Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

När jag precis installerat kamerorna mm. så svängde det in en bil på ena infarten en natt när jag inte var hemma och en filur klev ut, tände en cigarett och började gå omkring och snoka för att sen åka igen. Han blev igenkänd och jag skrev ut några bilder och stoppade i ett kuvert och stoppade det i hans brevlåda med texten "och vad fan gjorde DU på min gård mitt i natten?"

Eftersom kamerorna är nattseende så hade ju personen inte väntat sig att bli filmad och efter det så har ingen varit här som inte haft här att göra. Sånt sprider sig, vilket ju var syftet med bilderna.

Ett par grannar där jag har mitt torp råkade ut för en rad inbrott och polisen gjorde ingenting - inte ens när de satt upp kameror och lyckats identifiera tjuven som en tjomme som bodde i närheten. Så de satte helt enkelt upp en lapp på kåken: "Hörru NN, vi VET att det är du som bryter dig in. Lägg av med det!". De slapp fler inbrott. :D
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Ett par grannar där jag har mitt torp råkade ut för en rad inbrott och polisen gjorde ingenting - inte ens när de satt upp kameror och lyckats identifiera tjuven som en tjomme som bodde i närheten. Så de satte helt enkelt upp en lapp på kåken: "Hörru NN, vi VET att det är du som bryter dig in. Lägg av med det!". De slapp fler inbrott. :D

Ja det är väl lite i den änden man ska börja gräva om det är lynchmobber man vill undvika.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag tycker inte att et är något större fel! Hellre det än att hästar blir stulna eller som i skåne blir skurna. Jag skulle bli mycket mycket förtvivlad om något hände min häst. Då är bild på fb inget mot vad jag hade gjort jag tagit dem på bar gärning..... Jag är lite orolig för min häst, det är fruktansvärt om något händer henne.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl*

Jag såg en "efterlysning" på Facebook där en person hade blivit bestulen på sin väska med nycklar, plånbok och mobiltelefon.
De som stal sakerna hade tagit kort på sig själva och vi som har mobilen synkade med Facebook vet vad det innebär.
Dvs. att alla foton som tas med mobilen synkas och läggs upp i det privata albumet på Facebook.

Innan har jag tyckt att den funktionen är störande men nu ändrade jag åsikt!
Så frustrerande för den som blev bestulen att se två killar som gör sig coola med ens mobil!
Killarna själva tänkte nog inte på att de avslöjade sig där!

Offentliggörandet av tjuvarna leder knappast till att personen får sina saker tillbaka men jag hade nog gjort samma sak!
Är så innerligt trött på att vissa människor inte kan skilja på "mitt och ditt".
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Följande stausuppdatering har ett lokalt företag idag. Kompletterad med bilder från en övervakningskamera då...
"Vi har haft besök inatt klockan 2, dessa tre personer klipper hål i staket och gör åverkan. Den ena sitter i rullstol, känner ni igen dessa? Gilla och dela detta så kan du vinna ett oljebyte på din bil. Tips välkomnas varmt!"


Jag är helt...mållös...
Är du mållös av att inte brottslingars integritet skyddas i absurdum,viket tycks vara vad den politiskt korrekta maffiamobben tycker ?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Är du mållös av att inte brottslingars integritet skyddas i absurdum,viket tycks vara vad den politiskt korrekta maffiamobben tycker ?
Förutom under förundersökningssekretessen förekommer inte särskilt mycket skyddande av gärningsmäns identiteter. Domar är allmänna handlingar, och det är rätt sällan personuppgifter hemlighålls där.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Förutom under förundersökningssekretessen förekommer inte särskilt mycket skyddande av gärningsmäns identiteter. Domar är allmänna handlingar, och det är rätt sällan personuppgifter hemlighålls där.

Pudelns kärna är att det verkar vara kränkande att avslöja brottslingar,allt för att det skall slippa jobbiga förundersökningar frihetsberövande och domar.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

fast då måste man ha en tävling, inte bara gilla och dela, då är det lotteri. HAde det varit "kan du identifiera människorna vinner du" hade det funkat :D
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag tycker inte att et är något större fel! Hellre det än att hästar blir stulna eller som i skåne blir skurna. Jag skulle bli mycket mycket förtvivlad om något hände min häst. Då är bild på fb inget mot vad jag hade gjort jag tagit dem på bar gärning..... Jag är lite orolig för min häst, det är fruktansvärt om något händer henne.

Jag förstår din oro, men om det är du som blir uthängd nästa gång för att du varit vid en hage och tittat på en häst? Eller om helt oskyldiga personer råkar illa ut pga detta? Det leder inte till något bra. Jag får ångest vid tanken på att något ska hända mina hästar och pratar ofta med de som jag ser är intresserade av hästarna i hagen, det har så här långt resulterat i lite trevliga samtal med människor som tycker mina hästar är vackra, men att hänga ut oskyldiga med bild, reg nr osv nej. Alla rykten och varningar jag kollat upp har varit falska!
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Men nu har väl företaget övervakningskameror som visar personerna göra inbrott? Att bilden visar när de står utanför staketet beror sannolikt på att de bilderna blev bäst.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

vilket svarar du på nu? Om det är mitt svar till Enya så gällde det italienarna som hängdes ut som internationella hästtjuvar för att de tittade på hästar i en hage :)
Har företaget bilder på personer som gör inbrott BORDE polisen ta hand om det, istället för att de ska göra en egen utredning via fb. Om polisen inte gör det är det det mest problematiska enligt mig, för det leder till medborgargarden och lynchstämning. För visst förstår jag frustration över att inget händer och polisen inte finns tillgänglig, där borde det hända något ordentligt..
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Du inser nog felet den dagen du blir uthängd som hästtjuv med bild och nummer.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jaha, trodde det handlade om det Nebraska tog upp i trådstarten. Självklart ska polisen sköta utredningen men att söka tips som kan lämnas till polisen är det väl inget fel på?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nu är kanske inte alla lika rädda för att det skulle hända som du, och fullt beredda att ta risken.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag tycker också att det är skrämmande på hur personer hängs ut på facebook och hur det skapar drev. Vi har som sagt ett rättssamhälle där personer ska straffas enligt gällande lagar-dels för att det ska vara RÄTT person som straffas.

Förra sommaren råkade jag ut för att en person stal ett foto på mig och använde det som sin profilbild. En bild där jag enkelt kunde identifieras. Tänk om den profilen hade hängts ut för ngt som en person med det namnet gjort? Vem hade blivit drabbad då tror du?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

*kl*

Jag såg en "efterlysning" på Facebook där en person hade blivit bestulen på sin väska med nycklar, plånbok och mobiltelefon.
De som stal sakerna hade tagit kort på sig själva och vi som har mobilen synkade med Facebook vet vad det innebär.
Dvs. att alla foton som tas med mobilen synkas och läggs upp i det privata albumet på Facebook.

Innan har jag tyckt att den funktionen är störande men nu ändrade jag åsikt!
Så frustrerande för den som blev bestulen att se två killar som gör sig coola med ens mobil!
Killarna själva tänkte nog inte på att de avslöjade sig där!

Offentliggörandet av tjuvarna leder knappast till att personen får sina saker tillbaka men jag hade nog gjort samma sak!
Är så innerligt trött på att vissa människor inte kan skilja på "mitt och ditt".

Jag såg också detta på FB i går. Min första tanke var - "hur vet man att detta är sant?". Det kan faktiskt vara helt oskyldiga killar som någon häng ut en efterlysning på.

Det är alldeles för lätt att "sno" någon annans bild och hitta på vad som helst med! Därför vägrar jag konsekvent att dela dessa typer av "efterlysningar". Det är polisens sak att göra efterlysningarna - inte privatpersoner på FB.

/Lizzie
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

För att vi lever i ett rättssamhälle där människor döms i domstol och inte av de på fb som vill vinna ett oljebyte´. Det är ett av problemet.
Ett annat är folk som inte inser hur långt ett sånt här drev kan gå. Vi har snart lynchmobbar igen.

Alltså, om det är en övervakningskamera som bara tar upp från området innanför staketet..så,taskigt drägg, men ni finns på bild och nu dröjer det inte länge....:sneaky:

För att undvika ev lynchmobbar anmäl er på närmaste polisstation:D
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Du inser nog felet den dagen du blir uthängd som hästtjuv med bild och nummer.

Om Enya varit och nallat en kuse så är det väl inte fel att hänga (ut), det gjorde man ju i den gamla västern med hästjuvar med...

Nu tvivlar jag på att Enya försätter sig i den sitsen....;)
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag har ett antal viltkameror utplacerade runt mina kåkar, en av den ringer upp min nalle och skickar bilden direkt. Lagligt? ??Men jag får perfekta bilder på bil , passagerare varenda gång någon kör ner på plan. Skulle någon nalla diesel eller stjäla så skulle jag naturligtvis använda all teknik som står till förfogande för att få tillbaka det som är mitt.O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp