Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Södra sidan stan verkar ha en massa stallar som är billigare än norra sidan, där jag bor. De verkar också ha bättre uterittsmöjligheter i många stallar. Så långt ut som Södertälje finns det rätt mycket marker att rida på.

KL

Min pålle gör fina framsteg här hos tränarna. Jättekul!

Det är fantastiskt inspirerande och lärorikt att få se de jobba hästar också och diskutera saker med hela dagarna.
Nu har en kompis/elev varit här med mig ett par dagar. Hon har köpt en häst som stått i träning här och vill inte ta hem den förrän jag kommer hem. Så hon är här och rider in sig på sin häst. Den är superfin och mkt trevlig i skallen. Så jag är glad för hennes skull!
Roligt med sällskap i huset med!

Jag har tilldelats en liten extrahäst som jag tränar också. Det är en intressant sak som inte släpper vem som helst inpå sig och man lite måste känna för att kunna träna. Den är inte helt lätt och har skickats runt en del innan den kom hit.
Den är dock mkt intressant och tvingar en att tänka outside the box ibland.

Sen får jag hjälpa till med träningen av de hästar som finns här i övrigt med. Men det är inte så att jag har dem varje dag då.

Min voffe mår bra efter operationen med. Skönt!

*KL

Jag har aldrig trott/litat på att Ninyas sadel passar riktigt bra på henne. Men nu är jag övertygad om att den klämmer för det är tydligare skillnad än någonsin att hon är spändare med sadeln än utan. Och hon är grymt fräsch och fin för att vara henne den här hösten, så det går absolut inte att bortförklara med. Sadeln har känts tajt runt manken tidigare tycker jag och nu har hon fyllt ut ytterligare lite mer vid sidorna av manken så jag är rätt övertygad om att den kniper där. Pratade med min ridlärare om det efter lektionen i torsdags, hon verkade inte fullt övertygad men jag hoppas hon funderar över det och försöker göra något åt det.

Ninya viftade med öronen och spände till i överhalsen på det sättet hon gör när något inte känns bra och hon "funderar" på att bocka (dvs exploderar om man gör något som ökar på spänningen just då) många gånger under galopperna i början av lektionen. Om inget ordnas med sadeln får jag padda upp (ytterligare) med en padd framtill som jag gjorde förra vintern, det lindrar problemet åtminstone. Hon hade kastat av någon näst intill oprovocerat för ett par veckor sedan. Vilket verkligen inte stämmer överens med min känsla av henne (utan sadel), för hon har inte blivit överpigg ännu så att det är enbart av överskottsenergi känns inte så troligt.

Men förutom orosmolnet med sadeln så känns allt som rör Ninya riktigt bra. Hon är lagom laddad utan att ha några bocktendenser alls, mjukare än för något år sedan och känns kort sagt fräsch och på toppenhumör. Bjuder på jätteroliga nyttiga pass. Och är lockig av svett varje gång då hon är lurvig och det fortfarande är plusgrader...

Hoppas de kollar av sadeln ordentligt, det är ju i deras eget intresse att Ninya håller :)

*kl*
Idag inspirerades jag av er här i tråden och red på kvartslinjen med volter vid P, R, S och V. Traven blev riktigt bra, galoppen var däremot svårare eftersom Wille ville öka ut ur varenda volt :angel: Men tillslut blev det också helt ok :) Däremot byten rakt fram på kvartslinjen blev lite hoolabaloo så där har vi nåt att öva på. Bara för att bytena sitter klockrent på böjda spår/vid varvbyte så var det visst inte helt 100 ändå. Bakläxa till piloten där! :D

Hur är det med balansen?
Vad händer om du rider en rak linje utan sarg och rider övergång sluta till sluta? Dvs höger sluta till vänster och fram och åter. Håller du linjen bra? Eller sladdar bogarna då du gör övergången?
I skritt först, sen trav. Sen testar man bytena.

Det är nog jag som släpper iväg bogarna. Jag tror jag tänker för mkt på att hålla rumpan på plats så då tappar jag lite fram. Ska definitivt testa att rida slutor på kvartslinjer så som du beskriver! Har ju inte haft ordentlig ridbana på drygt två år så man blir ju helt klart "förslappad" gällande noggrannhet med raka linjer och så. :angel: I bytena är det ffa vid vä -> hö som vänster bog far iväg efter bytet.

Pontevecchio och IronWill;
Det låter bra :)
Har skickat PM även till er och tack på förhand.

tuaphua;
Vad roligt det måste vara att bo hos tränaren och framförallt väldigt inspirerande. Tänk om man hade den möjligheten !
Skönt att det är bättre med vovven. Man mår alltid lika dåligt när det är något fel på djuren.

Det låter lovande med att jag ska kunna hitta någon bra stallplats också. Så kanske kan lugna ner mig lite :p

Miedo;
Hoppas att de inser att hon behöver en annan sadel. Låter efter vad du beskriver inte som att den sitter så bra.

Det är förövrigt väldigt roligt att följa er utveckling tillsammans !

Hur är det med balansen?
Vad händer om du rider en rak linje utan sarg och rider övergång sluta till sluta? Dvs höger sluta till vänster och fram och åter. Håller du linjen bra? Eller sladdar bogarna då du gör övergången?
I skritt först, sen trav. Sen testar man bytena.

Hur rekommenderar du att man gör den övningen? Jag menar, vill du ha kvar bakbenen på samma spår hela tiden och flytta framdelen eller vill du att rörelsen ska utgå från att framdelen gå på samma spår? Blir fundersam på hur du menar. Hur menar du annars att bogarna ska sladda..?

*kl
Åhh vad det är roligt att rida när de går bra :D :love:
Två överlag bra lektioner idag på ridskolan på två trevliga hästar <3
Gjorde helt klart min måndag!
Nackdelen är dock att man får mersmak och att det nu kommer kännas långt tills på onsdag när nästa lektion är :) ( köpt lite extra lektioner på ridskolan) och sedan väntar även två dagar med bästa medryttarhästen :love:

Dock måste jag våga utmana mig själv lite och våga kräva ännu lite mer av hästarna och även arbeta lite mer med min egen sits och blicken framförallt :)

Blev lite långt men från en glad amatör som försöker bli bättre och har en mor som inte alls förstår tjusningen med hästar o ridning och att vara i stallet överlag.

*KL*

Delar med mig av min glädje eftersom det gick sååå bra att rida i ridhuset i söndags , inte gjort det sedan tränaren red i tisdags pga ont i ryggen, men i söndags var det 20 fantastiska minuter trots ryggsmärta :love: I morgon är det dax för träningen igen vilket vi ser fram emot :)

Tack! Jag var nästan löjligt glad efter passet i söndags efter att inte suttit på honom på en vecka :) Så skönt att känna att han är så fräsch efter allt! :D

Nej vad trist :( vad är det för fel?

halt båda fram. behandlad först med metacam (för hon kunde inte se om det var kota eller knä.....), återbesök en vecka senare och då blev det spruta i båda kotor fram..
sen blev det vänta på en annan veterinär som kom idag och han känner hästen sen förr.
Blev behandling i båda fram kotor igen (han va dock tvärsäker först på att det bara va ena fram tills vi böjde..)
men han tycker att hästen ser smidig och fin ut i övrigt. Återbesök i mellandagarna.

Men nej vad tråkigt! :( Hoppas det inte är något allvarligt!

jag hoppas han blir bra på den här behandlingen annars skulle vi ta en gång till med nått annat.. sen får vi väl se.. hästen är 21 och vet inte helt vad lugn är så han hoppar o stutsar runt ibland.

----

det är dock första gången som det är kotor så det är väl "bra". och jag tror att det kommer av långsmal hage där han sprang full fart och sen tvärnit och fullfart och tvärnit när Han ansåg att det var dags att gå in och så har underlaget i ridhuset varit väldigt hårt.
Men han ser lika glad ut än så får bara bli lite mera vila och sen långsam igångsättning (och den kommer bli rolig.. jag gissar på väldigt glad häst och lätt rumpa om vi nu ens kommer dit då..)

Usch vad jobbigt. Hältor är inte kul. Men är det första gången i en led och du upptäckte det tidigt så är det bra prognos även för en äldre häst sa den vet som jag hade till min gamla tant. En del går ju att hålla tillbaka med naturläkemedel också, som gör att hästen åtminstone inte mår dåligt.

*KL* jag håller på att lära mig galoppombyten på riktigt. Inte som jag har gjort förr, då jag är gammal hoppryttare. I måndags på lektion var vi bara 3 st (av fyra vanligtvis) och de andra två behövde sluta tidigt och då frågade tränaren vad jag ville göra, varpå jag valde att lära mig att byta. OJ vad det är svårt, varför har ingen talat om det för mig? Det ser ju så lätt ut när ni duktiga gör det! :cool:

Att fortsätta rida rakt fram och "bara" byta galoppen var typ ljusår svårare än jag trodde, men OJ vad kul det var när det satt! Fantasi är en FANTASTISK läromästare som han bli sur på mig mer än en gång. I början ignorerade hon mina tafatta försök och sen sparkade hon mot skänkeln (för jag släppte sittbenet) och det här är en häst som byter hel vilt så fort jag inte rider helt rakt fram. Hon förstod vad jag skulle lära mig och hon gjorde rätt när jag gjorde rätt. Världens bästa! :love::love::love:

Vad UNDERBART med en sån läromästare!:love: Kul för dig och vilken bra tränare/ridlärare du har!

kl

Lilla Svarta lekte dressyrstjärna i hoppsadel i ridhuset igår. Hon gillar verkligen tjejen som får rida åt mig nu även om hon har bestämda åsikter om hur galopp ska fattas och var vänsterbogen bör befinna sig...:p

sweep - Hoppas långsam igångsättning kan göra att ni kommer tillbaka :)

Amanda_F - Låter grymt kul, speciellt på en sån häst :)

*KL*

Tränade igår och F va underbar :love: Fortsatt träning på att kunna "frikoppla" halsen från resten av kroppen för att jag ska kunna ta en ställning/böjning utan att påverka/stoppa upp de diagonala bakbenet och efter ett tag blir hästen som smööör :) I galopparbetet tränade vi övergångar som även de gick fantastiskt bra tom i väster varv :)

Har bokat in träning även på Lördag, men såg nu att det skulle bli ytterligare en snabb köldknäpp just då från +5 till typ -6, funderar på om jag ska hoppa över träningen på lörda eller om jag ska våga testa....

Usch vad jobbigt. Hältor är inte kul. Men är det första gången i en led och du upptäckte det tidigt så är det bra prognos även för en äldre häst sa den vet som jag hade till min gamla tant. En del går ju att hålla tillbaka med naturläkemedel också, som gör att hästen åtminstone inte mår dåligt.

ja veterinären tyckte att han såg riktig fin ut i övrigt så det ska nog gå bra. Attack anser ju dock att han är frisk och det där med lugn och fin är inte helt hans grej men gått ganska bra ändå

sweep - Hoppas långsam igångsättning kan göra att ni kommer tillbaka :)

hoppas jag med =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat