Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Så himla tråkigt med din fina kuse:(. Men visst borde han kunna bli bra från det även om det krävs väldigt lång konvalescens?

Det vet jag inte -är väl mest det jag väntar på att få besked om. Jag vet ATT det hänt nåt med ligament och så var det nåt mer, men jag är osäker på prognosen. Att det blir lång tid är jag med på, men om han kan bli bra vet jag inte -och hur lätt det är att dra upp igen...

Men nej :( Hoppas verkligen han kan bli bra igen även om det krävs längre rehab. Håller tummarna!!

Han blir inte bra.
Han har kroniska ligamentskador och brosket i hovleden är ordentligt förtunnat på ena sidan. De rekommenderar 4 mån på box och sen får man se om han är ohalt. Han är hos mina föräldrar nu och kommer få gå där ett antal månader framöver och så får man se om han blir ohalt -men skadan försvinner ju inte.

Senast ändrad av en moderator:

Näää fy vad tråkigt:(. Vilken shitty höst alltså! Har aldrig varit med om så mycket skadade hästar och hästar som tagits bort/dött av de märkligaste anledningar:(.

Fy vad ledsamt :( tyvärr är ju ligamentskador bland det värsta man kan råka på då det så ofta blir så dålig/tveksam prognos och lång prövotid så att säga . Verkligen tråkigt :(

Fy så trist mooi.. jag är verkligen ledsen för din skull! Fina fina Calle :(

Himla tråkigt.

Nyfiken fråga, är det för att brosket som är förtunnat som han ska stå på box så länge?

Har själv en med ligamentskada i hoven och där har det aldrig varit på tal om någon boxvila.
Hon var halt/ofräsch vid longering eller ridning på böjt spår men ohalt rakt fram och på böjprov.

Gud så tråkigt för dig och din fina fina häst :( Jag beklagar verkligen och hoppas att han, trots allt, kan komma tillbaka.

Håller med Fiorano om att det tycks vara osedvanligt många skador den här hösten. Tycker var och varannan av oss här dras med det ena eller det andra. Men man önskar ju att det aldrig ska vara så illa som för er.

Oj, oj, nu har jag tränat och är helt lyrisk! Vad jag älskar den hästen. Det gick så himla bra. Tror att vi slog nytt rekord i fantastisk ridkänsla.

Vi red en till synes enkel övning där vi fick träna på rakriktning. Red två meter innanför spåret i både trav och galopp. Vilken sjukt effektiv övning. Jag brukar alltid ha problem i vänstergaloppen där han kliver utanför sig med vänster bak men nu kom jag åt honom väldigt fint. Han blev helt rak, eftergiven, lyhörd och otroligt lätt att samla.

Superroligt helt enkelt! Enda problemet är att resultatet av kvällen blev två rejäla ridsår, aouch!

Roligt med så givande träning, att vara innanför spåret och för all del använda medellinjen är oerhört nyttigt, men något man ofta glömmer bort!

Mooi; Riktigt tråkigt med din fina häst, vad säger veterinären om chanserna till att han kommer hålla för full träning i framtiden? Önskar er stort lycka till, och tur att du har Fröken Fux!

Till alla: tack så mycket. Det känns förjävligt och jag kan väl inte riktigt fatta det.

Detta är vad som stod i rapporten jag fick:

Findings:
-Asymmetry of the joint space with compression and thinning of the medial part of the hyaline cartilage
- Increased signal intensity proximal in the lateral and distal in the medial collateral ligament of the coffin joint

Diagnosis:
- Mild to moderate arthrosis of the coffin joint
- Chronic desmopathie of the collateral ligaments

I slutsatserna så står det att asymetri/förändringar av ledbrosket och förändringar på sidoligamenten ofta hänger ihop. Det är oklart vad som kom först -ligamentskadan som orsakar instabilitet i leden eller asymetrin i leden som orsakar stress på sidoligamenten.
Det är två avvikelser som kan orsaka återkommande inflammationer och därför är prognosen osäker.

Han får gå ett antal månader och så får vi se om han blir ohalt. Även om ligamenten mirakulöst skulle läka ut så är brosket skadat och det ändras ju inte. Jag vet inte hur hållbarheten skulle se ut för lättare ansträngning men jag är inställd på att han aldrig blir någon tävlingshäst. Jag är väl inte helt klartänkt just för ögonblicket men vi ska prata mer med veterinären.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25