Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Det finns 4 helsyskon, varav jag har 2 som ser likadana ut, sedan finns det en tredje som ser helt annorlunda ut (mycket nedärvt från mammas sida) och en fjärde som jag inte vet någonting om. Den är äldre än Danny men har tyvärr inga resultat alls, osäker på om den lever.

Du får hålla hårt i dem!

Som det ser ut idag är ju inte heller Romanov i avel vilket är synd då han förärver sig så himla väl. Vet inte om det finns fryst dock.
Hans son Skovens Rafael fick sitt index här i Sverige nu och det ser mkt fint ut!

kl

...och även jag har ett litet nytillskott :p
Calles "kusin" Maverick (samma pappa och mormor), f-2008. Hämtade idag och ska ha på obestämd tid. Han rör sig utav bara helsike men det är mycket jobb med honom då han blivit slarvigt riden. Är omusklad och de muskler som finns sitter på fel ställen, men i grunden är han :d :up:

df9551ee64ce11e3b6a81263b72a9ebf_7.jpg

Vad fin! Gillar resningen och blicken!

vilket fint stall i övrigt! Hade jag gärna sett mer av ;)

Han har världens "grodögon" som nästan ploppar ut och öronen går nästan ihop när han tigger godis XD

Såhär är stallet upplagt (inte riktigt skalenligt men you get the picture). Det är två stall med 6 boxar i varje del. Mina står i "gamla stallet" och där är boxarna i sektioner -mina två står för sig.

och såhär är det vid boxarna
box_518bf924ddf2b31ce162bfa9.jpg

bild tagen nedanför trappan i stall 2.
pic_529a5b812a6b225b08f712c2.jpg

Jättefin planlösning på stall ! Tack för bilder och dessutom ritning :) gillar öht när större stall är byggda i sektioner , blir så mkt trevligare och trivsammare än 10x2 boxar uppradade i länga mitt emot varandra .

Verkligen jättefin häst som sagt i uppsynen ! Kul att få se mer framöver :)

Det är jättemysigt i stallet och hästarna trivs -jag har stoet som "barometer" på läget då hon är väldigt tydlig med hur hon trivs. Såhär trevlig som hon är att hantera nu har hon inte varit sedan hon var liten och stod hemma hos mina föräldrar. Här står de lite avskilt och de har från sina boxar ändå koll på både sitt stall och det andra + att alla som passerar mellan stallen är potentiella kli- och godisutdelare :d

Tackar å hans vägnar! Kommer att uppdatera här och förhoppningsvis ska han ju göra en liten förändringsresa och det kan vara kul att följa :)

KL
Ngn av er som har tips på övningar för att stärka Danne tillräckligt mycket för att han ska orka bära sig bak och därmed avlasta fram? Är lite orolig att inflammationen fram kommer tillbaka under igångsättningen eftersom han inte är stark nog att gå korrekt. Så övningar vore toppen. Ffa i skritt men en och annan i trav funkar oxå.

I vanliga fall rekommenderar man skritt på lång tygel men om han har frambensproblem och blir framtung hade jag hellre arbetat honom på tygeln så han balanserar sig och inte felbelastar frambenen.
Svårt att ge exakta övningar för han är inte så utbildad?

Jag har sett Tua's tränare sätta igång frambensskadad svårklasshäst men där kan man leka med skolor och piaffen för att stärka bak och balansera. Betydligt lättare arbete på en utbildad häst.

Jag har börjat sätta igång min 19åriga tant som gått med föl senaste året.
Igår provred medryttaren för andra gången och i galopp kunde tant inte hålla sig utan bjöd på en av sina berömda bockningar
så medryttaren fick smaka grus. Matte skämdes ögonen ur sig men medryttaren skrattade bara. Där fick jag för min oro att mammaledigheten skulle göra hästen gammal, hon är pigg som en spigg och vill bara mer och mer :love:

Nej han är bara grundutbildad. Kan sidvärtes, öppna och sluta.

Kan det vara en idé att tömköra över bommar?

Jag tror det handlar om att finna jobbet där han är som mest balanserad.
Över bommar kan det lika gärna bli hetstrav med framben som trampar ned hårt och obalanserat.
Men det vet du nog bäst själv.

Jag tänkte bomarbete i skritt. I trav tror jag inte det blir så bra faktiskt. Jag tänkte mer på den generella belastningen på framben när de går över bommar. Det är ju bra träning för ryggen men om det sliter på frambenen så vågar jag inte

Jag jobbar en del med sånt här. För mig handlar det om att lära dem sluta spänna underhalsen och balansera sig genom att niga bak ist för att ta emot sig m breddade framben.

Man tar dem för hand i träns och håller nere tempot tills man kan balansera dem i sidled. Böjda men utan att de får luta i sidled.
Skritt först tills den funkar.
Öppna, sluta och ryggningar i form stärker bakkärran på dem.

Jag vet vet, sjukgymnaster etc som rek sånt här arbete för konvalescenter.
För mig har det hittills funkat även m en del utdömda hästar som ej varit skolade.
Jag vet att det funkat bra för mina tränare med.

Lycka till!

Jag tror dock det är jättesvårt för oss vanliga dödliga att lyckas med det jobbet, att ta hjälp av en tränare är nog A och O då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka