Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

KL
Återbesök på klinik idag med Heddan som smällde ner hovarna efter böjprovet o travade som en arab. Inte en anmärkning någonstans.:)

Ska fortsätta igångsättningen denna vecka (har travat sammanlagt en kvart per pass i två veckor) o sen rida som vanligt enl vet. Men tänkte nog fortsätta trappa upp successivt även nästa vecka o sedan rida som vanligt om två veckor.

Dessutom är det nog dags att försöka återfå en mer dressyrig look..just nu påminner hon mest om ett lurvigt russ med väldigt yvig man.
Klippning och allmän frisering i helgen!

Mina har pälsväxt som utegångsfår :crazy: jag måste se till att klippa (för andra gången) nu i helgen, det dumma är att min bästa klippmaskin gick sönder när jag skulle klippa sist så jag får ha den gamla som låter mycket mer.. (i-landsproblem)

Ja, det finns massor av tävlingsplatser som har det så. Skulle tro att det är fler ridhus som är 60 m än de som är tex 65 m bara för att en domare ska få plats nere i manegen. Det handlar ju om hur dyrt ridhuset ska bli, någonstans går gränsen liksom. Det finns mycket saker som skulle bli bättre/lyxigare om man kostade på några extra 20 000 kr hit och 60 000 kr dit, men vem ska betala? Ett 20x60m ridhus är väldigt mycket bättre än inget ridhus alls.

En sak som jag har tänkt på är att folk runt omkring ofta kommer med åsikter om att "det hade varit bättre om ni lagt till det där och det där". Jamenhallå, jag tror att alla som bygger/renoverar något inser att det hade gått att göra det ännu bättre om man lade ut mer pengar. Personer som kommer med kommentarer är ofta sådana som aldrig bygger något själva överhuvudtaget. Nu frågade du ju bara om det var ok att ha det så, så jag menar inte specifikt att du gör så :)

Jag håller med dig om att hen är ett väldigt praktiskt ord! Om samhället (typ lärare, sjukvårdspersonal, jurister osv) använder ordet så kan det kännas väldigt befriande för alla olika varianter av oss människor som finns. Jag använder ffa ordet i mitt jobb, just för att det ska bli så neutralt och fördomsfritt som möjligt.

Ha ha ja eller hur ?!
Känner igen mig ang åsikter Ffa från de som öht inte betalar , men samtidigt gärna vill nyttja andras resurser ha ha ;) tänker på vårt privata ridhus nu som verkligen är privat men som vi faktiskt möjliggör för externa ryttare att nyttja på ganska mycket tider 7 dagar i veckan , men då utsatta tider . Nog ska tros att folk gnäller tycker och tänker och klagar öppet om varför kan de inte få rida på reserverade tider osv . Helt sanslöst . Bygg eget ridhus ?!

Kl
Jag har inget emot HEN i de sammanhang politiskt osv som diskuteras . Finner det dock störande i hur många som anammar det oavsett sammanhang ha ha ;) trend deluxe ...

Ja, alltså, när jag har yppat lite planer/drömmar om att någon gång inom några år kanske kunna bygga ett 40x20 m ridhus, oisolerat av budgetmodell så har en del sagt saker som "men oisolerat är ju heeelt värdelöst, klart att ni ska isolera och det är lika bra att bygga 60 m på en gång". Öh, om jag anser att jag kanske har råd att bygga ett litet oisolerat och alternativet är att inte bygga något alls, vad är problemet liksom? Tror de inte att jag vet att ett isolerat 60m ridhus i limträ med läktare, kafeteria och stora fönster är bättre och snyggare eller? Det finns en liiiiten detalj som heter pengar O_o De flesta har ju inget ridhus alls (beror det på att de hellre är utan om de inte har råd med ett värstingridhus eller?).

Kl,
Liten fundering, nu i några veckor har jag släppt tyglarna mer eller mindre helt, ibland har jag ridit på en tygel åt gången. Försöker att gå ifrån att jag är hård i handen, och har balansen tyglarna. (På ridskoletiden lärde man sig bara sågning och det sitter kvar så fort hästen blir tung.)
Hästen är lång, stel och tung samt lyssnar inte så mycket på varken bettet eller skänken.
Har nu släppt både skänkeln och tygel och jobbar med sits, skänkel vid behov och försöker få bort tyngden från bogarna med hjälp av övergångar volt osv.

Det går mycket bra men funderar nu på hur jag ska ta och plocka upp tyglarna igen.. och få ihop hästen lite mer (man kan inte springa med huvudet i gräset ju :))

*KL*
Jag kan nästa år eventuellt komma att behöva flytta till någonstans inom pendlingsavstånd från Södertälje. Givetvis ska min älskade häst med och jag mår redan nu dåligt över att behöva hitta ett bra stall och allt som hör där till :(

Jag känner mig lite lätt vilsen med hur jag ska gå vidare men tänkte att kolla här är ju aldrig fel. Tips på hur man bäst går tillväga om någon varit i liknande situation mottages tacksamt !

Bor någon i området och kan tipsa mer konkret om ställen så vore det roligt att få kontakt.

*kl*

Någon som vet om man får ta med kameran in på globen och såklart ta kort inne på arenan? :)

Skönt med frisk häst!

Min är kollad idag, har haft en misstanke om att han är halt båda fram. Som tur var hade jag fel och han hade bara en engradig reaktion på höger bak, högt. Fick tuppkam i blodet och skritt i några dagar. Han fick även hjälp med några låsningar i länd/ SIleder.

Åh tänkte väl att det skulle finnas de som bor i området. Finns det även bra lite lantligt belägna stall med okej träningsmöjligheter?

Jag blir nog lite skrämd av att det känns som att allt kommer att ligga för intryckt bland trafikerade vägar och bebyggelse. Jag är uppväxt i stall ute i skogen där man kan rida flera mil ensam haha :D

Det finns nog båda alternativen. Men även om du, tex skulle stalla upp honom på Södertälje ridskola så finns det superfin natur att rida i runt om.

Vad har du för krav och ska det ligga norr om eller söder om?

Jag håller med! En kollega till mig tog täten och vi är några som följt efter och börjat använda hen i vissa inlagor/yttranden. Vissa delägare ändrar, men de flesta inte - och funkar det på ngt så konservativt som en adv.byrå så bör Buke tåla det kan jag ju tycka ;)

Har också stenkoll på lmrådet, hör av dig om du vill ha tips :) finns jättefina ställen, lerfria hagar och superfina ridvägar. Och billigare än norrort. Södersidan is the shit! ;)

Jag hade gärna se att man fick använda hen i myndighetstexter. Det hade underlättat vid skrivningen. Hen är ett missförstått litet ord. Det handlar ju inte om att man ska utrota alla skillnader mellan könen eller att man inte får skriva hon om en kvinna eller han om en man. Men det finns många tillfällen då den man skriver om kan vara antingen en man eller en kvinna. Därutöver har vi också alla de som har en oklar/komplicerad könsidentitet.

Nja missförstått vettetusan.. i annonser när man skriver pojkkläder eller flickkläder så blir man ju bombad av henaktivister som påstår att det inte finns något kön:)

Det heter HEN kläder säger dom, eftersompojkar kan ha rosa de med.. man kan bara sucka..
För mi är de tjej och killkläder sedan att tjejer kan ha killkläder och killar kan ha tjejkläder är en helt annan sak.

Men mig veterligen har jag ett hål mellan benen=tjejkön, och min bror har en "pinne" mellan benen och är alltså av ett manligt kön.

Kan dock hålla med om att när man inte vet eller vill tala om kön så är hen ett bra ord eller när man menar bägge känen. SÅ slipper man skriva hon eller han. Myndighetstext som du säger=)

Men som folk har börjat kalla sina barn för hen och ska ta bort könen
Nu skall jag hem till mitt hen och gosa,
Sätter på killar roda kjolar för det är henkläder= alla ska kunna ha dom enligt dom.. ja då har de gått för långt.

Det är i mitt tycke fel fel fel=)

Skulle min framtida kille säga nu ska jag hem till mitt hen åker han ut med hövve före=)Hen kan du va själv sen spark ut haha:D

Nog om hensnacket ooootroligt OT=)

Red dressyrlektion för LL Torsdags det gick superbra, inte ridit på1 månad då jag lagt fokus på inkörningen nu ett tag.

Men vi körde lite på ett dressyrprogram och tränade vägar och att jag ska komma ivåg vägarna:o:D

När det är nått nytt och Jorunn inte fattar tar hon till piaffen för att komam undan , de är nått som sitter i fram förra tränaren än tyvärr.
Men jobbas bort så gott de går=)

Asch du vet väl att det bara är att trolle lite med knäna så flyger pengarna in på kontot:D

Annars så är jag grymt ridsugen, har visserligen mängder av jobb så jag skulle väl inte hinna men ändå...

Fick veta att 95an här hemma ju är bra utbildad dessutom men hon är dräktig och ja rider jag henne ett år sen så blir det kanske vare sig hackat eller malet med vare sig ridning eller avel..

Hon går in på sitt tjugonde år när den fölungen är avvand och rider jag ett år hinner jag knappt få igång henne och låter jag betäcka henne som 21 eller 22 åring...

fasen va svårt det ska vara... Har fina unghästar på G sen men det är flera år kvar och hon är liksom färdigutbildad.

Hon är fräsch så hon är inte satt i avelsboxen pga några skador.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat