Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Att rida 2 m innanför spåret är nyttigt! Många rider faktiskt inte linjen utan låter sargen sköta den biten. Ska de rida skolorna eller skänkelvikning på en rak linje utan sarg som stöd kan man se att det sladdar mycket mer. Avslöjande! ;)

KL

Jag trivs toppen här hos mina tränare!

I helgen hade ena tränaren tramp-kurs.
Där ingick teori med hur man gör med arbetet från scratch för att ens förbereda dem för tramp till den färdiga piaffen.
Han visade sen på några hästar allt från en grön häst som inte är skolad eller har lätt för sig till en som är befäst i piaffen och mycket av arbetet för hand. Den gör alla skolor och piruetter. Den gör också skolhalt, passage och terre a terre.
Så det visades och man förklarade vad det kan vara för nytta att lära in sånt och sen ta med sig det upp i sadeln.
Så man visade både arbete vid hand och formgivning i longering/lina, utan inspänningar eller så.

Det var kul att det kom så mycket folk och att de som inte jobbar så fick fundera lite kring det.

Min vovvis operation gick bra och hon fick komma hem redan samma kväll.
Dyyyrt som fan blev det. Men det är hon värd!

Jag har också fått träna lite med tränarnas hästar, utöver min egen.
Jättekul!

Det är väldigt inspirerande att få se så duktiga hästmänniskor jobba fulltid. Så jag känner att min egen gnista tänts mer igen.

Jag rider ofta kvartslinjerna, har nästan helt gått över till att rida strax innanför spåret. Alla skolor rider jag innanför. På träningen igår så konstaterade tränaren nöjt att min häst (på kvartslinjen) är rak i bägge galopperna. "sällan man ser en häst som är så rak som din"

Man får vara glad för det som är - då vi kämpar med böjningen i bålen istf bara halsen som viker sig inåt.. Men trägen vinner, eller hur? ;)

Haha.. Ja, alltid är det väl ngt som skiter sig? ;)

Men envishet är värdefullt! Jag råkade se lite då Gunde Svan skulle rida nu på tv. Och ja, han hade ju inte den bästa feelingen och balansen. Jag kan tycka att han fått lite fel hjälp kanske.
Men heeelvetes vad envis och målinriktad karln är.
Det var inspirerande att se!

En av mina är också lite svår att böja i bålen, främst i höger varv. Hon är också mycket enkel att rida spikraka linjer med :p Man kan inte få allt ;)

SÅÅÅ himla jobbigt att rida rakt fram utan stöd från en sarg ju! vi fick sargförbud. sjukt nyttigt!

+ tuaphua - man får vara glad för det lilla.. det är väl så att de har sina svagheter å vi med dem :p

*kl*

Känner mig så uppgiven :(
För att göra en lång historia kort så har min häst haft ont i ryggmusklerna, men nu efter behandling med bla akupunktur så är han good to go igen sedan i tisdags förra veckan, rider ca 3 gånger i veckan resten från marken. Efter behandlingen, som pågått sedan i slutet av sept, så har han varit heeelt fantastisk att rida, galoppen så fin och avslappnad som aldrig förr. Tills i torsdags då han slängde av mig med dunder och brak. Han gick emot skänkeln och jag petade till honom, som respons på detta följde en långsida med rodeo innan jag landade på backen. Sedan dess går det typ inte att rida. Om jag sitter stilla och åker häst i trav går det galant, men jag kan inte rida honom och galoppen ska vi inte tala om... :cry: :cry: Min tränare ska prova rida honom i morgon och se vad hon tror, hemma hos henne är han alltid som ett lam.

Förlåt behövde bara häva ur mig allt :(

Å neeeej vad tråkigt! :( Förstår att du är ledsen och uppgiven. Det låter som att det är dags för en veterinärkoll kanske? Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.

Verkligen skit :( Vi har ju inte gjort annat än vart hos kliniken senaste. Kom ju därifrån för 6 dagar sedan med frisk häst...

Ser vad min tränare säger och hur det ser ut idag, är det samma så ringer jag kliniken i morgon bitti.

Jag vet inte vad för klinik du åker till men jag bytte klinik med min gamla häst för att få ett "second opinion" på hennes rygg. Kan ärligt säga att det förlängde hennes liv. De hade andra metoder (självklart beprövade och försäkringsberättigande) och en annan syn på henne som häst. Så detta kanske kan vara något för dig också?

För mig "låter" det som om din häst verkligen har ont, det jag har läst verkar det vara en snäll individ som inte protesterar om det inte verkligen är något. Det är det värsta som finns att behöva oroa sig för att hästen har ont, gick med ständig magvärk det sista halvåret med Lilla vit. Så jag förstår verkligen hur du har det.

Tillägg: Han är alltså behandlad på klinik med akupunktur och antiflamatoriskt efter ryggröntgen U.A, Ultraljud av samliga ligament + SI-led U.A, sista återbesöket var i tisdags då veterinären var jättenöjd och inte tyckte vi behövde komma tillbaka mer. Han är också genomböjd alla ben U.A 2 gånger i september och oktober.

Ja jag är ju livrädd för att han har ont... Jag har varit hos en annan klinik än min normala med detta och har känt mig otroligt nöjd eftersom de gjort underverk fram tills i torsdags då detta hände.. Men tänkte ringa min "normala" klinik i morgonbitti och rådfråga. Har ju som sagt bilder på allt i ryggen.

Dock så är han ingen snäll individ som inte protesterar om det inte verkligen är något, utan han har ett fruktansvärt temperament ibland men som blivit mycket bättre med tiden som jag har haft honom. Sen är han en väldigt gullig häst absolut men han har en riktigt vasst temperament ibland. Dock så är denna reaktion som kom i torsdags något helt nytt.

Tillägg: Han är alltså behandlad på klinik med akupunktur och antiflamatoriskt efter ryggröntgen U.A, Ultraljud av samliga ligament + SI-led U.A, sista återbesöket var i tisdags då veterinären var jättenöjd och inte tyckte vi behövde komma tillbaka mer. Han är också genomböjd alla ben U.A 2 gånger i september och oktober.

Eftersom din häst bara visar smärtanär du jobbar iho den betyder det ju att han uppenbart inte har int av att fåp själva belastningen på ryggen.

Jag tror att han har en snygg låsning, kan ha gått omkull i hagen eller bara fläkt sig och fått en låsning i e eller flera kotor.
Då brukar hästar funka fint att bara åka häst på medans när man kräver böjning av ryggen går det inte för de sitter fast och de gör ont.
Ta ut en kotknackare som får kolla rygg länd samt SI-leden, är den irriterad och i kläm får hästar samma symptom som din har.

Och för att kolla ordenltigt plåta ryggen.:)

Massage varje dag före och efter ridning/longering gärna livet ut.

Min får massage eftr rining gptt som varje dag med linement, står 2-5 minuter och masserar lite vid länd och kors

Usch vad jobbigt! Vet hur det är -mitt sto hade problem med ryggömhet när hon var 4-5 år och vi hittade aldrig något fel på henne (röntgad,UL och scintad) och nu är hon bra i ryggen. Hursom, jag vet vilket helsike det är med det där och håller tummarna att det vänder eller att ni hittar nåt "att ta på" så man vet vad man har att förhålla sig till.

KL
Och min lilla dam gick så jäkla bra idag! Egentligen var det väl inget exceptionellt som pågick där i ridhuset mer än att känslan var himla bra och några saker som varit lite jobbiga ett tag bara flöt väldigt mycket bättre. Men jag blev glad iallafall :)

Tack för dina tips. Si-led kollas regelbundet av equi. Sedan har även nu kiropraktor kollat si-led samt veterinär kollat detta via UL. Ryggen plåtad alldelles precis och alla ligament ultraljudade, allt U.A. I tisdags på åb hos klinik så var han helt smärtfri i ryggen.

Mooi - ja de är jobbigt när man egentligen inte får någon diagnos, när allt man kan plåta och se via UL är OK. Skönt att höra att de försvann på din :) Kul att din tjej var så fin idag :D

*kl*
Tränaren red som sagt idag och han såg precis så underbar ut som han har känts sedan jag började rida igen efter ryggbehandlingen. Efter ett tag kunde jag verkligen se hur sviktet i ryggen kom i gång när han slappnade av med henne på ( hon har aldrig ridit honom förr). Såg fantastiskt ut! Trolig anledning till vredesutbrottet för några dagar sedan kan vara väderomslaget till plötsliga minusgrader och igår var han nog så överladdad så att så fort jag la på skänkeln så exploderade han. Idag i 4 plus och rastad igår så var han tillbaka :)

Men ringer equi i morgon och ber han komma ut en sväng för en extra koll ändå för säkerhetsskull. Tänkte även kontakta en massör :)

Tack till samtliga för er input :) Känner mig hoppfull efter denna kväll hos tränaren :)

Senast ändrad:

Härligt att han var så fin ikväll! Jag var på väg att skriva innan att jag trodde att det kanskevar just pga att han är så fräsch som han sprallade iväg md dig? Att han helt enkelt kokade över när du ville korrigera.

Mooi: Också riktigt härligt att höra om ditt braiga pass, det förtjänar du verkligen mitt i allt med den andra!

Ja precis så var det nog och som sagt från massa plus till -5 på en dag spelade nog in de också :) Man blir ju så orolig bara att de ska va något, så var jätteskönt att se honom så grym från backen idag när tränaren red :)

Men det är ju precis det som är det allra värsta när det har varit fel på hästarna... Om det händer nåt som med din börjar man direkt tänka att ngt är fel. Att komma ur det samtiditgt som man faktiskt känner efter om ngt är fel är helt omöjligt:(.

Ja precis, det blir en himla dum spiral lixom. Men nu ska jag försöka vara positiv men självklart uppmärksam, dock inte hypokondrisk :p

Vad roligt att det går så bra för er! Kan riktigt se din vackra häst dansa fram i bytena.:love:

kl

Själv är jag sur som ättika...provade att rida med mitt dumma ben igår men se det gick inte.:arghh: Stiglädret ligger an precis över fraktursåret o det gjorde väääldigt ont...försöker nu febrilt komma på käcka lösningar, typ: Det MÅSTE gå att sätta fast en tjock tvättsvamp på insidan av stiglädret som får vara stötdämpare???! Då kanske det går att rida...:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat