilken arena skiter jag innerligt och fullständigt i.


Jag har levt en väldig massa år och har haft både möjlighet och lockelse till att begå brottsliga handlingar men jag har klarat mig rätt bra genom att göra val, aktiva beslut.
Jag känner och har träffat många människor som haft alla tänkbara vidriga motgångar i livet, och möjligheter att begå grova kriminella handlingar men även dessa har klarat sig genom att välja RÄTT väg att gå. Detta ger ett resultat där empatierna och sympatierna för ruttna människor dvs ovilja att fatta RÄTT beslut, blir noll - n0lla.


Btw
För den som har svår att hantera de mörka konsekvenserna som följer med Facebook etc så kan man välja back to basics dvs interagera irl, öga mot öga. Jag kan rekommendera den umgängesformen för både känsliga och balanserade.
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Du får enskilt rida på annans mark under förutsättning att det inte blir några skador och du får hägna in din mark för att utestänga djur men inte människor.

Grupper av människor oavsett om det är en kommersiell eller ideell verksamhet omfattas inte av allemansrätten, där måste markägaren ge sitt tillstånd och det gäller även hästekipage i grupp.

det sade jag ingenting om, men jag har rätt att hägna in förutsatt att jag sätter upp stättor, vinkelöppningar eller färistar så att folk till fots kommer fram. jag är inte skyldig att släppa fram hästekipage:sneaky:

vad det gäller hägn så har jag rätt att hägna in för att både hålla djur inne eller hålla djur ute (vildsvin, hjortdjur o hästar)

Genom stättor, vinkelöppningar o färistar så har människor tillgång till marken eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nej du är inte paranoid utan helt vettig. Man måste anpassa sig till världen och inte leva i tron om att minsann här skulle något sådant aldrig hända. Hellre ha extra koll, ändra lagen och upplysa än det värsta att inte göra ett skit.

Paranoid nej. Ansvarsfull och orolig ja.

Du skulle aldrig kunna förlåta dig själv om någon skulle stjäla din häst eller skära/skada.

Det skulle vara fruktansvärt om något hände henne, ja. Bara tanken på hur hon skulle plågas är hemskt. Och unghästtösen i hagen är social och sällskaplig och skulle utan tvekan gå fram till vem som helst. Stackars häst om någon gör henne illa!! :arghh:

Jag skulle vilja sätta en sådan här i varje hörn av hagen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavkazskaja_ovtjarka
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

KL

maste saga att det kanns valdigt olustigt, att folk verkar tycka att det ar helt ok att mojligen hanga ut mig med foto och bild och registrerings nummer pa bilen. Det skulle fa mig att ma oerhort daligt :crazy: forstar inte hur folk kan tycka att det ar ok att gora sa mot andra manniskor for att dem sjalva tycker att dem kan lida det?

I forrgar stotte jag plotsligt pa en hel grupp med hastar i hagen bredvid naturreservatet jag var i, med valdigt vackert morgondis stannade jag faktist och tog ett foto av dem. Kanns valdigt markligt att det tycks vara en godtycklig anledning att hanga ut mig for.

Vill nagon ha tag pa mig ar det faktist bara att ga fram och prata med mig, och missar ni mig sa ar jag dar om nagra dagar igen da jag jobbar i ett antal omraden pa ett rota. Lite suspekt ser det nog ut ibland, men an sa lange har nog varandra person jag stott pa stannat och pratat med mig istallet for att hanga ut en bild pa fejjan. Det galler mina kollegor ocksa :meh:

Anledningen till att jag ens markte hastarna (da det omradet varit tomt den senaste manaden) var att det borjade dundra omkring av nagon nervos hast nar jag anvande haftpistolen :o

I tillagg sa delar jag inget sant dar skit vidare. Blir lite less pa en del vanner som verkar sprida vad som helst omkring sig.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Det går runt en ny varning på facebook. Den här gången är det en ensam man som har kanyler på baksätet i bilen och stannar vid hästhagar. Tydligen har han setts på mer än ett ställe till och med.

Vad är hans anledning? Jag vet, han är nog en senil veterinär som glömt var fånghästen han skulle avliva bor. Anledningen till att han stannar vid hästhagar här och där är för att han letar efter pållen att avliva och är på tok alldeles för blyg för att våga prata med folk.

Eller så är han kanske en missbrukare som kollar in hästar och längtar till att han har langat tillräckligt med heroin så att han kan får råd att köpa en häst!

Eller så är han en gästarbetare från Indonesien, som bara är på besök i skåne och vill passa på att njuta av djurlivet.

Det ÄR ju faktiskt så att det finns onda människor- det är ju uppenbart så då det är flera hästar i skåne som har blivit skurna de senaste veckorna.

Nåväl, det kanske är bäst att röja i mitt eget stall och stängsla in min trädgård och ta hem fina hästen en sväng, synd att jag skänkte bort både tråd och stolpar. :(
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Kommersiellt bruk räknas inte in i allemansrätten och den som inte gjort upp med markägaren i förväg om sån aktivitet får finna sig i att bli avhyst.

Jo det gör faktiskt det.
Och jag länkar som jag brukar till Naturvårdsverkets skrift om Allemansrätt.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Men det finns en motion i riksdagen om att ändra på det.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...nsratten-ej-tankt-for-ko_H002MJ283/?text=true

Och på vägar får man rida hur mycket som man vill, däremot så måste man betala för att laga de skador som man orsakar.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Grupper av människor oavsett om det är en kommersiell eller ideell verksamhet omfattas inte av allemansrätten, där måste markägaren ge sitt tillstånd och det gäller även hästekipage i grupp.

Jodå, grupper får visst rida på annans mark.
Även kommersiellt.

Men allemansrätten gäller inte för regelbundet brukande.
Man får alltså inte rida sin runda varje dag eller varje vecka utan att fråga om lov.
Det gör att allemansrätten inte gäller för regelbunden uteridning på samma sträcka oavsett ryttare.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Tydligen har han setts på mer än ett ställe till och med.

:(

Dylika påstående avskyr jag!!! Vadå "Tydligen" - vad finns det för bevis för det???

Det är så här rykten och skrönor uppstår! Hur är det ställt med källkritiken med dylika påstående?

Ursprunligen kanske någon har sett en ensam man vid en hästhage, Är man då lite lätt paranoid så börjar man prata med folk och spekulera i som du t ex gjort. Så har någon annan lagt till att det "nog" fanns kanyler i bilen och vips är cirkusen i full gång!

Detta är anledningen till att man faktiskt inte ska dela vad som helst och hur som helst på sociala medier. Man har ingen aning om ifall det är sant.

Det skrämmer bara upp människor ännu mera!

Jag har full förståelse för att man blir paranoid - inkl mig själv med två ston - och man SKA vara observant. Dock fota/filma när man ser något misstänkt och så överlämna materialet till polisen. OM det verkligen är något misstänkt så kan man sedan göra en efterlysning.

Men det där att NÅGON faktiskt TYDLIGEN har sett NÅGOT! Det är inte värt ett djävla skit!

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp