Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Håller tummarna!
Lymfangiten är väldigt lindrig men Syntes endel vätska på UL så behandlas därefter. Men lika bra att ta allt nu när han ändå rehabiliteras för ryggen. :)

Den kan inte stå på box istället? I valet mellan en sjukruta med lera upp till halva knäna, och box, hade jag faktiskt valt box utifrån skadan hästen har osv.

Den kan inte stå på box istället? I valet mellan en sjukruta med lera upp till halva knäna, och box, hade jag faktiskt valt box utifrån skadan hästen har osv.

Tyvärr blir han skogstokig om man försöker. Jag ställde honom i box i 10 minuter i dag, medan jag provade att bygga om hagen, och han levde rövare och skrek som en stucken gris. När jag skulle leda ut honom i hagen igen stack han som en raket så jag tappade honom och bockade och for tills han klev på grimskaftet :( Han blir helt enkelt för j-lig att ha och göra med när han inte får gå ute med de andra hästarna.

Jag håller med dig i största allmänhet, men i valet mellan häst som står stilla i lerig hage, eller häst som flyger som en furie så fort man tar honom ur boxen, så väljer jag hagen. Han är alltid sådan. Ska man köra iväg med honom på morgonen måste man lasta honom först, innan de andra hästarna släpps ut, för annars går han bärsärkargång. Det misstaget har vi gjort, och fick jaga hästen på bygden. Det är en snäll häst, men han blir som förbytt. Går knappt att beskriva faktiskt. Jag blev helt chockad första gången det hände.

Men jag ska försöka låna ett aggregat och bygga liten hage i den grusade paddocken.

Nä min magkänsla stämde den också. Hon reagerade med en halv grad lågt hf och högt hb på böjprov. Inget på vb och lågt vf när hf var bedövat. Så vi behandlade båda kotlederna fram och båda knälederna bak. Var ju inget super allvarligt men känns bea att fått behandlat. Så nu vilar hon november ut och sätts igång när snön kommer:).

Nä min magkänsla stämde den också. Hon reagerade med en halv grad lågt hf och högt hb på böjprov. Inget på vb och lågt vf när hf var bedövat. Så vi behandlade båda kotlederna fram och båda knälederna bak. Var ju inget super allvarligt men känns bea att fått behandlat. Så nu vilar hon november ut och sätts igång när snön kommer:).

Bra att du litade på din magkänsla! Man känner ju sin häst bättre än någon annan och man har nog sällan fel om man upplever att något inte stämmer. Problemet är nog snarare att man trycker undan sin känsla för att man inte vill att något ska vara fel, eller för att man litar för mycket på andras åsikter.

Ja men precis! Man vill ju att det ska vara bra och det är lätt att trycka undan en dålig känsla om ingen annan ser det.

Fy vad jobbigt , då förstår jag att box inte är ett alternativ , var bara en tanke som sagt då jag inte visste .

Dåligt av anläggningen fö att inte ha minst en grusad sjukhage . Borde verkligen vara en självklarhet att det finns att tillgå .

Hoppas du kan fixa en hage med bättre underlag! De kan inte tänka sig att betala för ett lass grus? Eller om du gör det själv.

Jag gjorde det när min häst var tvungen att stå i sjukhage en längre tid, han hade trasigt gaffelband så han fick absolut inte stå på djupt eller halt underlag. Dessutom byggde jag (dvs pappa :p ) en hage med rejäla stolpar och slanor. Sura pengar men vad gör man...

Om det är en större anläggning så kanske det går att övertala dem att åtminstone betala hälften, det är ju i deras intresse att ha en bra sjukhage. :)

+kl
Ja man kan ju bygga hage utan att göra hål i marken faktiskt. Jag har sett både stolp i gjutna betongklumpar och stolp fästa i en ram av typ telefonstolpar som låg ner. Kraftigt och bra + att hagen gick att flytta om det behövdes.

*kl*
Idag börjar de lägga in underlaget i ridhuset! :) Så på lördag blir det en premiärtur där för mig. Som jag ser fram emot det! Längtar efter att kunna trimma ordentligt och inte bara rida på fält eller halvkassa utebanor där det inte blir vettig ridning. Men Wille måste verkligen klippas för att kunna gå inomhus. Ska försöka boka tid för det asap.

Spännande med premiärtur! =)

Hellas -Jobbigt när de inte förstår sitt eget bästa men ändå skönt han står lugnt ute! Ny hage i paddocken Iät ju jättesmart!

Vi står som enda inhysning hos en kompis, så man kan inte precis tala om en "anläggning" ;) En grushage finns i planerna men jag tror inte att det finns vare sig tid eller pengar för tillfället att anlägga en. Jag hade gärna tagit tag i det själv, men innan jag har fått tag i grävskopa, grus och någon som kan utföra arbetet så är hästen förhoppningsvis bra igen. Det är mindre än en vecka till återbesök, och vet. hade gott hopp om att en behandling skulle räcka, eftersom han var så lindrigt halt. Min bekantskapskrets är sorgligt fattig på folk med grävskopa och know-how i anläggningsarbete, så jag måste anlita fackmän för sånt här. Och då blir det också en ekonomisk fråga.

Då är det ett mer realistiskt alternativ att bygga en provisorisk hage på ridbanan. Tyvärr har jag råkat ut för flera stora ekonomiska smällar på kort tid så det blir väldigt tufft att lägga ett par tusen på ett elaggregat som i bästa fall ska användas i mindre än en vecka. Jag brukar alltid ha en stor buffert, men nu är den i stort sett uttömd.

Jag ser hur det låter som att allt är katastrof. Jag vill gärna förtydliga att hästen INTE står i lera upp till knäna, även om hagen är klart lerigare än önskvärt. Han är heller inte typen som far omkring i sin lilla hage. Han står i princip helt stilla under de timmar han är ute. Så även om det inte är optimalt, hoppas jag att läkningen rullar på som den ska. Men man vill så klart att allt ska vara så bra som det går, och läget är inte optimalt.

Men då kanske det är bättre att han står kvar i sin nuvarande hage fram till åb ? Det är ju bara några få dagar kvar = )

Ja, det ligger något i det. Jag är lite orolig för att han ska börja springa om jag flyttar honom till ridbanan, eftersom han då kommer en liten bit från de andra hästarna. Nu står han precis bredvid dem och tar det lugnt.

Ja då hade iallafall jag valt att ha det lite lerigt i en vecka men att han är lugn till åb. Skulle det sedan behövas att han måste fortsätta i liten hage så får man fundera på alternativen då, men förhoppningsvis Slipper du det om jag förstod dig rätt. :)

Ja då hade iallafall jag valt att ha det lite lerigt i en vecka men att han är lugn till åb. Skulle det sedan behövas att han måste fortsätta i liten hage så får man fundera på alternativen då, men förhoppningsvis Slipper du det om jag förstod dig rätt. :)

Precis så går mina tankar nu. Har precis varit och tittat till honom och han stod som en filbunke i sin lilla hage. Ja, förhoppningen är att han ska vara bra när vi kollar honom på tisdag. Det kommer att bli en grushage och det är förberett, men det finns vissa saker som måste göras innan hagen kan anläggas där, så det lär dröja ett tag till innan det blir av. Men som sagt, behöver han stå i liten hage längre, så får jag nog överväga att bygga en provisorisk grushage i paddocken och se hur han reagerar.

Ok trodde du stod på anläggning /större stall med fler än en inackorderad . Sorry !

Det var sannerligen inte lätt för dig att veta :) Vi trivs jättebra hos kompisen, som verkligen ställer upp på alla sätt, och allt kommer att bli toppen när det är klart. Bara osis att pålle råkar bli halt just nu och inte om några månader, när grushagen är anlagd.

*KL*

Alltså jag är pinsamt dålig på att se för och nackdelar med exteriört på en häst, man kan tycka att jag borde lärt mig genom åren av unghästar, föl och visningar men det har lixom aldrig vart mitt område, har alltid haft någon annan som skött den biten. Nu sitter jag och tittar på min egna häst, vad har han för för och nackdelar? Hur ser han ut rent exteriörmässigt? Jag ser ju att han har en smal hals med lite dålig överlinje och att han är överbyggd, men sen då? Är det någon som kan sånt?

Har en liten allmän identitetskris för vad vi ska pyssla med i framtiden :banghead:

wpid-img_870602268010901.jpeg

dsc_0028.jpg

*kl på mig själv*

Uch har dåligt samvete... Nu efter att min fina F fått medicin och akupunktur för ryggmusklerna så är han sååå mycket mer avslappnad och tillfreds i galoppen. Han har aldrig vart dålig men har lätt blivit stressad, har trott att det är pga hans mentalitet eftersom han i bland kan vara så fin i galoppen och ibland katastrof. Men nu när jag börjat rida var 3dje dag som kompliment till tömkörning/longering och skogspromenader så inser jag ju att det säkerligen vart spänningar en längre tid i ryggen utan att jag eller ET förstått det. Har förvisso bara galopperat liiiite grann och rider endast typ 15 min men de är fantastiska minuter! Känner mig så dum :(

Vet hur det känns men... Hey! Du tog tag i det och verkar ha hittat problemet, inte så dumt ändå väl :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka