Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Stor gummistövel som du lägger en tvättsvamp eller annat tjockt fjädrande i kanske funkar? Gummistövlar modell jättestora red jag i när jag bröt en tå. Funktionellt men skitfult:p.

Ännu en ridhusfråga. Nu är det bestämt att innermåtten blir precis 60x20. Domaren ska istället för att sitta i manegen sitta i ett inyggt bås i sargen. Min undrar är, får domaren sitta till så att den inte kan se ekipagen ute i hörnen-det kommer hen ju inte kunna göra om bordet är inbyggt i sargen? Eller finns det tävlingsplatser som har det så? (jag har aldrig stött på det.)

Hittade denna skrivelse i TR:
Domare bör placeras 3 – 5 m från tävlingsbanan. H- och M-domare placeras 2,5
m innanför långsidornas förlängning. Om möjligt skall domarna sittplatser placeras
minst 0,5 m ovanför markytan.
Vid tävling, där av utrymmes- eller säkerhetsskäl dessa bestämmelser ej kan följas,
arrangeras domarna placering i samråd med överdomare/domarordförande/arrangör
på lämpligt sätt.

Så då är det väl okej, antar jag.

Senast ändrad:

Segersta brukar ha tävlingar på Sigtuna ridskola och de har c-domaren i ett rum bakom sargen, tittar ut genom en glasruta i sargen, kan omöjligt se hörnen. Sen vet jag inte om de sökt dispens eller så, men de har ju upp till nationella där.

På en del mindre ställen jag tävlat på är det så men det kan ju knappast vara nåt att sträva efter när man bygger nytt?

Fiorano: Ja nåt svampaktigt är jag också inne på!:D Måste ju funka...

Skorpsmulan: Min häst är inte den typen du sätter dig barbacka på så det får nog vara just nu.:)

b_ridutbildning: Det är 9 veckor sen, snart 10, så jag tyckte nog att det skulle vara såpass läkt men icke sa nicke.

Vad roligt att det går så bra för er! Kan riktigt se din vackra häst dansa fram i bytena.:love:

kl

Själv är jag sur som ättika...provade att rida med mitt dumma ben igår men se det gick inte.:arghh: Stiglädret ligger an precis över fraktursåret o det gjorde väääldigt ont...försöker nu febrilt komma på käcka lösningar, typ: Det MÅSTE gå att sätta fast en tjock tvättsvamp på insidan av stiglädret som får vara stötdämpare???! Då kanske det går att rida...:)

Ehhh har man en fraktur ska man INTE rida punkt. Kolla upp de där för rider du med brytet ben tex och skadar dig ännumer än det inte säkert ditt försäkringsbolag betalar ut ersättning då de anser att skadan uppkommit pga försumlighet!

Mycket att tänka på när man är skadad.

Låt någon annan rida eller longera/tömkör eller löshoppa tills du är frisk.Hästen dör inte av att få en liten kortare vila heller;)

Ännu en ridhusfråga. Nu är det bestämt att innermåtten blir precis 60x20. Domaren ska istället för att sitta i manegen sitta i ett inyggt bås i sargen. Min undrar är, får domaren sitta till så att den inte kan se ekipagen ute i hörnen-det kommer hen ju inte kunna göra om bordet är inbyggt i sargen? Eller finns det tävlingsplatser som har det så? (jag har aldrig stött på det.)

Hittade denna skrivelse i TR:

Så då är det väl okej, antar jag.

HEN är ett dödsdömt ord som skall till varje pris utrotas:rage:
Vi är icke könslösa vi ÄR olika mellan benen ;)

Det heter antingen domarna eller hon /han

Niela som hatar bokstäverna HEN!=)

Jag har tävlat där domaren sitter högt upp i ett rum ovanför kortsidan och kan nog knappt se det som händer under, dvs hela kortsidan...

Hetsa ner. Hen är väl en utmärkt förkortning av han/hon? Och för alla de personer som har en mer komplicerad könstillhörighet (och ja, det kan vara såväl fysiskt som psykiskt) så ser det ju till att alla omfattas av det. Mycket praktiskt.

Det är inte upp till dig att bestämma vad folk får skriva eller inte, allra minst på dressyrdelen av ett hästforum. Skriv han/hon, om du nu roas av det och tycker att kön är jätteviktigt.

:up: på det!

Vill bara tillägga att hen inte ska ersätta han och hon utan komplettera där man av olika anledningar inte kan eller vill skriva ut han eller hon.

Hetsa ner. Hen är väl en utmärkt förkortning av han/hon? Och för alla de personer som har en mer komplicerad könstillhörighet (och ja, det kan vara såväl fysiskt som psykiskt) så ser det ju till att alla omfattas av det. Mycket praktiskt.

Det är inte upp till dig att bestämma vad folk får skriva eller inte, allra minst på dressyrdelen av ett hästforum. Skriv han/hon, om du nu roas av det och tycker att kön är jätteviktigt.

:bow:

(tio)

:bow::bow::bow: framförallt lite extra på det fetade :)

halvt KL
Som journalist önskar jag att hen blev ett normalord att använda när man inte kan eller vill skriva ut kön, texterna skulle flyta SÅ mycket bättre när man tvingas skriva "personen", den osv

Jag hade gärna se att man fick använda hen i myndighetstexter. Det hade underlättat vid skrivningen. Hen är ett missförstått litet ord. Det handlar ju inte om att man ska utrota alla skillnader mellan könen eller att man inte får skriva hon om en kvinna eller han om en man. Men det finns många tillfällen då den man skriver om kan vara antingen en man eller en kvinna. Därutöver har vi också alla de som har en oklar/komplicerad könsidentitet.

HEN är ett dödsdömt ord som skall till varje pris utrotas:rage:
Vi är icke könslösa vi ÄR olika mellan benen ;)

Det heter antingen domarna eller hon /han

Niela som hatar bokstäverna HEN!=)

Jag ÄLSKAR hen. Världens bästa ord. Om du tror stt det är så enkelt att man är "antingen eller" så bör du läsa på. Tvetydig könsidentitet rent fysiskt vid födseln är lika vanligt som att det föds rödhåriga barn.

Så kom inte och lägg dina gammeldags och oupplysta värderingar i hur jag använder mitt språk i text.

Ja, det finns massor av tävlingsplatser som har det så. Skulle tro att det är fler ridhus som är 60 m än de som är tex 65 m bara för att en domare ska få plats nere i manegen. Det handlar ju om hur dyrt ridhuset ska bli, någonstans går gränsen liksom. Det finns mycket saker som skulle bli bättre/lyxigare om man kostade på några extra 20 000 kr hit och 60 000 kr dit, men vem ska betala? Ett 20x60m ridhus är väldigt mycket bättre än inget ridhus alls.

En sak som jag har tänkt på är att folk runt omkring ofta kommer med åsikter om att "det hade varit bättre om ni lagt till det där och det där". Jamenhallå, jag tror att alla som bygger/renoverar något inser att det hade gått att göra det ännu bättre om man lade ut mer pengar. Personer som kommer med kommentarer är ofta sådana som aldrig bygger något själva överhuvudtaget. Nu frågade du ju bara om det var ok att ha det så, så jag menar inte specifikt att du gör så :)

Jag håller med dig om att hen är ett väldigt praktiskt ord! Om samhället (typ lärare, sjukvårdspersonal, jurister osv) använder ordet så kan det kännas väldigt befriande för alla olika varianter av oss människor som finns. Jag använder ffa ordet i mitt jobb, just för att det ska bli så neutralt och fördomsfritt som möjligt.

Att jag reagerade på innermåttet var för att det först sagt att det skulle vara 61x21. Lite tajt, men domaren får plats i manegen. I detta bygget väljer de själv hur det ska läggas upp invändigt med läktare och innermått. Själva stommen är vad den är:). ...sen är det inte heller osannolikt att de helt hade glömt bort domarplacering öht.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat