Drev på facebook har nått en ny dimension....

Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

84% av alla brott (inklusive stöldligor) begås av äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund. Män begår över 80% av alla stöldbrott.

.
OT
Hatar att jag har förutfattade meningar men dina siffror säger inget egentligen då man inte tagit ställning till procent siffror dvs hur många på 10 000 med invandrar bakgrund anmäls för brott jämfört med hur många på 10 000 svenskar? För mig känns det annars ganska overkligt om de brott invandrarna (15%av befolkningen?)gör i jämförelse med alla "ursvenskar" skulle överstiga det skulle innebära att iprincip alla med utländskbagrund måste bli kriminell

Detta är en 13 år gammal artikel så det hade varit intressant att se dagens siffror om dem är de samma?

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html

Tror absolut inte att alla invandrare är kriminella men vist blir jag mer på min vakt om en utlandsregistrerad bil svänger in på gården av den anledningen att de jag umgås med har alla svenskreggade bilar,

men är det dessutom en större skåpbil där det kliver ur ett antal män och börjar gå runt och "provsitter" bilar mm i vår bildpark så blir jag väldigt misstänksam speciellt om detta sker på kvälls tid och när man går ut för att fråga vad de gör så försvinner 4 av 5 in bak i skåpet och smäller igen dörrarna innan man kommit fram. Detta skulle jag ju dock bli extremt misstänksam på oavsett om bilen var svenskreggade eller ej.

Liknande har alltså hänt 2-3 gånger som jag har sett och alla gånger har det varit utlandsreggat fordon så då får man tyvärr förutfattade meningar. Men detta betyder ju inte att dem som kör är invandarare snarare tror jag det ofta i detta fall handlar om turistande bärblockare som är desperata när bäråren är dåliga.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Tycker inte att det är medborgarnas sak att agera polis och domare, och det finns en ganska uppenbar anledning till det: de är inte kapabla eller intresserade att bry sig om vare sig konsekvenser, integritet eller rättssäkerhet. Vilket visar sig gång på gång, t ex i den här tråden.

Faktum är att jag skulle vara öppen för mer övervakning, om det var hårdare reglerat. Med den lössläpphet som råder idag (och uppmuntras) borde snarast övervakning (inklusive fotografering) regleras hårdare.

Var går gränsen?
Jag ser en okänd människa vid min häst, jag lägger ut den med insinuation att det är en brottsling (ja, om personen är invandrare då :crazy:).
Jag ser en man gå förbi barn, jag delar ut lappar till föräldrarna (och lär barnen att akta sig för män).
Min senaste sexpartner gav mig klamydia, jag lägger ut den infon på min facebook (jag vill ju bara varna andra).
Jag tycker att min klasskompis är dum i huvudet (hallåå, vi har väl åsiktsfrihet i det här landet).

Nej, folkdomstolar avskaffade vi för ganska länge sen i det här landet...
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Under tiden, i verkligheten, så begår dessa "äkta, etniska supersvenskar utan invandrarbakgrund" en minoritet av alla brott i Sverige. Brå säger 68,5% mellan åren 85-89 och 55% mellan åren 97-01. Det är alltså 14 år sedan människor med svensk bakgrund stod för 55% av all brottslighet. Sedan dess har vi haft en rekordstor invandring. Särskilt från de delar av världen där de invandrare med högst överrepresentation i brottsstatistiken kommer ifrån.

2005 gjordes en studie (BRÅ) där denna grupp utgjorde 75% av studiepopulationen och var misstänkt för 59% av brotten. Siffran jag framförde tidigare var något kvällspressen räknat ut, på ett annat sätt.

Gör man den intressanta omräkningen av studien, där man försöker ta bort sociala faktorer, börjar överrisken för invandrare närma sig väldigt liten. Det intressanta är att överrisken för invandrare i allmänhet ligger i häraden 1.5 - 2.0 ggr. Överrisken för en person som någon gång tagit emot socialbidragshjälp är 6.0 ggr.

Det gäller att ställa saker i proportion till varandra och hitta riktiga rotorsaker om man ska kunna vara trovärdig och verkligen bry sig om problemen. Om däremot agendan är att stanna vid att svartmåla invandrare stannar man gärna vid första sådan indikation att försöka förstå materialet.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Man kan också hävda att överrepresentation torde vara något som man som människa som möter annan människa inte behöver bry sig om. Räkneexemplet blir lite tydligare om man vänder på steken.

"
Enligt nämnda Brå 2005:17 var mellan 1997 och 2001 andel med i Sverige födda föräldrar som inte misstänkts för våldtäkt 99.96 %. Motsvarande andel för invandrare med i utlandet födda föräldrar var 99.78 %.
"


Dvs träffar du 10000 etniska supersvenskar under din livstid, verkar 4 av dem ha varit misstänkta för våldtäkt.
Träffar du 10000 invandrare med båda föräldrarna födda i utlandet, eller själva födda i utlandet, verkar 22 av dem ha varit misstänkta för våldtäkt.

Trots att överrepresentationen kan uttryckas i 22/4 = 5500 % ! - verkar det extremt osannolikt att möta vare sig en svensk våldtäktsmisstänkt eller en invandrad dito. Eller hur?

Notera att jag med detta exempel inte alls vill förringa de sociala problem vi har att arbeta med, det är bara för att ge perspektiv åt de i tråden som så tydligt använder sina fördomar för att sortera vad som är "skumt" respektive inte. Jag tror inte på något sätt de fördomarna minskar dessa personers att bli utsatta för brott - däremot är jag helt säker på att de minskar, i olika grad, dessa personers förutsättningar till ett bra liv och ett positivt bidrag till samhället.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

2005 gjordes en studie (BRÅ) där denna grupp utgjorde 75% av studiepopulationen och var misstänkt för 59% av brotten. Siffran jag framförde tidigare var något kvällspressen räknat ut, på ett annat sätt.

Du vet säkert mycket väl att människor med invandrarbakgrund står för mer än 3 av 20 brott i Sverige men du valde att ljuga istället. Personer med svensk bakgrund stod för 55% av brotten mellan åren 97-01 enligt BRÅ:s rapport 2005.


Gör man den intressanta omräkningen av studien, där man försöker ta bort sociala faktorer, börjar överrisken för invandrare närma sig väldigt liten. Det intressanta är att överrisken för invandrare i allmänhet ligger i häraden 1.5 - 2.0 ggr.

Nej det stämmer inte heller. Räknar man bort sociala faktorer så sjunker överrepresentationen av utrikes födda till 2,1 (från 2,5). Alltså kvarstår ungefär tre fjärdedelar av överrepresentationen efter man räknat bort sociala faktorer i studien. Att överrisken är så hög för socialbidragstagare beror delvis på att majoriteten av dem har utländsk bakgrund.


Det gäller att ställa saker i proportion till varandra och hitta riktiga rotorsaker om man ska kunna vara trovärdig och verkligen bry sig om problemen. Om däremot agendan är att stanna vid att svartmåla invandrare stannar man gärna vid första sådan indikation att försöka förstå materialet.

Nu pratade vi om hur det ser ut idag. Bara för att du har en vision om hur invandrarbrottslighet bör se ut betyder det inte att du kan ljuga om hur den ser ut idag förstår du väl?
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

De etniska supersvenskarna som utgör 75% av befolkningen begick 59% av brotten. Studie från 2005. Verkligheten.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Representation i misstänkt för brott i förhållande till mängd människor (data från 97-01)

Båda föräldrarna födda i Sverige 58,9%
reptal = 0,8
Ena föräldern född i Sverige 10,4%
reptal = 1,1
Båda föräldrarna födda i utlandet 1,6
reptal = 1,6
Själv född i utlandet 2,0
reptal = 2,0

Normerar man med 0,8 hamnar man på 2.0 resp 2.5 för de sistnämnda grupperna.

Anledningen till att socialbidragstagare har en kraftig överrepresentation har alltså väldigt lite att göra med att gruppen har en överrepresentation av utrikes födda, utan helt enkelt för att det är en socioekonomiskt utsatt grupp. Ser man problemen, i verkligheten, kan man hitta lösningar. Har man förutfattade meningar, hittar man inte lösningar som fungerar. Som SD, som redan bestämt, oavsett problem - att det till avgörande del är invandringens fel.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nej det stämmer inte heller. Räknar man bort sociala faktorer så sjunker överrepresentationen av utrikes födda till 2,1 (från 2,5). Alltså kvarstår ungefär tre fjärdedelar av överrepresentationen efter man räknat bort sociala faktorer i studien. Att överrisken är så hög för socialbidragstagare beror delvis på att majoriteten av dem har utländsk bakgrund.

Och nu valde du att ljuga.

"
År 2010 fick totalt 6,5% av Sveriges hushåll ekonomiskt bistånd (socialbidrag). Av dessa var 52% inrikes födda, 13% flyktinghushåll och 35% utrikes födda hushåll.
"
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nu diskuterade jag inte BOENDE i sverige som ni gör ... Utan UTLÄNDSKA medborgare ej boende i sverige ....

= EVENTUELLA ligor från UTLANDET = Skumma

Hur många invandrare finns det i svenska fängelser? Det är en av de många frågor som ofta ställs till Kriminalvården och som vi inte kan svara på!

Förklaringen är att Kriminalvården har statistik på hur många utländska medborgare som vi tar in i fängelse varje år, vilka länder de kommer ifrån och om de ska utvisas efter fängelsestraffet. 30 % är utländska medborgare och kommer från cirka 160 olika länder.


Däremot har vi inga siffror på hur många som är av utländsk härkomst eller invandrare, eftersom många invandrare ganska snabbt blir svenska medborgare och räknas då som svenskar. De ingår alltså i gruppen svenskar som är 70%.
från http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsida-skolportal1/Conny/Utlandska-medborgare--invandrare/

Så alltså är ju självklart den större delen SVENSKA medborgare som sitter i svenska fängelser MEN då baserat på 9 milj svenskar... HUR många bor i sverige är inte svenska medborgare ? Enbart utl'ändska medborgare representeras alltså av 30% som sitter i fängelserna.

På detta stödjer jag mitt påstående att utländskreggade bilar OFTARE än svenskreggade bilar INTE har rent mjöl i påsen. De gånger de har "rent mjöl" men blir stannade och utfrågade om deras "intresse" ser jag inte som negativt.
Hellre stannas en bil (utl reggad "van") en gång för mkt än en gång för lite...

Vid utgången av 2006 hade 491 996 personer i Sverige utländskt
medborgarskap, varav hälften var kvinnor och hälften män. Flertalet
av dem är också födda utomlands men 13 procent av de utländska
medborgarna är födda i Sverige. De utländska medborgarna utgjorde
drygt fem procent av Sveriges folkmängd och var medborgare i omkring 200 olika länder. Antalet utländska medborgare har varierat kring 400 000–500 000 under de senaste 30 åren. Att antalet inte ökat
trots den kraftiga invandringen beror på den stora mängden byten
till svenskt medborgarskap.
från http://www.scb.se/Grupp/Teman/Integration/2006_Medborgarskap.pdf

Men det är ju som sagt fortfarande boende i sverige med utländskt medborgarskap... Jag vill mena att utländska ev "stöldligor" INTE är bosatta i sverige. Men iaf av 100% i svenska fängelser sitter 30% utländska medborgare som är mellan 400 000- 500 000 bosatta i sverige. DET kallar jag en hög procent !
 
Senast ändrad:
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Båda föräldrar svenskfödda 55%

fjnmua.jpg

Källa: Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet, 2005:17, BRÅ.

Och nu valde du att ljuga.

"År 2010 fick totalt 6,5% av Sveriges hushåll ekonomiskt bistånd (socialbidrag). Av dessa var 52% inrikes födda, 13% flyktinghushåll och 35% utrikes födda hushåll."

Nej, läs ordentligt istället. Personer med utländsk bakgrund skrev jag, en betydlig större grupp än gruppen utrikes födda.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Ja, just ja. Du inkluderade även kungahuset - och då går ju socialbidragsbeloppet upp en del.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Nej, kostnaderna för Kungahuset redovisas inte som socialbidrag.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

På detta stödjer jag mitt påstående att utländskreggade bilar OFTARE än svenskreggade bilar INTE har rent mjöl i påsen. De gånger de har "rent mjöl" men blir stannade och utfrågade om deras "intresse" ser jag inte som negativt.
Hellre stannas en bil (utl reggad "van") en gång för mkt än en gång för lite...

Är det en allmän princip du håller fast vid, att det är helt ok (t o m bra?) att ifrågasätta/förhöra enskilda personer pga vad helt andra, för de okända, personer har gjort? Hur tror du det känns för enskilda personer att ständigt bli ifrågasatta/förhörda baserat på deras hudfärg, kön eller födelseland?
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Är det en allmän princip du håller fast vid, att det är helt ok (t o m bra?) att ifrågasätta/förhöra enskilda personer pga vad helt andra, för de okända, personer har gjort? Hur tror du det känns för enskilda personer att ständigt bli ifrågasatta/förhörda baserat på deras hudfärg, kön eller födelseland?

MIN GÅRD = Skiter högaktningsfullt va de tror/tycker/tänker.
Om de blir "kränkta" för att jag frågar vad de gör på min gård är inte det första jag funderar över - nej...

ÄVEN om de bara vill "kolla in den fina naturen och mina fina hästar" så nej jag hänvisar dem ifrån min gård (oavsett svenskar eller utländska) ... I Sverige har vi ridskolor som de kan hälsa på. Mina hästar är inga "skansen djur"...

Och nej ... Är jag i Sverige eller utomlands stannar jag inte till vid hagar för att beundra andras hästar heller. ELLER åker in på deras mark för att se hästar i hage.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Är det en allmän princip du håller fast vid, att det är helt ok (t o m bra?) att ifrågasätta/förhöra enskilda personer pga vad helt andra, för de okända, personer har gjort? Hur tror du det känns för enskilda personer att ständigt bli ifrågasatta/förhörda baserat på deras hudfärg, kön eller födelseland?

Försöker du köra rasistköret så är det ju lite korkat att kalla mej rasist för att jag inte vill ha in öststatsbilar med X antal killar i på min gård ?
Är de yngre är det def fel att köra rasistgrejen mot mej med... För de har ett utseende jag helt skulle stöta på :p (VISSA iaf).. Men vad gäller komma ut på min gård så tänker jag knappast "romantik" utan "stöldliga" ...

Tänker du på merca med 4 st "rumäner/finska zigenare" i så kan du def kalla mej fördomsfull.. Kommer inte på tanke att bli ledsen när jag hänvisar dem från min gård...

Som sagt min gård - mina regler... Men om jag nu köper gård igen kommer den troligen ha nån form av grind/bom som stoppar biltrafik för att utesluta denna typ av oönskade besök.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Försöker du köra rasistköret så är det ju lite korkat att kalla mej rasist för att jag inte vill ha in öststatsbilar med X antal killar i på min gård ?
Är de yngre är det def fel att köra rasistgrejen mot mej med... För de har ett utseende jag helt skulle stöta på :p (VISSA iaf).. Men vad gäller komma ut på min gård så tänker jag knappast "romantik" utan "stöldliga" ...

Tänker du på merca med 4 st "rumäner/finska zigenare" i så kan du def kalla mej fördomsfull.. Kommer inte på tanke att bli ledsen när jag hänvisar dem från min gård...

Som sagt min gård - mina regler... Men om jag nu köper gård igen kommer den troligen ha nån form av grind/bom som stoppar biltrafik för att utesluta denna typ av oönskade besök.

Det var inget kort, det var en fråga. Om denna princip endast gäller när det kommer in okända bilar på din gård så är ju det ett svar på om det är en allmän princip eller inte. I tråden har det ju nämligen diskuterats rätt fritt runt alla möjliga händelser, inte bara specifikt besök på sin egen gård.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Det var inget kort, det var en fråga. Om denna princip endast gäller när det kommer in okända bilar på din gård så är ju det ett svar på om det är en allmän princip eller inte. I tråden har det ju nämligen diskuterats rätt fritt runt alla möjliga händelser, inte bara specifikt besök på sin egen gård.

I mitt fall så blir då svaret JA det är en allmän princip hos mej, om andra tycker likadant, tycker jag de får göra samma sak på sina gårdar... Tycker de inte som mej så behöver de inte det, de får göra vad de vill på sina gårdar.

Andras gårdar (folk jag känner tex) så ja jag frågar om de letar efter nån speciell och nej jag använder inte personernas namn, för vet vederbörande vem de ska träffa så svarar de då, - ja jag ska träffa Xxxxxx men de verkar inte hemma (typ)... Svarar de att "nej jag är bara ute på landet och luktar på blommorna" så är det fullt möjligt att jag ber de flytta på sej till en park där de kan titta på blommor...

Jag skulle inte reagera likadant om jag åker förbi på en väg å ser en bil åka in mot en gård - nej. Många gårdar har utländska arbetare på sina gårdar men dessa arbetare vet rimligen vad sina arbetsgivare heter tex.

Andras gårdar, folk jag inte känner, kan jag inte svara på då jag inte är på andras gårdar utan anledning, oftast för att köpa nåt av dem och då träffar jag dem ju, då får de hålla koll själva och ta sina egna beslut.
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Kl
Nu kom detta ut på fb, jag har bara väntat på det sen jag såg att dom började varna om det.


Jag har de senaste dagarna blivit felaktigt uthängd som misstänkt hästplågare i Genarps trakten, med min bils registreringsnummer på Facebook och på bloggar. Anledningen var att 2 ryttare såg sprutor i min bil (jag jobbar som biolog och använder sprutor för att ta prover på fåglar). I stället för att fråga mig valde dessa personer att polisanmäla (vilket självklart är helt ok) och sedan dela mitt reg. nummer på FB - detta spreds sen snabbt. Så tänk gärna en extra gång innan ni sprider och delar personlig information på nätet. Information sprids vansinnigt snabbt på Facebook och är sen i princip omöjlig att stoppa. Detta kan skapa mycket stora problem för den som blir felaktigt uthängd. Jag förstår självklart att man vill skydda sina djur, men första steget när man ser något misstänkt borde vara att helt enkelt fråga...

Sprid gärna denna info till Ryttare ni känner runt Genarp/Björnstorp

Mvh
Johan
 
Sv: Drev på facebook har nått en ny dimension....

Jag har bara sett en varning ang "honom" men där va inga personuppgifter utskrivna (inget regnr alltså)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp