Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Man känner sig som ett sådant kräk, jag vet :( Allt man kan göra är tänka att man i alla fall kom till insikt till slut, och så försöka lära sig av det man har missat.

Hellas + PrinceFair

Ni har så rätt båda två. Så himla svårt att veta eftersom han alltid vart mer spänd i galoppen och vi har ju inte kommit så långt i ridningen än. Men känslan jag har fått nu i galoppen efter behandling talar ju sitt tydliga språk.

KL

Då hoppar jag in i denna tråden igen.

Efter 7år och 8 bedrövelser (läs 4år och 2589 setbacks) verkar det äntligen som om jag och lillskrutt är på G igen.

Han fick OK-stämpel i rumpan av vet. förra måndagen och nästa måndag ska han dit för att se så att det fortfarande ser bra ut. Vet hade aldrig sett honom så fin och spänstig (jo jag tackar jag, fick lite lugnande med mig hem för att inte själv behöva drabbas av spänsten alltför mycket :D)

Sååååååå IDAG är dagen då vi kommer trava totalt 10min. Att man kan bli så lycklig över ngt som tidigare har varit en del av uppvärmningen.

Det ser för jäkligt ut. Tänk nybörjare på travarök och ni har ungefär hur vi ser ut, ganska långt ifrån hur det såg ut förr alltså :o men vad gör väl det?? Igår var första dagen då jag fick snutten att jobba lite med ryggen i traven *lycka* och jag blir bättre och bättre på att rätta till min sits och mina händer. Sen att jag är katastrofalt långsam i hjälpgivningen.. :cautious:

Vad roligt att få vara igång igen! Håller tummarna för att nästa åb också ser bra ut! :)

*kl*
Svettiga och glada och nöjda efter ridhuspremiären i lördags :)
1424449_10152094728685712_960347207_n.jpg

Tänk vad ett bra underlag gör. Allt det där jag saknat i hans rörelsemönster, som bara har glimtat ibland, var tillbaka naturligt. Så härligt! Tror både hästen och jag log under passet :D Men imorgon ryker pälsen, jag fick gå med honom ute i solen i 20 minuter innan han var tillräckligt torr att borsta på...

Vad härligt det låter! :D Kul att få sån fin känsla! :) Jag klippte min för andra gången i förrgår och inser nu efteråt va massa päls han måste haft, han blev så liten och tanig ! :p

dsc_0185.jpg

Tack skönt att höra, själv tycker jag halva hästen försvann :p Vi kan väl kalla honom sportmodell ;)

Åh vad jag längtar tills det är dags för att premiära i vårt ridhus!! Nu är alla väggar på plats och de jobbar för fullt med att isolera invändigt. Hur lång tid tog det att bli ridbart hos er när själva hallen var klar?

Vad roligt att få vara igång igen! Håller tummarna för att nästa åb också ser bra ut! :)

Visst är det :)
Idag fick jag tyvärr ett samtal från stallägaren. Antingen hade Danne kolik eller så är det hans njurar som spökar igen. Han låg ner i hagen och lade sig i boxen när de tog in honom.

Jag har varit och gått med honom, tempat och pulsat. Efter det kissade han (det fanns inget kiss i boxen sedan tidigare, den mockades igår kväll.. Han har fisit och magen låter ok. Han blev direkt piggare och började leta strån i boxen.

Var där igen lite senare och då såg han ut som vanligt dock fortfarande inget bajs..
Gav lite halm som han genast började pilla med.

Ska dit om en liten stund igen och håller tummarna för bajs annars får det bli en vända till.. Att det aldrig kan få vara bra :arghh:

Beror som sagt hur de preparerar botten och har bokat in de olika anläggarna för de olika jobben . Vad är det för underlag ni har bestämt er för ?

Taket las i slutet av augusti, väggarna spikades därefter. Det som tog tid var fönster, eldragning och sargbygge. Själva underlaget tog två dagar. Läktaren är kvar att bygga + brandvägg till magasinet för byggnaderna är ihopbyggda. Så ca 5-6 veckor från det att väggarna var uppe typ.

Jag är inte med i ridhuskommiten (eller styrelsen heller längre då jag höll på att bli tokig på dom), så jag är bara en skitjobbig medlem som ställer en massa jobbiga frågor och krav (big woop:D).

Svar på frågan om underlag från en av de ansvariga är: "underlaget kommer att bestå av fin sand blandat med stenmjöl och ev spån." och "men när det gäller underlaget så förlitar jag mig helt på han som ska fixa det...han har nämligen gjort ett flertal underlag med omnejd skulle tro att det från början alltid är tungt innan det har satt sig...".

Nej va jobbigt :( Hoppas på bajs i boxen! :) Vad har det varit för problem innan som han nu sätts igång för?

Jag är inte med i ridhuskommiten (eller styrelsen heller längre då jag höll på att bli tokig på dom), så jag är bara en skitjobbig medlem som ställer en massa jobbiga frågor och krav (big woop:D).

Svar på frågan om underlag från en av de ansvariga är: "underlaget kommer att bestå av fin sand blandat med stenmjöl och ev spån." och "men när det gäller underlaget så förlitar jag mig helt på han som ska fixa det...han har nämligen gjort ett flertal underlag med omnejd skulle tro att det från början alltid är tungt innan det har satt sig...".

Ja det låter som sagt som du behöver vara en ännu jobbigare medlem i fråga om detaljer för att få svar här ;)

KL

I morgon bitti blir det återbesök för att se om glidledsinflammationen i båda bak har läkt ut. Vi har i princip inte ridit under rehab utan mest promenerat, eftersom pålle förutom inflammationen har haft en rejäl spänning i ländryggen som störde honom märkbart. Nu är han behandlad av ET och verkar klart fräschare i kroppen. I går och i dag har vi, enligt rehabschemat, longerat lite i trav runt fyrkantspåret. Varken jag eller medryttaren ser någon hälta, men det gjorde man i princip inte förut heller, så jag har verkligen ingen känsla för om han är bra eller inte.

Jag är riktigt nervös inför i morgon. Den eländiga bushästen har under sin konvalescens lyckats rymma inte en, inte två, utan fyra (!) gånger och leva loppan :( Han är expert på att överraska en totalt och gå från lugn som en filbunke till att bara dra. Både jag, medryttaren och stallägaren har lyckats tappa honom. Alla gånger utom en har haft kedja och har ändå lyckats sticka. Och han har inte tagit det lugnt precis, utan har bockat och stått i som värsta unghästen, för att kompensera för att han tvingas stå i liten sjukhage. Busandet har ägt rum i en lerig, halkig hage dessutom :arghh:

Ursäkta uppsatsen, är bara så spänd och orolig. Snälla, håll tummarna om ni orkar. Det har varit det ena efter det andra sedan i juli och jag är så trött nu :( Och fattig ...:(

Dec 2009 åkte jag av och landade på nacke/rygg. Red igen i slutet av april..

Danne fick i dec 2010 kolik som han gick med i flera dagar utan att visa symptom. När han väl visade så var han så dålig att vet i hbg sa att han inte skulle överleva. 160 i vilopuls, ingen puls i benen, chock. Jag sa Adjö till en döende häst där och då.
På väg hem ringde De och sa att han var ännu sämre och att jag fick ta ett beslut om avlivning eller op och han skulle inte överleva anestesin..

Jag valde op.

På morgonen ringde De och sa att de inte opererat men att de lyckats få honom stabil. Det visade sig dock att bakterierna angripit hjärtat så han hade vätska på hjärtat, arytmi och en sak till.

Efter ett par månader visade det sig att även njurarna tagit skada och att han hade ca 15% kapacitet. Återigen skulle han inte överleva. Ändrad kost mm och värdena vände markant. Nu uppskattar de att ca 85% fungerar och att vi med rätt kost kan ge honom flera år till. När åldern sätter in så har han ju dock sämre utsikter.

Han började ridas igång i maj 2011 och blev sparkad i juni.. Igång igen i slutet av juli och upptryckt i ett hörn i början av aug = skada på gaffelbandsfästet vä bak.
Igång igen aug 2012
Hovbölder hela hösten 2012
Stallbyte i feb och lugnt igångsatt under våren. Låsning i ryggen i somras (är ju inte direkt still i hagen). Av en sko i aug som ledde till hovböld vä fram = överansträngning hö = överansträngning även vä + felbelastning vä bak som rättats till med ringsko..

Kort version :D

En hög i boxen och mer kiss. Dock tycker jag att han druckit dåligt (1 liter). Normalt sett ligger han runt 40 liter i boxen på ett dygn så 1 på 4 timmar känns lite lite..

Verkar dock pigg i övrigt så vi får hålla tummarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat