Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Jag har haft ett riktigt fint flow i träningen nu och idag vågar jag nästan påstå att bytesserierna börjar ta form på riktigt! :bump: Utan stress kan jag nu rida på långsidorna och hinna med flera byten i bibehållen samlad galopp utan att hon kokar över eller blir överambitiös och kör sitt eget race med byten i varje eller sånt hokuspokus som hon ännu inte behärskar. Än så länge gör vi dem var 2-3-4-5te helt beroende på känslan. Det är alltså inte strikt antal språng emellan som är fokus utan framförallt lugnet och att hon ska vara kvar lite lägre i nacken för att det ska bli kvalitativa byten. Nu börjar det dock kännas enkelt och okomplicerat så snaaart vågar jag nog höja ribban och begära lite mer med jämnt antal språng emellan. KUL! Tänk att min lilla räka har blivit en så stor tjej! Dessutom är också piruetterna på framfart så till våren hoppas jag vi är redo för frack-klasserna. :)

Tänk så kul det är att rida ändå!! :love:

Roligt med så givande träning, att vara innanför spåret och för all del använda medellinjen är oerhört nyttigt, men något man ofta glömmer

Raka linjer är inte att förakta! :P har läst att Patrik Kittel rekommenderar det tex.

Själv brukar jag alltid rida i skritt och trav innanför spåret men eftersom det har varit jobbigt att göra det i galopp så har jag nog undvikit det...

Nu blir det bättring!

*KL*

Varit väldigt inaktiv här :o Varit väldigt dålig så fokus har legat på vardagen just nu. Lillkillen går och vilar mest i väntan på sina första skor. Han är sadel och tränsvan, lite tömkörd nu, haft bett och vi har hängt och klängt lite. Så det går sakta framåt. Den största förändringen är nog att han ser mer ut som en häst nu:

skillnad.jpg

Tanken är efter skorna är på att han ska sittas på i alla gångarter innan vintervila om nu inte snön kommer i 190 och vår lilla rundcorall blir en isbana som förra vintern. Då kanske vi får planera om för då krävs ridhus.

Herregud va tråkigt!! :( Håller tummarna men låter verkligen inte uppmuntrande... :(

smulan87: Gud va kul att höra! :D

För tillfället är det enbart skrittande av Forsythia i rehabiliterande syfte, men på fredag ska vi hämta hem hennes lillasyster Fjärilsviol från inridningen, då har jag äntligen en häst att rida igen! :D Stoet jag red tidigare i somras/höstas är sålt så har inte blivit ngt annat ordentligt sedan dess :).

Nej usch vad tråkigt med din fina häst! Håller tummarna för att han ska bli bättre!

Ja, Patrik förespråkade det på sin clinic som jag var på häromdagen :) Mycket intressant faktiskt :)

Kändes dock skönt att tänka att jag faktiskt rider en himla massa innanför spåret själv, då är jag på rätt spår så att säga ;)

Själv bara njuter jag av att ha ett vettigt spår att följa efter 1½ års ridande på fält :D

*kl*
Jag har efter ca 8 månader utan tömmar fått tummen ur och lagat min trasiga töm så nästa vecka ska det banne mig bli ett tömkörningspass i ridhuset! ;) Jag har haft en skrotig vecka med migrän bla så ridningen för min del har blivit lite lugnare. Idag trimmade jag lite och jobbade lite med 8-volter och fokuserade på bärighet och lugn. Det gick riktigt bra! :)

Han pratade om att man kan variera ridningen oändligt även i ett ridhus, och syftade på att Sverige har vädret emot sig och att det därför ofta blir mycket ridhus på vintern. Många fastnar i samma varv för många varv och rider gärna runt längs väggarna på spåret, han förespråkade täta varvbyten, växla med olika övningar, rid diagonaler, medellinjen, linjen mellan spåret och medellinjen osv. Öka och minska tempot, övergångar i massor, rid i låg form i uppvärmningen och jogga runt och få hästen avspänd innan varje pass eftersom spänning kvar i hästen inte främjar bra arbete osv. Skritta fram länge och skilj mellan fri skritt och skritt med aktivitet, inget mellanting. Kläm inte på hästen med benen utan släpp trycket så hästen går framåt själv.
Deltagarna fick rida framåt mer än de gjorde på sina hästar från början, få ut steget, få igång svikten i ryggen mer. Var häftigt att se till och med den mest 'tråkiga' häst som enbart rörde benen lite mediokert i början fick längre steg och svikt i ryggen efter att de hade fått aktivitet i bakdelen.
Kändes som han bröt ner det till något enkelt men ändå så man insåg att det enkla är det svåra eftersom det är så viktigt med reglerbarhet.

Jordnära men med en touch av stardust.
Gav mig inspiration att tro att jag kan. Han inledde med att säga 'alla kan rida Grand Prix, eftersom jag kan det!' och syftade på att man med hårt arbete kan ta sig dit eftersom han lyckades som inte hade så mycket förutsättningar från början.

Jag var på Kittel-clinic idag där HAN red hästarna så kan fylla på lite med vad han sa idag :)

- Han var jättenoga med blixtsnabb reaktion för skänkeln. Vissa tryckte han till ordentligt men var samtidigt jättesnabb med beröm så fort de gjorde rätt
- Han ville ha ett jämnt stöd på båda tyglarna hela tiden, och sa att han inte riktigt gillade tänket "stabil yttertygel och lös kontakt i inner" just för att han ville ha en jämn kontakt även om han lättade i innerhanden
- Noga med rakriktning och det sa han att han jobbade mycket med med alla sina grand prix-hästar
- Avsluta passet med något hästen är bra på och tycker är kul, för även om passet inte gått särskilt bra så får hästen ändå en bra känsla med sig in i stallet sen. Hästen ska tycka det är roligt att jobba!
- Han sa att han hemma skrittar fram hästen 15 min för hand (av hans hästskötare), sen 15 uppsuttet. Hans hästar motionerades ca 1 och 1/2 timme men endast ca 35 min av de jobbade han de lite svårare grejerna
- Om hästen blev tung i handen i trav eller galopp saktade han av till skritt, korrigerade det lite snabbt och sen började han trava/galoppera igen
- Efter han tränat bytesserier gjorde han alltid kontrollbyten, typ ett byte på diagonalen för att känna att hästen fortfarande byter på hjälpen
- Han tryckte på att man måste våga testa nya grejer, för att hitta nya sätt att lösa uppgifterna. Hellre testa och misslyckas än att inte testa alls
- Han tipsade om en övning i galopp där han red innanför spåret på en liten fyrkant och där han svängde hästen nästan som i en bakdelsvändning i hörnen
- Han berömde väldigt mycket, både med klapp och med röst. Aldrig någon bestraffning utan missförstod hästen honom så gjorde han bara om övningen med extra mycket beröm när hästen tänkte rätt. Så även om det inte blev bra utan bara "början på bra" så fick hästen jättemycket beröm
- När man tränar piaff, passage eller annan samling ska man inte först samla och sen sakta av till skritt. Intressant att se för en av hästarna han red på såg man verkligen hade lärt sig att efter den trampat fint så saktade den av. Han sa att han alltid travar ur samling
- Undvik inte det hästen är rädd för utan låt den titta på det som är farligt i skritt och prata lugnt med den
- Träna inte allt på ett pass utan bestäm dig för två-tre saker
- Utvärdera varje ridpass - vad var bra, vad var mindre bra, vad kan du göra bättre osv osv

Och massa annat :D Väldigt inspirerande clinic även för mig som är amatör!

Åh, vad kul det låter att han red andras hästar! Det skulle verkligen varit intressant att se. Tack för att du rapporterar till oss som inte kunde vara där. Ska rida raka spår i morgon!

Missade visst ditt svar...

Tack så mycket för rapporten! Det är verkligen intressant att se och höra proffsen jobba med hästarna. Känns nästan som om jag var där. Tack!

Tänkte på det här med att vi ofta rider längs spåret. Det blir ju lite extra bökigt med många i ett ridhus om alla gör lite egna spår överallt. Det fungerar ju på en framridning visserligen, men där kan de flesta konsten att visa hänsyn, vilket inte alltid är fallet till vardags i många ridhus. Kanske är det av enkelhet som vi tragglar på längs spåret.

Det var typ det han sade på den clinicen jag var på också, det är ju inte så konstiga saker egentligen, men det känns så bra ändå när man hör det och ser honom rida. Han red en gp-häst på den clinicen jag var på.

b_ridutbildning:
Jag tror att det mer är gammal vana att alltid vara på spåret, det är ju lika lätt att krocka där :P
Jag rider oftast ensam i 'mitt' ridhus, men ibland är vi några stycken som rider kors och tvärs.
Om man är lite uppmärksam så går det bra, man kan ju säga var man planerar att rida.

Jag som rider ponny brukar säga/fråga om jag ska hålla mig innanför spåret. En lösning om det nu råkar vara så att det är en ponny i samma ridhus. Lätt att man blir lite stoppkloss annars :angel:

Jag beklagar! Verkligen jättetråkigt med din fina häst!
Nu minns jag inte riktigt och orkar inte leta bakåt. Men var det fram eller bak?

En elevs förra häst köptes med ligamentskador i sidoligament, pålagringar och broskåverkan. Den var nog öht inte en sund individ eg. Hans ligamentskador var fram. Det var också en stooor och tung baluns till häst.
Men med vila och behandling och sen nogrann(!) uppbyggnad och försiktig hästhållning så höll han för dressyrridning många år mer än man trott.
Han fick gå på planmark, man fick vara noga med underlag vid ridning och hage. Och man fick rida bak vikten från fronten och vara noga att balansera upp honom och stärka bakkärran.
Att rida a la skritta, tömköra och sätta igång så hjälpte inte honom.
Det hade man försökt i ett gäng år för diverse högre bokstavstränare.
Men när man sen bytte ridsätt lite och fokuserade a la sjukgymnastik blev han stärkt och funkade tom att tävla på.

Tänkte att det kanske kunde ge dig en smula ljus..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat