Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Dec 2009 åkte jag av och landade på nacke/rygg. Red igen i slutet av april..

Danne fick i dec 2010 kolik som han gick med i flera dagar utan att visa symptom. När han väl visade så var han så dålig att vet i hbg sa att han inte skulle överleva. 160 i vilopuls, ingen puls i benen, chock. Jag sa Adjö till en döende häst där och då.
På väg hem ringde De och sa att han var ännu sämre och att jag fick ta ett beslut om avlivning eller op och han skulle inte överleva anestesin..

Jag valde op.

På morgonen ringde De och sa att de inte opererat men att de lyckats få honom stabil. Det visade sig dock att bakterierna angripit hjärtat så han hade vätska på hjärtat, arytmi och en sak till.

Efter ett par månader visade det sig att även njurarna tagit skada och att han hade ca 15% kapacitet. Återigen skulle han inte överleva. Ändrad kost mm och värdena vände markant. Nu uppskattar de att ca 85% fungerar och att vi med rätt kost kan ge honom flera år till. När åldern sätter in så har han ju dock sämre utsikter.

Han började ridas igång i maj 2011 och blev sparkad i juni.. Igång igen i slutet av juli och upptryckt i ett hörn i början av aug = skada på gaffelbandsfästet vä bak.
Igång igen aug 2012
Hovbölder hela hösten 2012
Stallbyte i feb och lugnt igångsatt under våren. Låsning i ryggen i somras (är ju inte direkt still i hagen). Av en sko i aug som ledde till hovböld vä fram = överansträngning hö = överansträngning även vä + felbelastning vä bak som rättats till med ringsko..

Kort version :D

Oj vilken resa och som ni har kämpat, båda två! Jag ska nog inte gnälla mer över min otur känner jag. Håller tummarna allt jag kan för att det inte är något allvarligt med Danne.

Jag håller verkligen tummarna !!

Tack snälla!

Ja det låter som sagt som du behöver vara en ännu jobbigare medlem i fråga om detaljer för att få svar här ;)

Har innan ikväll skickat ett nytt mail med frågor om bla underjobbet i botten, konkret tidsplan och visst surande:p. De anser att "har vi väntat så här länge på ridhus gör det inget om det tar ännu mer tid". Den kommentaren gör att jag går i spin.

Hellas: Lycka till imorgon! Men två veckor är egentligen ingen tid alls.

Tack! Och du har rätt. Men man blir ju så orolig och vill bara att hästen ska bli frisk och fräsch igen.

Hur går det för er?

KL

Nu har jag äntligen fått ett träningstid för en av mina gamla tränare som jag red för för fem år sedan! Herregud att det var så länge sedan... Jag har i och för sig ridit några lektioner sedan dess för lite olika tränare men sedan har min rygg börjat krångla och tränandet blev besvärligt. Sedan har ju hästen varit utlånad och jag har fått barn. Nåja, pålle är ju bara 13 år och det finns fortfarande massor med tid att nå St Georg...:p

Nu på torsdag är det dags och jag räknar med rejäl träningsvärk, men jag hoppas att alla Friskis & svettispass har gjort nytta för kondisen i alla fall. Hoppas att någon kan filma så jag kan beskåda eländet efteråt. :D

Hur gick det idag?

Min tjocka ponny vilar och går bara i hagen 6-20. Hon får vinterskor på fredag och tänkte börja skritta i helgen. Magen ökar oriväckande fort i omfång:p.

Har innan ikväll skickat ett nytt mail med frågor om bla underjobbet i botten, konkret tidsplan och visst surande:p. De anser att "har vi väntat så här länge på ridhus gör det inget om det tar ännu mer tid". Den kommentaren gör att jag går i spin.

Hellas: Lycka till imorgon! Men två veckor är egentligen ingen tid alls.

ha ha - å andra sidan så hade jag börjat anlägga ridhus och satsat på det så hade jag iof blivit galen på ngn inackordering som inte hade koll men som samtidigt satt och pepprade mig ifråga om frågor ang. exakt när det skulle bli klart på veckan osv. när de stått där i åratal men sen börjat helt hetsa på om att det hänger på exakta veckan i sig typ :) haha.
du får nog tagga ner lite men samtidigt försöka fiska lite pedagogiskt ? ;)

Hur gick det idag?

Min tjocka ponny vilar och går bara i hagen 6-20. Hon får vinterskor på fredag och tänkte börja skritta i helgen. Magen ökar oriväckande fort i omfång:p.

Tack för att du frågar. Han var bättre men hade fortfarande 0,5 grads hälta på båda bak efter böjprov. Så han sprutades igen och ska skrittas i två veckor och därefter även joggas några minuter i ytterligare två veckor. Återbesök om en månad.

Eftersom han har rymt och levt rövare flera gånger på väg till/från sjukhagen, och även helt oväntat i stallet (precis när han skulle sättas fast på skötselplatsen kastade han sig som skjuten ur en kanon och försvann) tyckte vet att vi skulle prova att ha honom i hagen med de andra. Tanken är att han då ska bli nöjdare och sluta rymma, vilket låter rimligt. Men jag vet inte vad jag tycker själv. Den lilla leriga sjukhagen är inte ett alternativ i en månad till. Tror inte det är särskilt avslappnande att stå där och jag är livrädd att han ska halka. Men den större hagen är också hal bitvis och där finns en unghäst som gärna bjuder in till lek.

Jag tror att jag måste försöka bygga en hage i gruspaddocken. Där kan han i alla fall röra sig utan att sladda runt i lera. Vi kom på i dag att vi nog med lite god vilja skulle kunna leda ström från den andra hagen och till den nya inhängnaden.

Jo, men nån jobbig inackordering är jag inte;). Står inte på anläggningen utan är bara en jobbig klubbmedlem:D. Sen är det ju stor skillnad på någon som bygger ett ridhus privat och när en förening gör det. Är det privat får du göra precis hur du vill och det är bara för inackorderingarna att tugga i sig. När en förening bygger anser jag att det bör finnas en öppenhet kring projektet och planeringen. I synnerhet när det på hemsidan stort (i röd text) står att det kommer att krävas 1000 ideella arbetstimmar för att få det klart. Då måste de kunna svara på frågor när dom behöver hjälp, vad för hjälp som behövs osv.

Hellas: Hur halt var han vid första besöket? Jag hade nog släppt ut i stora hagen om han inte är för vild och hellre väntat med den uppsuttna igångsättningen.

Vad skönt att han ändå var bättre! Jag hade nog också, precis som Fiorano säger släppt ut i stor hage så långe han inte är sjövild i storhage normalt sätt. Tror det blir minnst belastning i längden med tanke på hur han va i lilla hagen. Men de är jätte svårt att veta så förstår din beslutsångest!

Senast ändrad:

Istället för att vara en jobbig medlem kan du inte istället erbjuda din kunskap som hjälp? Det kanske du har gjort men jag upplever dina inlägg som att du mest gnäller ;) Jag sitter med i styrelsen i min klubb och även i ts och det är inte lätt att vara alla till lags då man även har ett liv utanför klubben. Även om man sitter med i en styrelse innebär det inte att man har all tid i världen för allas frågor, tråkigt men sant. Och alla i som är med i en styrelse har olika mycket tid att lägga ner på sin förening. Jag lägger ner rätt mycket tid men inser att alla har inte den möjligheten. Som nu när en i personalen är sjuk och det behövs extra hjälp i stallet har jag gått ner ideellt och jobbat lite i tre dagar några timmar. Detta kan jag göra då jag är ledig 4-5dagar mellan mina arbetsperioder men det kan inte någon som jobbar måndag-fredag göra.

Jag har självklart erbjudit min hjälp:). Men när man aldrig får svar på VAD man kan göra blir det förstås att det blir gnälligt istället. Sen har jag även hjälp till att skapa kontakt med byns kyrka som i år resulterade i drygt 16.000:- att köpa utrustning till deras hästar för, och nästa år får de pengar till att sätta upp vägskyltar så folk hittar hit. Har även satt samman kontakt med ett företag som hjälpte till med ansökan till allmänna arvsfonden (som finansierar ridhuset). Och som även i förlängningen kan generera inköp av handikapphäst och annan handikapanpassad utrustning förutsatt att kontakten bara sköts.

Så jag gör mer än bara gnäller;).

Ja men då så;) då tycker jag att det är dumt att inte ta tillvara på dig! Det är ju sådana medlemmar som dig man vill ha i en förening! :)

Dina inlägg lät lite gnälliga och jag har erfarenhet utav folk som alltid har åsikter hur saker ska skötas men inte drar sitt strå till stacken så det var därför jag reagerade :)

Haha, mina inlägg här ÄR gnälliga:D. Tar ut gnället här istället och försöker hålla kontakten med ridhuskomité och styrelse saklig:).

Hoppas det tar sig med din!

Kl

Jag installerade mig igår kväll på mina tränares gård. Jag var supertaggad och tyckte det skulle bli så härligt och intressant!

Hästen fick beröm för framsteg idag och det kändes kul! Jag fick se lite härlig träning också.
Hunden blev dock akut sjuk och vi fick i ilfart åka in till veterinären.
Världens bästa tränare såg på mig att jag var orolig och ledsen över min älskade hund och tog över och kommenderade mig in i bilen och körde oss dit och kom sen och hämtade. Eftermiddagen har spenderats ringandes runt till kliniker för att jaga operationstid. Imorgon blir det Strömsholm. Hoppas vovvi kan klara sig!

Jag har spenderat kvällen i stallet med höns, katt och min kuse. Mysigt ändå.
Tog också ut ena tränarens gamle trotjänare och gav honom en finputs. Det är han värd! Så häftig häst!
Han är några år över 20 och har tävlat tom GP. Han har hjärtfel och har därför inte tränats på några år(dock självklart kollad av vet och ok för det liv han lever i hagen med sin undersåte). Men han har fortf så mycket muskler och den där auran av att han vet saker och kan. Han är känd som Kungen här på gården.
Man får en stor känsla av vördnad för de där individerna, de som kan och vet det.

Hoppas vovve kryar sig snart!! Men det är skönt att höra att du redan verkar må bättre ändå :)

*kl*
Nu är pålle naken, så skönt! Men självklart har jag dragits med migrän i två dagar som med medicin har kunnat tryckas ner till "vanlig" huvudvärk... Så så mkt ridhusridning har det inte blivit. Igår longerade jag lite och idag skrittade vi ut i en halvtimme, och nu har medryttaren två dagar. Typiskt för mig! :D Får ladda om till att trimma lite på lördag :)

Hoppas vovve klarar sig!

*kl*
Min gina F fick tummen upp i går på samtliga fronter :D Så nu får jag rida ca 3 dagar i veckan med töm och longering som komplement. Så är typ tillbaka till normal vardag igen :) Han fick en vända akupunktur igen och så skulle jag höra av mig om han behövde en omgång till, lite längre fram :) Himla fräckt detta med akupunktur med kanyler och destilerat vatten!

wpid-20131119_1926431.jpg

wpid-20131119_1926321.jpg

kl

Jag är sjukt nervös. Min store var ju på MR för snart 2v sen och på plats på kliniken såg de inget direkt på bilderna men veterinären skulle konsultera en kollega. Igår fick jag på mail ett utlåtande från en tysk veterinär och idag väntar jag på att höra vad "vår" veterinär säger om resultatet.
Jag förstod av det jag läste i mailet att det inte var så bra besked men HUR illa får jag veta idag....

Han har varit oren (alltså mellan 0,5-1 grads hälta på böjt spår höger varv) på vänster fram ett tag, det har inte gett med sig efter behandling och vila. Jag har varit rädd för ligamentskada i hoven och han magnetröntgades för att titta efter det (eftersom det inte var någon hovledsinflammation), och nu verkar det som att jag haft rätt :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat