Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Om jag får råda så tycker jag du ska ge en booster efter sex månader också så slipper du grunda om ifall det blir aktuellt med internationella starter så småningom ;-)

haha internationella?! Jag tänker mig en liten klubb-LB :p
Men en booster kanske det blir ändå, fast den frågan lämnar jag till ägaren ^^

Hon läste väl på vaccinets tillverkares rekommendationer? För där ska man ta två grundsprutor o sen 1 inom 1 år för att få den effekt som utlovas. RF har ju alltid haft sina regler men jag tror travet hade "vaccin" regler, dvs 2 grundsprutor.

Jamen så är det ju man ska göra, A+B och sedan en uppföljning inom 365 dagar. Det var mest intervallet mellan A och B som jag blev osäker på när veterinären sa 6-8v och jag en kvart innan hade läst 21-92 dagar.

*kl*

Jag har provat varenda dressyr/islandssadel med flat sits som existerar nu, ingenting funkar av tusen olika anledningar. Mina ridsår på sittbenen dödar mig snart. Har provat med seatsavers, geldynor, fårskinn men inget funkar att rida dressyr i (knölar sig osv).

Funkar det att rida dressyr i hoppsadel på rörlig häst? Har typ aldrig ägt en hoppsadel. Prestige hoppsadlar ligger som smäck på honom men dressyrsadlarna är så uppbyggda så de funkar inte. I-landsproblem... :p

funkar väl, jag har tävlat dressyr i hoppsadel flera ggr....men jag föredrar helt klart en dressyrsadel. Du kanske ska ha en sån där JES sadel ;)

Det är synd att JES sadlarna är så uppbyggda, tror de hade hamnat en mil ovanför min krabba till häst. Kollade på nya Prestige D1-x men den ligger också alldeles för högt.

Försöker varva med Childeric och Röösli med seatsaver (Rööslin ligger inte optimalt utan guppar omkring så måste ha Childericen på träning) men det räcker med 2-3 pass i veckan med Childericen så kan jag knappt sitta på en stol.

Ja min var väldigt uppbyggd....lite synd. Hade nog gillat den tusen ggr bättre om den inte var det, för annars gillade jag sadeln. :) men den hade iaf dom där hålen för sittbenen och i ditt fall kan jag tänka mig att det kan underlätta.

Vad ska du köpa istället?

Dressyrteamet; ja de jag sett bilder på är myyyycket sadel, synd.

Ingen aning! Därför är den kvar -eftersom det är den enda som legat ok på min pålle. Är sugen på Amerigo eller Childeric (om jag fick tag i nån tillräckligt kort). Jobbigt bara att jag inte har råd att köpa nån ny utan att bli av med en sadel (har en Albion SLK som ska bort med).

Du får köpa min Childeric, den är kort ;)

*kl*
Jag är galet less på vädret nu, vi har haft mellan -25 och -35 grader nu i princip hela Januari. Hästarna är hyfsat less på att stå inne större delen av dagarna, vattnet fryser trots varmstall och allt är bara jobbigt. Tur vi har uppvärmda ridhus men hästen dör av tristess efter en månads ridhusridning. Så, nu fick jag gnälla lite också :p

Usch, det är verkligen för kallt. Ner till -20 kan vara ok men sen är det bara usch! Jag lider med dig!

*kl*
I tisdags var Wille och jag med på hoppträning och jag lyckades stuka tummen :D medryttaren har haft nästan hela veckan sen men hon åker bort en vecka nu så min tumme får ta och bli bra så jag kan rida själv! Tänk vilka knasigheter man kan lyckas med :D

Hur kort är den? och vidd?
Intressant bara för jag tycker att många Childeric är så långa i anläggningsytan, och när det gäller vidden så brukar folk bara säga att de är AO = vid. Fast AO är ju inte ett namn för att den är vid utan bara att den är ändrad -jag vill ju veta HUR vid :p :meh:

KL

Här var det lite kallare idag med. Jag hade klätt på Hottie hennes tjockaste täcke häromdagen men igår bytte jag till ett något tunnare för jag tyckte det kanske skulle bli för varmt för det var inte lika kallt igår. Och vaknar upp till -12 idag..... :meh:

Mina två senaste DI har inte varit långa,,,jag har ändå kunnat ha dom på 3 stycken D ponnyer :) Men Dacen var ganska lång dock.

Kl

Är så himla nöjd med den senaste tidens ridning! Efter några motiga veckor runt jul då pålle inte ville gå fram ordentligt så har det verkligen släppt. Samtidigt som kylan och snön kom så blev han plötsligt helt fantastisk! Jag ökade kraftfodergivan lite också. Numera får han mängder av betfor, det gjorde susen under femårssäsongen för massor av år sedan och det fungerar visst nu med.

Nu trimmar vi för fullt inför årets första start i MsvC:2. Det blir min första tävling sedan 2011 och det är inga goda minnen från den säsongen eftersom jag led av ständig ryggvärk som var så illa att jag slutade rida och lånade ut honom. Men nu fungerar allt, även min rygg. Det krävs dock regelbunden styrketräning för att inte det ryggonda ska komma tillbaka.

Nog om mig: jag ser verkligen fram emot att rida den 9/2 och hoppas att vi kan toppa formen genom att finslipa ökningar och enkla byten lite till. Sedan behöver vänster öppna och höger sluta bli lite mer luftiga! Någon som har tips till det???

åh vad kul, man blir så glad när det flyter :D

kl

Idag har jag smygstartat lite med ridningen :angel: Joggade en stund på min lilla boll till häst och det gick fint, inte ont någonstans och hästen var på himla bra humör så jag är nöjd :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka