Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

*KL* här höll det på att gå illa idag. Jag var ute och skrittade på vår traktorväg tillsammans med en stallkompis. Vi tänkte rida två svängar för att skapa en liten stig när det snöade. Den vägen snöar ofta igen vintertid så det gäller att börja tidigt när snön kommer.

Hästarna var pigga som vanligt och hennes häst pep och taktade bakom och jag skrittade på halvlånga tyglar. Första gången vi vände var han lite galen och tog två galoppsprång i sidled och ville sen gå först och det var inga problem så det var hanterbart fast lite onödigt. Andra gången, när vi skulle hem igen fick han SPELET. Studsade i sidled och framåt och när jag tog i tygeln studsade han ner i ett dike bredvid vägen!!! Så onödigt! :rage:

Jag tog typ spjärn och studsade upp så jag blev tack och lov inte klämd (tack Yogan!) men han hade lite svårt att komma upp. Det tog nog bara några sekunder, även om det kändes som en hel evighet, så var han snabbt uppe ur diket och galopperade hemåt. Jag var chockad och försökte ropa på honom att stanna. Men det hjälpte ju knappast. I stället fick jag hjälpa stallkompisen att hålla hennes häst så att vi inte skulle ha två lösa hästar, och så ringde jag hem till stallet så de skulle hålla uppsikt efter honom och se till att ingen bil körde på honom...

Allt gick bra men det var så jäkla läskigt! Han hade ett ytligt sår på bogen från att han landade på en rutten planka i diket, men det hade gått så mycket värre för han är broddad runt om. :crazy:

Jag har nog dragit sönder min höftböjare lite på något sätt för jag kan inte lyfta högerbenet så bra. Men det kommer nog min sjukgymnast fixa i veckan, han gör underverk med sånna skador. Tack och lov för honom för jag har programridning nästa söndag. O_o

Kl

Hade en härlig utefter med killen i nysnön idag. Det är vår första snö sedan början av december. Tog kandaret och det gjorde att han fick dubbelt ferrarripåslag, ha! ha! På väg hem undvek jag att rida snabbare än skritt med AmandaF's dikeskänning färskt i minnet. Det är nämligen ett rejält krondike bredvid vägen hem... Härligt dock med pigg och lyhörd häst även om han tydligen hörde mer än mina hjälper, typ knastrande gräs i vinterkylan.

Här har vi också snö nu fast här är det ändå ett lager :)

Har dressyrtränat hela helgen, igår på 6-åringen och idag på 11-åringen. Det gick alldeles strålande båda dagarna, fick nya idéer och fick bekräftat att arbetet jag gjort hemma har gett resultat. Så himla roligt, är verkligen supertaggad tills nästa gång som tyvärr är om en hel månad. Men å andra sidan hinner jag ju traggla massor hemma tills dess på de grejer vi fick göra, så vi kommer ännu längre :D :bump:

Jag tillhör också skaran som har åkt av. For i backen dagen innan julafton, tack och lov bara några 100 m hemifrån. Det blåste galet den dagen och hon blev rädd och tvärvände. Jag satt iofs kvar, men sadeln gled åt sidan så jag for i backen.
Kan fortfarande inte ligga helt obehindrat på vänster sida.
Får iofs skylla mig själv som inte drar åt sadelgjorden hårdare nu när hon gått ner i vikt.:banghead:
Min stackars häst blev ju livrädd och sprang hem med sadeln under magen och ländtäcken mellan bakbenen. Då hon har förmaksflimmer så blev jag såklar mest orolig över det.

Jag är på tok för gammal för att åka av, och egentligen för gammal för att rida en häst som min madame.

"Säger hon som köpt ett föl"
:nailbiting:

Ha ha... här är en till som blivit för gammal för att trilla av;) Har inte tuggat sand på över 10år och köpte mig en oinriden 3åring:o

Så en fölunge...tja då har du några år på dig att träna avramling på ett mjukt sätt.

:sneaky:
Nej, jag tänker inte träna mer på att trilla av. Har bara åkt av 3 gånger på min häst och det måste anses som en bedrift då hon är väldigt explosiv och reagerar kraftfullt när hon agerar.

Det måste vara helt osannolikt att få ännu en häst som hon.:D Lika osannolikt som att vinna miljonvinsten på Lotto.:D

Då är du tränad på en rodeohäst och den lille blir plättlätt;)

Värre för mig då som suttit på en stadig valack i 10 år. Borde kanske lånat lite vildingar för träning av hastigare rörelser ovan mark:banghead:

Nåja på med säkerhetsvästen och höja livförsäkringen....

Kl

Här har snön äntligen kommit och idag är det blå himmel och strålande sol för första gången på evigheter känns det som!
Men då står hästen med tappsko och matte jobbar, JAG VIIIILLL RIIIIIDA!!!

kl

Alltså, seriöst -nu har det frusit och kommit minilite snö (men snöade förut så är väl mer på väg). Här har jag väntat på snö aslänge för att kunna rida ute på vår stooora äng. OCH DÅ FÅR JAG INTE RIDA!!! :banghead: :arghh:

Sjukt tråkigt :(
Men bättre lite vila från ridning och bli frisk igen :)

*kl*
Idag red jag ett pass i ridhuset i kylan, på Jac, första efter dressyrträningen i lördags. Han gick helt suveränt bra, kändes mjuk som smör i kroppen. Hästarna hade idag lyckats med att plocka ner staketet mellan hagarna så alla gick i samma hage när vi kom ut till stallet. Tur att de är snälla med varandra :p de tyckte nog det var helt suveränt att gå tillsammans. De har dock lite olika ätbehov så det är bland annat därför vi har dem delade.

kl

Alltså, seriöst -nu har det frusit och kommit minilite snö (men snöade förut så är väl mer på väg). Här har jag väntat på snö aslänge för att kunna rida ute på vår stooora äng. OCH DÅ FÅR JAG INTE RIDA!!! :banghead: :arghh:

har inte koll på var du bor, men bor du i mellan/södra sverige så kan du glömma idyllen, för visserligen är det snö och minus, men marken är så blöt och varm i botten så det smaskar och plaskar och har inte frusit till i grunden öht, så uteridning a la idyll finns inte ;) vila och ta det lugnt ;)

Verkar inte som om de kommer blir så mycket snö tyvärr utan snarare bara hårt, halt och kallt! Om det är till någon tröst :)

*kl på mig sj*

Har anmält mig till en klubbtävling på söndag för att min häst behöver komma ut och miljötränas, senast vi var iväg va 1a september förra året. Jag tänkte nu smyga igång med en klubbis i jan och en i feb ( samma ställe). Såg då jag anmälde oss att det var dubbla banor och tänkte att det är ju bra att få träna på. Men nu ser jag att det är dubbla banor men med nån sorts låg mobil mellanvägg i "grå plast" som de drar fram och delar av ridhuset med. Det kommer alltså gå hästar bakom denna plastvägg. Är jag dum om jag utsätter min känsliga häst för detta? Jag är delad i om det är bra miljöträning eller bara dumt? Hur ofta träffar man på något likannde på "riktig" tävling?

Är det GFRK du ska till så är det Väldigt olika hur hästar reagerar. Min blir lätt tittig och spänd på tävling, men skiter högaktningsfullt i hästarna på andra sidan (läktaren är värre ;) ), men vissa hästar tycker att det är oerhört läskigt.

För mig är dock all miljöträning bra träning inför tävling, huvudsaken är att bygga ett förtroende så sålänge du inte får prestationskrav utan kan tryggt guida honom igenom så skulle jag åka. Ännu en erfarenhet i hästens skalle där matte såg till att den inte blev uppäten liksom. ;)

Mmm precis det är GFRK :) Skulle tro att min ställer sig till skaran att detta är oerhört läskigt. Om andra hästar har tyckt att detta är läskigt så kommer min högst troligt också tycka det.. :crazy:

Om vi lyckas komma runt så är det ju super, men vill inte utsätta honom för något han inte är redo för.. Jag vill ju att vi ska komma ifrån en träningstävling med en bra känsla, att han ska känna sig duktig och tycka det är kul, inte att han är livrädd och bara vill därifrån.. Å andra sidan så behöver han ju komma ut och just miljötränas... Beslutsångest !!:banghead: :banghead:

Senast ändrad:

Det är inte lätt att råda, men jag hade skiljt på momenten lite, om du känner att det är värt det. Inte sett det som "träna på att tävla" utan "träna på att vara på tävlingsplats som är otäck" - och då hellre tappa poäng men hjälpa hästen att hitta tryggheten. :)

Förstår att det är jättesvårt att råda men jag uppskattar verkligen dina svar :) Kollade på en film från förra årets klubbtävlingar och där har dem ju lixom satt ridåerna exakt efter storleken på tävlingsbanan, så de är ridå en kortsida och en långsida med bokstäver direkt på ridån och resten vägg, inga staket.

Men om du åker dit för att träna och få en bra lugn individ till senare så är det ju bara att du själv kortar banan ett par meter till, vid väggen tvingar du inte upp kusen mot väggen utan när du känner är lagom så vänder du in och håller den linjen istället.
Jag skulle åkt och gjort något bra av det. :)

Tack för din input :)
Jag avanmälde mig faktiskt, vågar inte riska att han tappar de fina förtroendet som har tagit så lång tid att bygga upp. Hittade en hel del andra pay and ride som tom var mer i närheten så valet kändes enkelt när jag hittade dessa :) Men tack ändå! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka