Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

kl

Satt förresten och kollade lite på anmälningarna till tävlingen vi ska på om tre veckor, enligt proppen ska de köra klasserna efter varandra i ett ridhus men jag undrar om de verkligen kommer hinna med det... :crazy:

Någon mer som ska dit förresten? Åstorportens meeting? :)

Det brukar bli "nattatävlingar" :D de har rett ut många starter förr!
Jag ska dit med Ådi - som äntligen är igång! Jag ska också rida en elevhäst om vi kommer med (3e reserv). Har ridit två La på den på 68-69%. Den har aldrig tävlat dressyr innan, är 180 cm hög och ingen skönhet men sååå rolig att rida då den haar hjärtat på rätt ställe och alltid kämpar på!

har testat att trampa vid hand, men tycker att det är ganska knolmigt och svårt att få det riktiga framåt tänket i.o.m att man är placerad vid framdelen, det gör det ju mindre naturligt för hästen att tänka framåt.

Innan man borjar med nagot sa avancerat som tramp vid hand behover man lara hasten grunderna vid handen. Nar de forstatt vad de ska gora sa ar det inga problem med bjudningen.

Det fina med att jobba vid handen ar att det ar sa enkelt att jobba med skolorna, jag vaxlar mellan oppna & sluta genom minimala forandringar i mitt eget forhallande till hasten.

Ber jag om samling och far for mkt skjutkraft pa ytter bak sa justrerar jag det direkt genom att ta hasten mot en svag sluta. For ofta blir det ju sa nar man ber om tramp pa en oskolad hast att de skjuter pa med ett bakben och bar med det andra, tomkor man sa far man korrigera skjutkraften pa tommen genom en forhallning (antar jag, jag ar novis pa tomkorning) men vid arbete vid hand kan man korrigera skjutkraften genom att ta hasten mot en svag oppna eller sluta, utan bakatstravande tygeltag.

Det är min telefon ... Den har varit skum nu i flera dagar , hoppar inlägg och vissa inlägg ser ut som de har försvunnit när de inte har det osv . Sorry för förvirringen ! :(

Nog för att de brukar hålla igång sent, men som jag räknar får jag att sista start på söndagen går runt kl 2 på natten, känns lite väl magstarkt :p

Men vad kul att Ådi är igång igen! Jag läste inte proppen så noga utan trodde att det skulle vara i det smala ridhuset också som förra året, så att man kunde titta på lite roligare klasser om man får långt mellan starterna, men icke!

Jag gjorde en snabbräkning och om de börjar kl 07 så torde de vara klara innan 24 på söndagen som nog blir den längsta dagen?

Jag vill inte rida i det lilla ridhuset, Ådis klasser riskerar iof inte att hamna där men om de skulle få för sig att flytta de lättare in dit så har jag problem! Kan precis svänga den stora lunsen på vanliga mått! :p

Jag räknade att en klass på lång bana med 40 starter tar 6 timmar men det går kanske att snabba på mer?

Men jo, det krävs nog att de börjar kl 7 i alla fall. Jag funderar på att skicka ett mail och be om att få starta i slutet på söndagen. Nästan två timmar att köra så då är det lagom kul att köra kl 4 hemifrån om man skulle få starta först :wtf:.

Nej, det är väl MsvCn som kanske skulle hamna där då. Jag red MsvC:2 där förra året, det var liite tajt med enkla bytena ur förvänd, då var jag glad för min lilla kortsprungna häst :angel:.

Aha, da ar jag med. Jag undviker buke pa telefonen tills det finns en buke-app. :)

KL

Imorgon ska jag rida for tranare med nya hasten. Aningen nervost. Vet inte varfor egentligen men sa ar det. :o

Alltså den där bukeappen är vi mååååånga som väntar på! Den enda app jag hade kunnat betala rätt mkt för! Är tex alldeles för snål för att köpa equipes app för 40 spänn:o.

*Fiorano-just nu på luren och det är rätt hopplöst*

Jag frågade ju herr G för ngt år sen men svaret ang app var nekande , tydligen finns det bättre teknik än appar var svaret , detaljerna har jag glömt och är ingen teknik expert direkt ;)

Skriver tyvärr ofta på telen av lathet, men har som sagt strul med att inlägg försvinner/inte syns, hoppar , osv :(

Fast i senaste tråden om annonser säger han att hela forumet kommer bli bättre kompatibelt för mobilsurf i och med plattformsbytet. Men jag hade också föredragit en app.

kl, i morgon så kommer jag att åka till min första riktiga dressyr träning :nailbiting::bump:, kommer garanterat inte gå bra. för mig helt okänd tränare som antagligen tänkte att come back 2 avkomma = fin, och inte stel tax med ryttare som flaxar med båda armar och ben :rofl:.

men det får bli som det blir, är ju där för att träna framför allt ^_^.

ska försöka mig på att linda frambenen i släpet, hoppas det blir bra bara och man inte får ett häst knä i näsan :p. men hur gör ni andra med lindning av ben? gör ni det hemma eller lastar ni först ut och lindar sen? dressyr taxen tycker inte om att gå in i släpet med ngt på benen nämligen, senskydd går bra när det är på hemväg annars är det totalt stopp :/.

Spännande med ny tränare! Klart det kommer att gå bra, ni är ju där för att träna och bli bättre :up: - inte för att visa upp det ni redan kan.

Om jag mot förmodan skulle ha lindor vid träning på bortaplan hade jag lindat hemma i stallgången.
Hade jag varit du hade jag inte brytt mig om att linda, benskydd är ju mycket smidigare om man ska ta på någon annanstans än hemma på stallgången. Skulle jag ändå linda på bortaplan skulle jag ta ut hästen först (och kanske hade jag tappat den också medan jag grejade med lindor eller nåt :o för lat för att jaga rätt på nån som kan hålla i och vill inte binda i släpet)

Senast ändrad:

Jag brukar som mest ha boots när jag åker. Många proffs, inom trav och galopp iaf, kör sina nakna för att de flesta hästar står bättre utan, det känns som de borde ha koll eftersom de åker en hel del. :)

Om jag ska åka o träna på bortaplan så sätter jag på skydd eller lindar hemma plus boots.

Men om din inte vill åka med något på benen så skulle jag ta med vanliga skydd o sätta på när jag var på plats. Utanför släpet.
Tränsa i släpet och sätt på en grimma över med en longerlina. Då har du gott om utrymme att röra dig runt hästen.:) Så gör alltid jag om jag måste åka själv på tävling tex.

har baken skydd + Lindor med mig, och sen frambens skydd ifall det inte går att linda :p.

sätter alltid på skydden i transporten i vanliga fall då det är för jobbigt att försöka sig på det ute och samtidigt få hästen att stå still :p. och jag mååste faktiskt ha mina blå lindor ^_^ annars matchar inte hästens fossingar schabraket :O.
men har senskydd med som säkerhet ^_^.
så! nu ska vi bara ha in hästen i släpet och be till gudarna att bilen håller ihop :) klart har ngt vid bromsen säckart ihop

*kl*

Någon som vet om en klubb som är medlem i SvRF måste ha godkända funktionärer för att få anordna programridningar där andra klubbars medlemmar får delta?

Vad menar du med godkända funktionärer? När det gäller programridningar så tror jag inte de finns några skrivna regler om domare eller funktionärer. Det är ju mer som en träning än en riktig tävling. Har ordnat många programträningar i olika former, och aldrig hört något om de.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka