Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Har fått svar och deta är ridskolechefen som är ute och cyklar (precis som jag misstänkte):

Eftersom pay and jump, pay and ride osv aldrig får ridas som tävlingar så finns inga krav på utbildade funktionärer. Däremot så fort det kallas tävling och ekipagen rangeras så faller arrangemanget under TR och då finns krav på vilka funktionärer som måste vara utbildade, läs gärna mer om det i TR1 mom 120.

Skönt, då jag kände mig 100 på mitt svar. Men vem förutom domaren behöver vara domaren behöver vara utbildad funktionär på en dressyrtävling? Jag har varit skrivare på Globen och är inte utbildad.

Jag har också haft lite uppehåll tidigare, just för att det inte verkade finnas några vettiga tränare som jag tyckte passade mig/mina hästar. Men nu har jag hittat det i båda grenar så nu är jag nöjd än så länge ;)

kl

Jag har ju haft en dipp efter en tung period. Jag pratade med min ena tränare om det. Så nu har vi bestämt att jag ska packa in häst och hundar och flytta till dem ett tag. Jag känner mig redan gladare och mer inspirerad. :P
De har hästar hemma för utbildning, en del som kommer dit för att rida och så ska jag åka med under lektionerande/kurser på andra ställen. Det blir kul!

Och så ska det bli härligt att bo på deras vackra gård och ha så nära till hästen.

Jag känner lite dåligt samvete gentemot vissa elever. Men jag kommer ha möjlighet att ha dem en gång i v iaf. Så det får lösa sig för dem under en period.
Normala folk har ju semester och är borta några veckor. Jag försöker tänka så för att rättfärdiga min frånvaro.

Klart du har rätt att samla kraft och inspiration du också! Dina elever klarar sig gott i några veckor. Och de kommer att gynnas när du kommer tillbaka med ny energi.

Låter härligt att bara kunna lasta hästarna och åka iväg och träna i ngn vecka ^_^.

Ja, det är verkligen toppen! Jag har världens bästa tränare som alltid ställer upp!
De har ju numer jättefint elevhus också. Så jag kommer få bo fint i eget rum, kunna bada bubbelbadkar. De har också ett gediiiget bibliotek med ridhandböcker, och lite såna filmer etc.

Det är så kul att det är så olika sorters folk och hästar där också. Allt från en rätt grön tjej med sin vb-travare till spanska hästar till svårklassryttare på gångartsmaskiner. Och alla är lika mycket värda och lika välkomna.

Jag kommer nog stanna där till jul ser det ut som.

Dock blir det ingen räkmacka. De är beredda att pressa mig snudd på dygnet runt. Just iom att jag själv jobbar som tränare och faktiskt bett dem om det så har de inga silkeshandskar på och kraven är markant höjda mot de som bara hobbyrider. Och tanken är att jag ska lära mig heltid den här tiden, inte bara någon lektion per dag.
De är hardasses båda två. Men jag gillar det! Och de pressar inte mer än vad jag kan klara.

Hellas och Mitrolle:
Tack! Jag har bestämt mig för att åka nu och det känns bra.:)

KL

Den här veckan känns inte kul. Som någon kanske minns har min häst glidledsinflammation i båda bak och behandlades för 1,5 vecka sedan. Nästa tisdag är det återbesök. Nu misstänker jag att han har ont i kroppen också, eftersom han har blivit oerhört sur vid hantering på ena sidan av kroppen. Så nu måste vi till ET också.

Som lök på laxen har hans lilla sjukhage blivit lervälling av allt regn och jag har ingen annanstans att bygga en icke lerig hage. Alltså får han stå i gegga hela dagarna, vilket inte är bra vare sig för hans rehab eller hans hovar :( Han är inte en häst som man sätter på boxvila om det inte är ABSOLUT nödvändigt, för han hatar det och blir riktigt, riktigt arg. Så arg att han mycket väl kan tänka sig att rymma när man leder honom, trots kedja. Vi hade verkligen behövt en grushage, men jag är hyresgäst och råder inte över det. I dag rymde han ut i den stora hagen och fick glädjefnatt av friheten. Bara hoppas att han inte sabbade sin återhämtning. Suck.

Himla jobbigt med hästar som inte fixar boxvila:(. Min stod ju bara två dagar förra veckan efter sitt vetbesök. Men det var lugna gatan. Vi har haft en ettåring på nästan två veckors boxvila i stallet och den har varit helt supercool! Inte bekymrat sig ett dugg när de andra hästarna gått ut-helt otrolig liten häst. Connemara såklart;). Igår släpptes han ut för första gången och inte ens det var en dramatisk historia:).

Hoppas det går bra med din häst och du kan hitta nåt sätt att få honom att funka på vilan!

Usch så jobbigt! :( Jag som irriterar mig på att vi bara har grusvägar att rida på nu när det är blött, jag ska nog inte klaga mer... Hoppas allt löser sig för dig! Där jag står inackorderad finns tack och lov både en grusad hage på typ 7*7 m, som man kan dela av med vanliga elband om man vill ha mindre, men också en "paddock" på typ 15*30 m som kan användas som egen liten hage vid behov.

Uch va jobbigt, vi har tur som har grushagar nu när min också är dålig med lymfangit i ett bakben. Men hästarna börjar bli uttråkade nu, ge oss frost så de kan få gå ut i stora hagar!
Men nu är det ju bara 1 v kvar till åb för oss båda så inte allt för långt kvar! Håll ut :) Håller tummarna för att äventyret inte gjorde någon skada! :) *peppar*

Himla jobbigt med hästar som inte fixar boxvila:(. Min stod ju bara två dagar förra veckan efter sitt vetbesök. Men det var lugna gatan. Vi har haft en ettåring på nästan två veckors boxvila i stallet och den har varit helt supercool! Inte bekymrat sig ett dugg när de andra hästarna gått ut-helt otrolig liten häst. Connemara såklart;). Igår släpptes han ut för första gången och inte ens det var en dramatisk historia:).

Hoppas det går bra med din häst och du kan hitta nåt sätt att få honom att funka på vilan!

Tack för sympatin! Jag har nog missat vad som hände vid ert vetbesök? Har du skrivit om det någonstans? Jag förmodar att din känsla av att något var off stämde, eftersom det blev vila efteråt.

Usch så jobbigt! :( Jag som irriterar mig på att vi bara har grusvägar att rida på nu när det är blött, jag ska nog inte klaga mer... Hoppas allt löser sig för dig! Där jag står inackorderad finns tack och lov både en grusad hage på typ 7*7 m, som man kan dela av med vanliga elband om man vill ha mindre, men också en "paddock" på typ 15*30 m som kan användas som egen liten hage vid behov.

Vi har en ridbana som jag kanske skulle kunna dela av, men där finns ingen el och det finns inte en chans att jag vågar ställa pålle där utan. Risken är överhängande att han bara springer rätt igenom tråden. Ska jag sätta el måste jag dels dra ledning längs med trästaketet, dels köpa ett batteri. Som min ekonomi ser ut just nu, efter klinikbesök och equiterapeut, känns det så där att lägga pengar på ett aggregat som bara ska användas i en vecka (om allt går som det ska).

Uch va jobbigt, vi har tur som har grushagar nu när min också är dålig med lymfangit i ett bakben. Men hästarna börjar bli uttråkade nu, ge oss frost så de kan få gå ut i stora hagar!
Men nu är det ju bara 1 v kvar till åb för oss båda så inte allt för långt kvar! Håll ut :) Håller tummarna för att äventyret inte gjorde någon skada! :) *peppar*

Lymfangit är inget kul :( Hoppas din häst snart är bättre. Det finns planer på en grushage, men det har inte blivit av i år.

Min häst har varit kärnfrisk fram till i somras och sedan har det varit det ena efter det andra. Man blir lite deppig. Jag hoppas också att han klarade sig oskadd från sitt äventyr. Tyvärr lyckades han slita sig med grimskaftet på, så han stoppade sig själv genom att trampa på det :crazy: Bara hoppas och be att det inte hände något i nacken, utöver det som redan felas :banghead:

Du känner ingen som tävlar islandshäst? De brukar ha batteridrivna aggregat med sig på tävling, tänkte att du kanske kan låna? Batteri och tråd/band finns här hos mig i Uppsala om du vill ha, används inte av mig längre ändå :)

Jo, min tränare tävlar islandshäst! Och bor inte långt här ifrån. Jag kan faktiskt slänga iväg ett mejl och höra med henne. Du är en ängel som erbjuder dig att låna ut grejer, men jag bor i Skåne så Uppsala är lite långt. Tråd har vi gott om, det är elen som är problemet. Tusen tack för tipset :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna