Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Det går att få dispens från vacc.kravet. Kanske vore nåt för er?
jag har en häst i min närhet som också drabbas hårt.

Det hade jag ingen aning om, men det ska jag definitivt kolla upp! Tack så mycket :D

Min gamla ponny blev alltid jättedålig av vaccinet, de åren hon fick stelkrampsvaccin var värst. Tillslut avrådde veterinären från att vaccinera då de var rädd att hon skulle stryka med (blev värre och värre varje år ).

Det känns som att det kommer att bli så för oss också, för så är det för oss också. För varje år blir symptomen värre, och som i år när hon fick för stelkramp också så blir hon riktigt dålig.

Vad jobbigt att behöva ha det så :( Kanske vore något med dispens som Pontevecchio nämner. Men då får man ju leva med risken istället..

Visst får man leva med infektionsrisken men samtidigt så är det ju i dagsläget att jag medvetet utsätter henne för smärta och lidande. Inte så schysst tycker jag. Så lite som jag är ute så känns smittorisken inte så stor. Plus att hon står i utebox tillsammans med en annan häst om inte heller är ute och åker.

Fy så hemskt med sådana reaktioner. Förstår att du lider med din häst. Har ni tittat något på hur vaccinerna är uppbyggda? avdödade eller levande? Olika reaktion på det? Vet dock inte om det finns olika varianter på influensavaccin gällande det.

Man kan även rapportera in biverkningar själv till LMV nu för tiden. Här är sidan om någon vill ha http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/

Nej, det har jag faktiskt inte gjort. Dock är mina kunskaper inom medicin/vaccin ungefär lika stora som mina kunskaper om rymdfärjor - obefintlig ;) Men ska helt klart försöka luska runt lite och se om jag kan lista ut ett samband mellan det.

Hon får alltid samma reaktion(er), men som feel sa så är det värst när stelkrampen faller in också. Tack för länken, ska spara den som favorit till nästa år, för den lär behöva användas då med...

Update om läget
Idag har hon nästan återfått normaltemp, ögonen är lite mer vakna och hon är inte lika öm i kroppen längre. Bölden har gått tillbaka men halsen är fortfarande lite svullen. Äter och dricker fortfarande väldigt dåligt men har lurat i henne lite i alla fall. :)

Hon anser dock att hon är väldigt pigg nu ;)
1476268_10200415725590434_111241625_n.jpg

haha ja hon såg ju inte dödssjuk ut idag ;) skönt att hon verkar känna sig bättre!

KL
Idag har jag testat att rida i en islandssadel på Hottie. Har funderat på det tidigare men inte blivit av -men nu var det en i stallet (som också haft problem att hitta sadel till sin häst) som hade en hemma i rätt bomvidd. Jag köpte ju en sadel nu i höstas men -vettefan alltså om den inte flyttar sig framåt nu den med.... :meh: :banghead: SÅÅ, jag provade islandssadeln idag och det gick riktigt bra. Hottie tuffade på med öronen framåt större delen av passet och jag tycker nog att den låg riktigt stilla. Ska göra ett par testpass till och vem vet, jag kanske får byta sadel igen :cautious: :p
Annars har jag varit ute på spännande utflykt idag -det är inte klart än men det kan vara något fyrbent på ingång ;)

Nej va den inte bra trots allt din nya! Va tråkigt, men kanon om islandshästsadel kan funka :D Och spännande med utflykten :) Ser fram emot att höra vad de kan va för något fyrbent :)

*kl*
Tränade i dag igen och min fina F går som en klocka just nu! Hade med en filmare men minneskortet va fullt med sambons kort så blev bara en kort film från framridningen :( Hur kunde jag missa att kolla om minnet va fullt lixom :banghead::banghead:

Asch sånt där har jag med gjort. Typ glömt att kameran var inställd på 10 sek självutlösare. Mamma stod och kliade sig i huvudet hela rundan (hoppning) innan hon insåg att det var helt fel. Det var de bilderna liksom :p

Annars tragglar jag på i vinterkylan och snön. Har broddat alla nu iaf så vi inte trillar på vägen till ridhuset ;) (vilket också betyder boots överallt så inte hästen trampar sönder sig)
Har lyckats få en eftertraktad fast plats för min dressytränare som jag hittills fått vara reserv till. Känns super, jag är jätteladdad inför vårens träningar. :bump:

Ha ha tack skönt man inte är ensam ;)
Kuul med träningarna!! :) Min tränare flyttar utomlands ett år i januari :( Vi som verkligen äntligen hittat någon som passar oss. Blir nog att träna för min nuvarande tränares tränare närmsta året ist.

Idag har vi roat oss med årets traditionella julhoppning och även om vi tränar hoppning varje vecka och jag faktiskt är en gammal fälttävlansryttare så blir jag lika förvånad varenda gång, det är ju så förbaskat roligt! Dessutom tycker våra hästar det är lika roligt och framförallt den ena blir som en tiger och verkligen letar hinder. Hon uppför sig som en B-ponny, studsar sig allra helst fram till hindren och riktigt lyser av glädje. :D

Även dressyrhästar kan minsann. :)
Julhoppning_zpsfac6ef52.jpg

Fotat av vår fantastiska fotograf i stallet N.S

*knapplån*

Lycklig idag. Fick låna en häst i stallet en sväng så jag fick galoppera lite i snön :love:
Aldrig suttit på hästen förut och hoppade glatt upp barbacka. Haha väldigt modigt när man inte suttit på en häst sen oktober

*kl*
Idag blev det dressyr igen. Har varit förkyld så jag har inte orkat rida så avancerat ett tag och har därför inte kunnat testa de tips jag fått från Tua, men idag så banne mig! Värmde upp med mkt övergångar och halt på lång tygel för sitsen bara. Sen red jag några raka kvartslinjer i trav innan jag (på kvartslinjen) red in i sluta, rakriktade, sluta åt andra hållet och sen rakritning igen innan kortsidan. Hjälp så svårt och svajigt det var först! :p Men efter ett tag gick det riktigt bra! Det var en väldigt nyttig övning som tvingade mig att renodla hjälperna! Efter att ha jobbat med traven i båda varven så gav jag mig på att rida bytena på kvartslinjen, det som inte funkade sist. Och hej och hå vilken skillnad det var nu! :) Vi gjorde raka och fina byten för glatta livet, fick lätt in fyra st :) Och ibland blev det visst några byten i varje av bara farten, gammelherrn blev lite exalterad tror jag ;) Och jag kommer ha träningsvärk i morgon, kände av höftböjaren redan när jag satt av! :D Så, tusen tack för tipset Tua, det funkade ypperligt!

Min svullnar på halsen av penicillin, brukat köra smärtstillande gel ( för människor) på. Det funkar rätt bra.

Kul att det funkade! Det brukar ju sällan vara så att en häst som lärt sig byta och kan galoppera i båda galopperna(dvs verkar frisk och normalt rörlig) har så mycket andra problem än balansen bytena. Och då att vi inte hjälper dem att hålla den bra nog.
Håller man koll på linjen i bogarna i de där övergångarna brukar det funka att byta sen.
Heja dig!

KL

Jag ligger inne och är sjuk idag. Skittrist att bli sjuk just nu! Jag är jättesuuur!

Här om dagen fick jag en stark ingivelse att ta full sats med skottkärran och vråla "Stiiiirrraaaajk!" när jag såg detta:
Ubbe-bowling_zpsd5f50f83.jpg
[/URL][/IMG]
Jag lyckades dock tygla mig.. ;)

Ja det var jättekul! Och det var nog inte lika mkt hans balans som fallerade som att min gjorde det :angel: Wille är lite för balanserad i sig och kan hoppa 120 i korsgalopp utan att det bekommer honom :D Och jag kan ju lova att det känns i både rygg och magmusklerna på mig idag, jag fick verkligen fokusera och "ta i" igår! Så idag tog vi en joggingtur ute på ett snötäckt fält. I barbackapadden. Det var ju inte min brightaste ide :banghead: Det kändes som att musklerna skällde ut mig efter noter för varje steg. Men Wille frustade och var nöjd, och det är ju huvudsaken!

Alltså, det ser ju inbjudande ut ;) Vilket fint stall också!! :)

Ja, så kan det också vara.
Då måste hästen för att kunna hålla balansen öra sig ickeresponsiv och skita i det du säger. För du säger "var ur balans". Det vill inte flyktdjur vara. Så då måste han själv fatta besultet att balansera sig. Då blir de inte så mottagliga för snabba hjälper.
Visst kan man med styrka få igenom ett byte eller en fattning.
Men för att få till kvalitet i bytena och sen få till det i serier så måste hästen börja ställa rätt fråga. "ska vi fatta v galopp?" så man med hjälpen bara behöver säga "varsågod!" och inte med hjälpen säger "fatta vänster galopp nu!".
Om den bara ställer rätt fråga kan man bara säga till den "vänta, vänta, vänta.. och varsågod".

För mig är det lite så att man kan jämföra skolningen med de olika stadierna i skolan.
Inridningen kräver ju inte så mkt mer än att man närvarar och inte gör fel. Som i grundskolan.
När man kommer till mer avancerade saker som tex byten i serier måste hästen själv ta lite ansvar och man ska ha utbildat den till det. Det är som på universitetsnivå. Där måste man själv närvara, själv plugga vissa saker etc. man kan inte bara samla poäng på att sitta av tiden och inte göra fel(dvs inte kasta papper på läraren eller i hästens fall skicka av tex).
De måste börja finnas där och ställa rätt frågor innan man kan gå vidare.
Det fokuset tycker jag är bra att ha hela skolningen. Även i galoppfattning och sen enkla byten och enstaka byten i språnget.
För mig är det inte imponerande om man lyckas vräka in hästen i ny galopp.
Det imponerande är om hästen stället rätt fråga och man kan ge dem hjälpen "varsågod" istället för "byt galopp nuuuu".
Man förbereder dem alltså så att det oundvikligen blir galopp om man vill galoppera och så ger man hjälpen i form av varsågod och inte "hujaaaa galopp!".

Dagens flum från en feberskalle..

Ja, så kan det också vara.
Då måste hästen för att kunna hålla balansen öra sig ickeresponsiv och skita i det du säger. För du säger "var ur balans". Det vill inte flyktdjur vara. Så då måste han själv fatta besultet att balansera sig. Då blir de inte så mottagliga för snabba hjälper.
Visst kan man med styrka få igenom ett byte eller en fattning.
Men för att få till kvalitet i bytena och sen få till det i serier så måste hästen börja ställa rätt fråga. "ska vi fatta v galopp?" så man med hjälpen bara behöver säga "varsågod!" och inte med hjälpen säger "fatta vänster galopp nu!".
Om den bara ställer rätt fråga kan man bara säga till den "vänta, vänta, vänta.. och varsågod".

För mig är det lite så att man kan jämföra skolningen med de olika stadierna i skolan.
Inridningen kräver ju inte så mkt mer än att man närvarar och inte gör fel. Som i grundskolan.
När man kommer till mer avancerade saker som tex byten i serier måste hästen själv ta lite ansvar och man ska ha utbildat den till det. Det är som på universitetsnivå. Där måste man själv närvara, själv plugga vissa saker etc. man kan inte bara samla poäng på att sitta av tiden och inte göra fel(dvs inte kasta papper på läraren eller i hästens fall skicka av tex).
De måste börja finnas där och ställa rätt frågor innan man kan gå vidare.
Det fokuset tycker jag är bra att ha hela skolningen. Även i galoppfattning och sen enkla byten och enstaka byten i språnget.
För mig är det inte imponerande om man lyckas vräka in hästen i ny galopp.
Det imponerande är om hästen stället rätt fråga och man kan ge dem hjälpen "varsågod" istället för "byt galopp nuuuu".
Man förbereder dem alltså så att det oundvikligen blir galopp om man vill galoppera och så ger man hjälpen i form av varsågod och inte "hujaaaa galopp!".

Dagens flum från en feberskalle..

Jag jobbar som lärare i vanliga skolan och tycker att din liknelse är helt fantastisk! Just det där med att ta ansvar försöker jag just nu inpränta i mina sexor inför högstadiet. Känner även igen det hos min häst. Han gillar att ställa frågor till mig. ;-)

Det är precis så! Men det som är så fantastiskt bra med min Wille är att hans grundutbildning är så bra så så fort jag gör rätt så blir han alldeles korrekt. Då kommer också det där att han tar fattningen just när jag säger varsågod och, eller, snarare att han bara väntar på att få ge respons till mig. Och det är så himla häftigt :) Men bytesserier går det sådär med (och har alltid gjort) för han blir som så speedad ju fler byten man gör så kvalitén på bytena inte blir bra. Där är han verkligen dålig på att vänta på mig. Så det är verkligen en träningssak för oss :)

Otroligt bra flum ^_^, beskriver verkligen hur känslan ska vara i ridningen :). Frågan är bara hur man ska börja få till det när man är van vid att vräka in hästen i allt.

Har blivit så pass att man inte ens kommer in i trav om man inte frågar hästen väldigt snällt, dvs ensidig kommunikation och jag vågar inte ställa några krav :/.

Ja visst är det ett fantastiskt kort! Hon ser dock helt genomsvett ut men det är bara en synvilla pga. alla fräna effekter som herr fotograf knåpat ihop. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat