Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

+ catrool

Tack! <3

Wille var barnponny både igår och idag. Idag var vi i ridhuset varpå dottern sa åt mig att stå kvar och inte följa med, hon skulle rida själv. Kaxigt av en snart treåring på en pålle på 174 cm mkh :D

KL

God jul från hela gänget!! :love:

2013-12-24-1410_52b987dee087c37f7d9cdbc9.jpg

2013-12-24-1410_52b987d7e087c3677ebc058d.jpg

Jag har ingen koll på folk, men såg vad du skrev och har nu uppdaterat mig. Så oerhört fruktansvärt! Men vad stark du är, blir helt förundrad över din styrka! Många sympatitankar till dig och din övriga familj!

Tack för dina fina ord, det värmer! :love:

*kl*
Idag blev tanten medlockad av ungdomarna i stallet att hoppa! :o Vi byggde upp "huset" och red lite olika linjer. Det var jättekul!! Men jag höll mig till ~70 cm, fegade ur när tjejerna höjde till en meter :D Fick jobba ordentligt ändå så jag är fortfarande helt slut :angel: Men jag är otroligt glad att jag var med och framförallt att jag har stallet som min fristad!

Har också läst och kan inte annat än att beundra dig just nu. Och tänka på dig och din fina familj lite extra. Och visst är det härligt i de värsta tiderna att komma till stallet och bara få vara och koppla bort lite, om så bara för en liten stund!

Jag läste också om er tragedi, så fruktansvärt. Finns inte ord men som de övriga här beundrar jag din styrka. Många kramar till dig och din lilla. Skönt att du mitt i allt kan få lite styrka och en ventil i stallet.
Hästar är fantastiska på att vara i nuet och ge värme och kärlek.

*KL

Snart dags att åka till stallet och rida Ninya för första gången på hela 3 veckor, har varit i Mexiko och haft abstinens :D

Sista passet innan jag åkte var jag med om något otroligt värmande. Det var rejält med snöras på vårt ridhustak, sisådär 75% av de som skulle hyra häst hoppade över att rida för att de inte vågade och/eller att hästarna hade stressat upp sig innan de ens gått in i ridhuset. Kan tilläggas att Ninya nog är den häst som kan flippa ut mest vid sådana tillfällen vintertid.

Jag gick in i ridhuset och började med att skritta fram för hand extra länge, varje snöras släppte jag de lösa tyglarna med ena handen och klappade Ninya och berömde och hon fortsatte duktigt bredvid mig fast hon var väldigt spänd. När hon reagerade mindre efter några varv började jag be om bättre tempo (hon gick lite bakom istället för bredvid) och när hon ökade samtidigt som det var snöras så sökte hon sig närmare intill mig :love: Det är första gången någonsin jag sett/varit med om att hon tar stöd hos någon annan när hon är spänd/stressad/osäker. Ninya är stallets drottning, dominant och klok flockledare i hagen (och mer eller mindre med människor också) och brukar gå in i sig själv och slutligen explodera när hon blir stressad. I hagen så är det inte hon som skickar iväg alla andra hästar längre när jag tar in henne heller utan hon överlåter det till mig. Totalt sett är det väl hon som har ledarrollen av oss, men hon lånar i alla fall ut den till mig emellanåt och däremellan försöker vi uppfostra varandra och mötas någonstans i mitten... :rofl::love:

Passet blev för övrigt riktigt bra med. Tömkörde en kort stund för att se att hon var trygg i att röra sig överallt trots snörasen och så hon skulle vara lite mer avslappnad när jag satt upp. Väldigt spänd först men skötte sig jättebra och blev jättehärlig efter ett tag. Har hittat ett snäpp bättre sits i framför allt galoppen senaste passen, framför allt för att jag försökt koncentrera mig på min egen benställning.

Härlig känsla :love: Och kuul att få rida igen efter 3 veckor, fast Mexiko är väl inte helt fel de heller ;)

Jag är hemma en sväng efter några v hos tränarna. Jag har stormtrivts och bestämt mig att åka tillbaks om ca 2 v. Sen blir jag där till sommaren.

Ang att känna sig så där i sadeln så är jag med i den klubben.
Jag har inte ridit så mycket alls under hösten. Min pålle var ju skadad och jag hade tappat sugen.
Första passet jag red pålle hos tränarna gjorde jag det så klart för mannen i huset. Han är en naturtalang som är superfit och har en koordination som inte är av denna jord.
Japp! Jag kände mig som en blandning av Babben Larsson och någon med spasmer då jag red..
Jag red en känslig, rörlig och reaktionssnabb häst. Så man får inte slacka. Och iom att jag själv jobbar som tränare och känner min tränare väl efter nära 15 år så är kraven lite högre än om han får dit en nybörjare han inte känner.
Ujuj vad han fick skrika på mig!(han skulle alltså inte skrika så på andra.. kanske frugan ;)) :O
Jag fick rida i 2 h innan han var nöjd.

Nu kör jag hårt med mig själv och hoppas komma tillbaks. :P
Jag är väl sadelfast. Men inte så mycket mer känns det som..
Jaja.. Skam den som ger sig. Det har iaf blivit bättre.

kl

Hoppar in här fast jag mest smygläser ;) Måste bara få skriva av mig, det gick så himla bra att rida idag! Hästen opererades för lös benbit i somras så det är först nu han har börjat komma igång som vanligt, även om kondis och muskler är "sådär". Med andra ord har det inte blivit mycket ordentlig ridning det senaste halvåret, och jag rider ju bara 1-2 ggr i veckan då jag är medryttare.

Nåväl, idag fick jag en så himla bra känsla, han var helt med på noterna i varenda övergång och jag kände hur han verkligen jobbade igenom hela kroppen. Han är annars en sån som gärna kröker fint på nacken med bakbenen några mil på eftersläp. Men inte idag :love: Red en övning som jag tycker är himla rolig: Börjar i trav, på kortsidan vänder man in och gör skänkelvikning ut till mitten på långsidan, fatta galopp när man kommer ut till spåret och galoppera varvet runt (ev med stor volt vid A/C) eller gör en båge. Sen bryter man av till trav mitt på andra långsidan och börjar om igen.

Det är såna här gånger som absolut ingen är där och tittar ;)

Ha! Jag hade ett sånt bra pass MED PUBLIK i förrgår! :D Wille bara dansade omkring och vi lekte med byten, förvänd galopp, tempoväxlingar och samling. Lyckades med lite tramptänk och så fram igen, växlade upp och ner. Och så fick jag in fem byten i var tredje på diagonalen utan att han blev för stark och drog :) Jag var så löjligt nöjd efteråt! Underbara häst :love:

Åh vad glad jag blir att läsa att du trots vad som hänt har en glädje i vardagen! Hästar är tamejtusan fantastiska!

Det var riktigt härligt och välbehövligt! :) När jag testade att byta i serier första gången och det funkade så utbrast stallkamraten: "Det där gör du bara för att stila!" :D Men hon lyckades med ett rent byte sen hon också, och hon rider på en omskolad galoppör :)

Tack! <3 Hästar är underbara!! Förutom att han klev ur en sko idag mitt ute i skogen. :banghead: Tur att vi står uppstallade hos hovis ;) För att göra vardagen ännu bättre kan jag berätta att vi har fått tag i en lägenhet tvärs över gatan från mina föräldrar också :)

För jag har ridit dressyyyyr, för jag har ridit dressyyyr, tralla lalla la!:D Japp för första gången på över 3 månader kan jag äntligen säga att jag ridit och gjort det lite ordentligt. Knäet och fotleden protesterade förstås, för att inte tala om träningsvärken från Hell idag...:meh: men det var det värt! Min Lilla Svarta kändes jättefin i galoppen, stark och orkar betydligt mera nu, medan traven lämnar vi därhän så länge....O_o

Iaf är det en otrolig känsla att äntligen vara uppe på hästryggen igen och kunna rida. Ska nu lägga in en extraväxel hos sjukgymnasten o träna upp mitt motvilliga knä ordentligt o sen lägga detta lilla benbrott till handlingarna.:yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka