Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

blir så trött. Tycker väl att de hellre ska ta bort henne än sälja vidare, hon har varit på sådär 15 (om det räcker) ställen nu.

Förstår dig! Ibland är det nästan bästa alt... Om man inte hittar ett superhem där hon kan få vara kvar livet ut.. men ja de har ni ju trott att ni gjort innan också och ändå är hon tillsalu igen.. Lider med dig och ponny!

Vart finns hon, hur är hon med barn? Kan hon fungera som förstaponny för lättare ridning, dvs bästa kompis?

KL

Nu behöver jag också råd och tips. Det har ju gått ungefär ett år nu sen jag tog bort min fina läromästare, och under tiden har jag ridit på anda snälla människors hästar. Jag är verkligen sugen på att skaffa häst igen, men jag har inte en jättestor pott till inköpet av hästen. Därför har jag tänkt mig att skaffa mig en häst som inte kommit så långt i sin utbildning, men som inte var så till åren kommen. Ett fölsto eller liknande i åldern 5-7 var nog vad jag tänkte mig.

Men nu har jag hittat en fin 3-åring med trevlig stam och bra storlek, trevliga gångarter och ganska bra löshoppningsteknik. Hästen i fråga är inte inriden, men välhanterad. Den ligger en bra bit under min tänkta budget, jag hade alltså haft råd att skicka iväg till en proffsig inridare ett par månader.

Är jag knäpp? Jag har ingen unghästvana, men väl vana av att utbilda häst som redan kan grunderna. Det finns mycket duktigt folk runt omkring mig som jag kan ta hjälp av, men det känns fortfarande ganska läskigt.

Njaee -har du bra hjälp runt dig och möjlighet att skicka på utbildning om det skulle behövas så är det väl inte en helt galen idé?

Du kan ju kika lite mer medan du funderar vidare och känner på tanken. Unghästvana får man inte utan att hantera unghästar ;) (dock ska man ju vara rutinerad som hästmänniska/ryttare och ha bra hjälp).

Håller med Mooi, om du har bra vana vid att utbilda hästar och har bra kunnigt folk omkring dig samt kan tänka dig/ har ekonomin till att lämna bort om det behövs så tycker jag inte det låter som en så tokig tanke :)

Har du vanan att utbilda så känns det som ett stort plus :) Att exempelvis du hänger / sitter in osv en unghäst och har med dig en kunnig person på backen tycker jag låter som ett vinnande koncept, och sedan har du ju snart en häst som kan grunderna och efter de så kan du ju resten "själv" :)

Jag tycker inte det låter fel med en treåring som är normalt hanterad.

Hur ska du annars få unghästvana om du inte kommer i kontakt med några ;) ? Och har du dessutom råd att ta hjälp med utbildning av den så ser jag inga hinder :)

mooi så jobbigt att se sin gamla ponny på annons .. hoppas det löser sig för henne.

Kul att ni alla är så positiva! Hur många månader tror ni att jag får räkna med att ha den bortlämnad om jag verkligen ska få ut något av det? Det vore ju kul att matcha den till 3-års (och då låta utbildaren visad den).

Kul att ni alla är så positiva! Hur många månader tror ni att jag får räkna med att ha den bortlämnad om jag verkligen ska få ut något av det? Det vore ju kul att matcha den till 3-års (och då låta utbildaren visad den).

Hm, 1-2 mån kanske? Jag hade nog tänkt såhär om jag skulle lämna bort för matchning:
förutsatt att allt går smidigt -hängt och suttit in själv. Ridit så den går i alla 3 gångarter och är styrbar. Vilat från ridning och mixat med ren vila övat "det andra" -visa för hand och lite löshoppande (det gör man ju inte så ofta) så den har hunnit känna på det. Därefter lämnat iväg på finslip 1-2 mån innan testet, beroende på hur det går/hur det känns. Sommarvila efter testet.

Hm, 1-2 mån kanske? Jag hade nog tänkt såhär om jag skulle lämna bort för matchning:
förutsatt att allt går smidigt -hängt och suttit in själv. Ridit så den går i alla 3 gångarter och är styrbar. Vilat från ridning och mixat med ren vila övat "det andra" -visa för hand och lite löshoppande (det gör man ju inte så ofta) så den har hunnit känna på det. Därefter lämnat iväg på finslip 1-2 mån innan testet, beroende på hur det går/hur det känns. Sommarvila efter testet.

Låter som en bra matchning! Gör man enligt denna plan känns det ju som om 1mån för finslip räcker gott? Egentligen så ska ju en 3 -åring bara kunna visas i samtliga gångarter under ryttare och inte så mycket mer. Förutom löshoppning och visning för hand osv så klart som tränas in/finslipas rel enkelt om unghästen redan känt lite på dessa saker hemma :)

Med min Grace så skulle hon egentligen varit iväg på hösten som 2.5 åring men var ej mogen.

Hon for till utbildare i februari, påbörjades inridning där och löshoppades samt reds in under en månad. Sen fick hon en månads vila hela mars - under tiden fortsatte hon att löshoppa en gång i veckan.
I April fortsatte ridutbildningen och hon var i träning fram tom testet i mitten av Maj.

Hon fick Diplom samt godkänt på ridprovet med mkt gott omdöme.

Hon var helt rå när hon åkte, haft sadel och träns ett par gånger bara men ej longerad eller hängd på mm..

Kan varmt rek att skicka till utbildare om man känner sig osäker så man inte klantar till det.

Klart du kan köpa en unghäst :)
Jag har förvisso en -10 så han kan inte matchas till 3års;) men han är sent utvecklad så han blev inriden i höstas. Köpte hästen i somras, bra förberedd för inridningen. Jag har inte ridit unghäst på mååånga år så beslutet att låta någon med erfarenhet sköta inridningen. Han var borta ca 2månader och fick hem en trygg och lugn, inriden, 3åring. Super nöjd med resultatet då hästen är av det känsliga sorten.
Red honom hemma några ggr och sedan vila.

Planen är nu att unghästutbildaren rider honom lite i vår för att ev visa på kvalien/championat framöver. Bra med samarbete med någon som har erfarenhet.
Så lämna bort om du hittar någon bra unghästryttare och känner dig osäker, så lätt att det blir fel annars.

Zvea bor ju "granne" med mig så hon kan få uppgifter till den tjej som red in vårt troll om hon vill. :)

Gärna! Jag har hört mycket gott om OS i Vetlanda också. Jag tar gärna tips på bra unghästbete om du känner till nåt sånt också, du som sysslar med uppfödning :) Du kan väl PM:a?

KL

Lite mer gnäll härifrån. Ligger på akuten och väntar på röntgensvar av buken. Fick en bakhov i solar plexus (tappade luften såklart), ramlade, blev trampad på låret och allmänt tilltryckt.
Tror inte det är nån fara, är nog mest blåslagen. Fixade alldeles utmärkt att strö en box till efter det hände (innan folk tvingade i väg mig).
Värst hittills var att jag var sååå kissnödig redan innan vi åkte in XD och att det är tråkigt..:meh:

Fy så otäckt, bra att du kollar upp dig! Håller tummarna för att det är inte är ngn fara med dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka