Sv: Dressyrsnackis nr 9
Jag var på Kittel-clinic idag där HAN red hästarna så kan fylla på lite med vad han sa idag
- Han var jättenoga med blixtsnabb reaktion för skänkeln. Vissa tryckte han till ordentligt men var samtidigt jättesnabb med beröm så fort de gjorde rätt
- Han ville ha ett jämnt stöd på båda tyglarna hela tiden, och sa att han inte riktigt gillade tänket "stabil yttertygel och lös kontakt i inner" just för att han ville ha en jämn kontakt även om han lättade i innerhanden
- Noga med rakriktning och det sa han att han jobbade mycket med med alla sina grand prix-hästar
- Avsluta passet med något hästen är bra på och tycker är kul, för även om passet inte gått särskilt bra så får hästen ändå en bra känsla med sig in i stallet sen. Hästen ska tycka det är roligt att jobba!
- Han sa att han hemma skrittar fram hästen 15 min för hand (av hans hästskötare), sen 15 uppsuttet. Hans hästar motionerades ca 1 och 1/2 timme men endast ca 35 min av de jobbade han de lite svårare grejerna
- Om hästen blev tung i handen i trav eller galopp saktade han av till skritt, korrigerade det lite snabbt och sen började han trava/galoppera igen
- Efter han tränat bytesserier gjorde han alltid kontrollbyten, typ ett byte på diagonalen för att känna att hästen fortfarande byter på hjälpen
- Han tryckte på att man måste våga testa nya grejer, för att hitta nya sätt att lösa uppgifterna. Hellre testa och misslyckas än att inte testa alls
- Han tipsade om en övning i galopp där han red innanför spåret på en liten fyrkant och där han svängde hästen nästan som i en bakdelsvändning i hörnen
- Han berömde väldigt mycket, både med klapp och med röst. Aldrig någon bestraffning utan missförstod hästen honom så gjorde han bara om övningen med extra mycket beröm när hästen tänkte rätt. Så även om det inte blev bra utan bara "början på bra" så fick hästen jättemycket beröm
- När man tränar piaff, passage eller annan samling ska man inte först samla och sen sakta av till skritt. Intressant att se för en av hästarna han red på såg man verkligen hade lärt sig att efter den trampat fint så saktade den av. Han sa att han alltid travar ur samling
- Undvik inte det hästen är rädd för utan låt den titta på det som är farligt i skritt och prata lugnt med den
- Träna inte allt på ett pass utan bestäm dig för två-tre saker
- Utvärdera varje ridpass - vad var bra, vad var mindre bra, vad kan du göra bättre osv osv
Och massa annat

Väldigt inspirerande clinic även för mig som är amatör!