Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Man tar dem för hand i träns och håller nere tempot tills man kan balansera dem i sidled. Böjda men utan att de får luta i sidled.
Skritt först tills den funkar.
Öppna, sluta och ryggningar i form stärker bakkärran på dem.

Jag hängde inte helt med här.

Om jag förstått det rätt så jobbar man dem från marken. Hur håller man i tyglarna? Över nacken som om man satt på eller ska man hålla bara en liten bit efter bettet? Med bägge händerna?

Balansera dem i sidled hänger jag inte heller helt med på.

Verkar vara ett toppenförslag så jag vill gärna prova så jag skulle uppskatta om du ville skriva en "for dummies" förklaring :D

*KL*

Hur går det för er alla där ute? :)

Jag och min F tränar på allt vi kan ( 1-2 gånger i veckan) innan vår kära dressytränare flyttar utomlands ett år nu i mitten av januari :( Så himla synd när vi äntligen hittat rätt! Ska provträna för hennes tränare nu i januari och kommer troligen börja träna för denne istället. Dock så kommer denne tränare bara 1 gång i månaden. Känns lite lite men kostar å andra sidan de dubbla så... Hoppas de kan blir bra!

Vi har lite "julvila", hästen har gått bra senaste tiden och jag kände att både han och jag behövde lite paus från tränandet. Vi har underbart väder här nu, -10 grader, nysnö och det blir aldrig riktigt ljust om dagarna (solen orkar inte riktigt över berget) så himlen är så vacker i gul/rosa/lila toner. Perfekt för galoppturer i skogen så det ägnar vi oss åt nu :love:

Här rullar det på. Hottie går just nu riktigt bra efter en periods svacka. Den nye har jag idag ridit för tredje gången och han är riktigt fin -men så FEEEG! Haha ;) vi har lite miljöträning framför oss, han ser ut såhär :eek: mer än en gång per pass så att säga XD

För oss går det inte helt super, efter två begynnande förstoppningar mellan den 1 dec -18 dec där han fick stanna kvar på klinik första ggn och jag tog ut distriktare andra ggn med ordinarie veterinär på telefon, så beslöt vi sen att han skulle stallas in där för gastroskopi dagen efter. Så numera har jag en häst med magsår. Tappat alla muskler som vi jobbat så hårt med. Så den planerade vintervilan på 2 veckor blev snart 3,5, har börjat skritta igång stackaren nu. Blir mkt tömkörning för oss framöver.

Ha ha känner igen den :eek: minen, har fått jobbat endel så med min :p Kul att Hottie är tillbaka igen efter en svackvecka :)

Det är magiskt! Idag lät jag hästen galoppera allt han kunde på raksträckan, i fluffsnö och med rosa himmel, den känslan är svår att slå. Även hästen verkade tycka det för han frustade i massor.

Jordgubben; jag har ju också en "maghäst" som vi i ca tre år trodde hade magsår men hade värre diagnos. Man lär sig med tiden hur ens egen maghäst funkar och vad de ska äta för att må bäst. Det kommer bli bra!

Ja jag kan tänka mig det, han är ju ingen häst som visar ngn stress utåt utan är alltid lugn. Hade grad 1 på skalan 0-4 så bara medium/light. Blir slowfeeding nät eftersom att han äter alldeles för snabbt och avföringen är väldigt porös med småbitar av grovfoder i, så vet trodde att han inte riktigt han processa maten riktigt.
Vi skulle börja träna inför bytena nu i vinter/vår men det blir total uppbyggnad istället.

KL

Idag har vi hängt ihop i 8 år!

dsc_0352_-_copy_52b766209606ee419bf1e8ba.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag är tramsigt avundsjuk på dig just nu! Här är ju bara is:(. Höll inte på att ta mig från stallplan med bilen igår eftersom det ovanpå isen hade ösregnat. Halt var förnamnet!

Åh vad synd att tappa tränaren, vet hur stressande det kan vara. :(

För mig går det...åt skogen. Jag är jättebitter. Efter en hysterisk höst med alldeles för många 60 h-veckor och alldeles för lite stalltid (och nästan ingen ridning senaste tre veckorna) så längtade jag ihjäl mig efter julledigheten. Bara för att ligga här nu och ha feber som inte vill ge sig, hosta och troligen någon form av influensa. Har varit sjuk i en vecka och är inte ens lite kry än.

Battis är pigg och glad och vill arbeta - lillan är jättepigg och behöver stimulans. Och tja, här sitter jag i soffan. Någon som är ridsugen så har jag allt - utom en ryttare. *morr*

Nejmen din stackare... Har själv drabbats av nån hostvariant och har hostat (enbart nattetid såklart) i en dryg vecka nu. Mår fint utöver det. Har du ingen som kan skutta runt på hästarna lite åt dig så de inte kryper ur skinnet?

Nää stackare vad dryygt! Hoppas du blir frisk snart så du hinner njuta lite av ledigheten :)

*kl*
Jag har tyvärr drabbats att en personlig tragedi och hästen får motioneras försiktigt ett tag, ffa för att min kropp inte funkar ordentligt. Jag joggade en stund idag och insåg att han snabbt börjar fuska med stödet på yttertygel i vänster varv, bara för att jag inte trimmat på ett tag. Men jag hoppas orka rida ordentligt snart igen!

Jag beklagar :( Hoppas du snart mår bättre så ni kan trimma igen :) Men bättre att vänta tills man mår bra :)

*kl*

God jul alla :)

Och Ninnurur, jag beklagar verkligen, såg i din tråd vad som hänt.

Min häst har agerat "barnponny" till min snart 3åriga dotter idag, han är så fin med henne och går jäääätteförsiktigt. Han har lite uppsittningstvång (spänner sig när man ska upp, är det någon ny ryttare kan han bli jätterädd och sticka), men med henne är han hur cool som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka