Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

*KL* Är just nu taggad till tusen. Så glad att Karin Öljemark har börjat ha lektioner på stallet och efter lektionen för henne föll många bitar på plats. Det känns heeelt underbart!! :D

Grattis till supertränare. Jag började träna för henne för 5 år sen och hon är gryyyym :D nu blir det inte så ofta tyvärr i och med avståndet, men passar på när jag kan.

*kl*

Årliga vaccinationen inföll i tisdags för pållen, och som alltid så står jag nu med en jättesjuk häst på febernedsättande och smärtstillande :( Tycker så synd om henne, känner mig så oerhört elak som utsätter henne för detta varje år.

Hög feber, svullen i halsen, böld vid sticket, hängig, har inte ätit sen tisdags (jo lite kraftfoder nu idag sedan hon fått medicin) och blir arg vid beröring. Hon som alltid är så kelsjuk.... Till och med chefen, som jobbat med hästar i över 30 år men hållit på med hästar mycket längre än så, säger att han "Har aldrig mött en häst som blir så dålig".

Olika tillverkare/märken har testats och spelar ingen roll om det är bara influensa eller en kombo med stelkramp också.

Fler som stöter på detta vid varje vaccination? :crazy:

Jag ska börja rida igen! "Blir med häst" i Januari om allt går enligt planerna. Ej min egen men det ska bli kul att rida lite igen.
Red den här hästen innan hon betäcktes 2012, fölade i mars i år. Blir avvänjning nu i december. Hon är född 06 och inte riden
så mycket mer än det grundläggande. Har haft ett par föl och så. Helt klart min favorithäst här på gården, så himla trevlig att rida!

noblessa.png

Min blir lika sjuk. Det är extremt obehagligt. Jag har provat 3 olika vaccin, första gången man byter så går det ganska bra, sedan blir det bara värre.

Viktigt är att den vet som vaccinerar anmäler biverkningarna till läkemedelsverket. Det är oerhört viktigt att det uppmärksammas att hästar blir så sjuka.

Va kul för er :D Precis som b_ridutbildning skulle jag gärna också höra vad det var som gjorde att allt föll på plats? Alltid intressant att höra :)

*kl*

Årliga vaccinationen inföll i tisdags för pållen, och som alltid så står jag nu med en jättesjuk häst på febernedsättande och smärtstillande :( Tycker så synd om henne, känner mig så oerhört elak som utsätter henne för detta varje år.

Hög feber, svullen i halsen, böld vid sticket, hängig, har inte ätit sen tisdags (jo lite kraftfoder nu idag sedan hon fått medicin) och blir arg vid beröring. Hon som alltid är så kelsjuk.... Till och med chefen, som jobbat med hästar i över 30 år men hållit på med hästar mycket längre än så, säger att han "Har aldrig mött en häst som blir så dålig".

Olika tillverkare/märken har testats och spelar ingen roll om det är bara influensa eller en kombo med stelkramp också.

Fler som stöter på detta vid varje vaccination? :crazy:

Egentligen är det ju inte konstigt alls eftersom vaccinet i princip är en liten dos sjukdom man ger hästen för att få den att bilda antikroppar. Har hört från veterinär/forskare att man kan efter några månader blodprovstesta antikropparna för att se vilken nivå dom ligger på och hos vissa hästar kan man lägga in en extra vaccination innan antikropparna går ner så pass lågt att hästen påverkas negativt utav vaccinet igen.

Jo det vet jag, men att hon blir såhär dålig av alla vaccin tycker jag är mysko. Veterinären har ingen idé alls om varför, eftersom det inte spelar någon roll om vilken substans som ges.

När hon fick grundvaccinet som 5åring (import) så blev hon väldigt dålig vid "B-sprutan". (41 graders feber och vägrade äta/dricka på 9 dagar). Så även om det i teorin då kanske inte borde bli så stor reaktion av tätare vaccinering så vågar jag inte chansa. Känner mig elak som det är ;)

Idag har febern gått ner till 38,9 så på rätt väg är vi i alla fall. Brukar ta runt en vecka innan hon är "back in business " på febernedsättande.

Min blir lika sjuk. Det är extremt obehagligt. Jag har provat 3 olika vaccin, första gången man byter så går det ganska bra, sedan blir det bara värre.

Viktigt är att den vet som vaccinerar anmäler biverkningarna till läkemedelsverket. Det är oerhört viktigt att det uppmärksammas att hästar blir så sjuka.

Visst är det, många som inte sett det heller har svårt att se bilden framför sig också.

Ringde ju upp vet som sagt och han skulle anmäla direkt

Min gamla ponny blev alltid jättedålig av vaccinet, de åren hon fick stelkrampsvaccin var värst. Tillslut avrådde veterinären från att vaccinera då de var rädd att hon skulle stryka med (blev värre och värre varje år ).

Det går att få dispens från vacc.kravet. Kanske vore nåt för er?
jag har en häst i min närhet som också drabbas hårt.

Vad jobbigt att behöva ha det så :( Kanske vore något med dispens som Pontevecchio nämner. Men då får man ju leva med risken istället..

Fy så hemskt med sådana reaktioner. Förstår att du lider med din häst. Har ni tittat något på hur vaccinerna är uppbyggda? avdödade eller levande? Olika reaktion på det? Vet dock inte om det finns olika varianter på influensavaccin gällande det.

Man kan även rapportera in biverkningar själv till LMV nu för tiden. Här är sidan om någon vill ha http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/

Åh vad roligt att du ska börja rida igen!

*kl*

Här har vi äntligen fått snö. Massor av snö. Kunde inte köra till stallet i morse för att släppa ut ens utan var tvungen att gå (alla 800 meter, stackars mig). Hade hoppats på att komma ut och rida under dagen, men tji fick jag för hej migrän. Men imorgon hoppas jag kunna ge mig ut och trava för första gången på lilla lurvöra sen i slutet av oktober.

Ingen hästig bild, men min lilla hund hade det kämpigt i snön i natt när jag kom hem från jobbet:D.
1472931_10201894883805643_1537506407_n.jpg

Senast ändrad:

Vilken sötnos :D

Här har vi bara fått hagel. 4 hagelstormar så nu är det förvisso vitt ute men et är ju inte riktigt samma sak :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat