Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Men nej va dumt! Hoppas du är OK! Bra att kolla upp ordentligt ändå även om de känns onödigt, för säkerhetsskull :)

Läskigt! Hoppas du är ok!

Var nu lite "inte hästtjej" och ta hand om dig!
Vi stalltjejer är jävligt bra på att kämpa. Ibland är vi snudd på istadigt dumma i det där.
Vi hade aldrig kört som vi gör med oss själva med en halt häst tex. ;)
/säger idioten som fick skäll av sjukgymnasten för att jag inte satte igång mig själv som en rehabhäst

Delvis kl

Tack allihop :) jag blir kvar över natten -har ett "blåmärke" på levern så ska se så det inte sprider sig. Men enligt doktorn tog smällen "bra", kunde blivit mycket värre om inte revbenen tagit smällen.

Usch, vad jobbigt! Ta hand om dig ordentligt nu! Min stallkompis råkade ut för samma i måndags (inte i vårt stall) och fick en liten inte blödning med ridförbud i tre veckor som följd... Promenera är det enda hon kan göra nu... Läskigt mkt kraft de har om det vill sig illa :(

Usch och:(. Just levern är väl en del som är rätt känslig om det väl börjar blöda? En stallkamrat åkte för många år sen av på isen och spräckte sin lever. Resulterade i helikopterfärd till Uppsala...

Delvis *kl*
Nu har det säkert hänt mycket på sjukvårdsfronten sedan jag blev sparkad i solarplexus för drygt 20 år sedan men jag fick iaf ligga på intensiven i 5 dagar med egen sjuksköterska som tog mått runt min mage varje 30 min. Jag hade fått blodutgjutelse i levern och mjälten och dom var oroliga att organen skulle svullna och spricka. Läkaren talade om för mig att om så hade skett så hade jag troligen inte överlevt. Jag kunde inte gå upprätt på ca en månad och det tog nog iaf ca 4 månader innan jag var tillbaka i sadeln. Har tyvärr fortfarande väldig respekt för främmande hästar som stökar när jag leder dom efter det, trots att det är så länge sedan.

Krya på dig mooi och var försiktig! Det är stora leksaker vi håller på med.

Uch, tur man har revben ivägen alltså! Fick du några frakturer på revbenen eller klarade dem sig? De gör ju så satans ont :/ Hoppas du får komma hem snart och att levern mår bra!

Revben har klarat sig (tuuur), de är bara ömma -precis som resten. Väntar på att läkaren ska komma och planera dagen -om jag ska röntga igen för att kolla hur det ser ut, eller vad de tänker sig... Hoppas verkligen att jag får gå hem idag, har ingen lust alls att ligga här (har dessutom "sängläge" sedan igår kväll och får inte gå upp förrän läkaren varit här).

Usch! Har också råkat ut för bakhov i magen med skada på levern som resultat. Inte kul alls, fick ligga på IVA några dagar med ständig bevakning av blodvärden (så det inte börjat blöda) och sen ytterligare nån dag. Som tur är säger de att i 80% av fallen så läker leverna av sig själv om man bara håller sig stilla. Fick sen ridförbud (och inte lyfta tunga saker osv) i 6 veckor. :wtf:

Ta hand om dig och hoppas det läker snabbt!

Blir kvar till imorgon med, men sängläget är hävt så jag får röra mig. Ska kolla blodvärdet imorgon morgon och beroende på vad det visar får jag åka hem..

Får åka hem nu :) ska vara i "relativ stillhet" den närmaste månaden. Så jag får jobba, och enligt min egen tolkning blir det longering/tömkörning för Långben och liknande + jogging för Hottie (som är stabilare).

Om jag skulle vara du skulle jag nog ägna mig åt tömkörning och longeringering på Hottie också första veckorna. För att vara på den säkra sidan.

Ja tänkte det, iallafall 2v. Det gör inte så mycket att de får lite "aktiv vila" heller :)

Ofrivillig vintervila kan göra gott kanske? Man får försöka se det så. Även om man helst skulle vilja kunna bestämma själv när.

Vad skönt att du mår bättre i alla fall!

Skönt att du får åka hem! :) Håller med Amanda_F kan kanske vara bra att låta bli ridandet iaf på 2 v eller nåt :) Var rädd om dig!

*KL*

Tränade igår och känslan va verkligen skit.. :yuck: F va trött (vart skiiitväder hela dagen med ösregn) och det var tusen andra ekipage ivägen. Blev inte gjort nåt alls egentligen utan backade snarare tillbaka 1 år kändes det som.. :banghead: Jag blir så arg på mig själv att jag blir såå deppad av en sån träning, de är la inte hela världen lixom men det känns typ så.. :meh: Nya tag på söndag , fram tills dess får F promenera i skogen avsuttet två dar :)

Delvis *kl*
Nu har det säkert hänt mycket på sjukvårdsfronten sedan jag blev sparkad i solarplexus för drygt 20 år sedan men jag fick iaf ligga på intensiven i 5 dagar med egen sjuksköterska som tog mått runt min mage varje 30 min. Jag hade fått blodutgjutelse i levern och mjälten och dom var oroliga att organen skulle svullna och spricka.

Du hade nog en mycket allvarligare skada på din lever än mooi. Det finns olika grader, allt från en liten blödning precis under kapseln till en helt sönderspräckt lever med livshotande blödning. Men man undviker så mycket det bara går att operera.

Mooi: Skönt att det verkar stabilt och att du har fått komma hem!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka