Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Min sista ponny var hysteriskt rädd för skimlar när vi tävlade. Han hade dock missat att han själv var lika vit ;)

Jag hade ett varmblodssto som var livrädd för shettisar. Såklart bodde det ett helt ponny-dagis i grannstallet. Hon lärde sig aldrig :/

Första gången min fuxfia såg shettisar så blev det panik och sken förbi, sen 100m längre fram var där ytterligare 2 shettisar = mer panik och sken förbi. Och sen var de tvungna att ta sig förbi alla odjuret på hemvägen också :o. Detta var innan jag köpte henne, men såg när hon och nyinflyttade grannen flög förbi vår gård och undrade varför de flängred på grusvägen :p.

1år senare köpte jag henne :P, och då var hon tvungen att dela stall med en mördarshettis och en ko färgad ponny.
Ja hon är rädd för kor också.. och det tog ett tag innan ponnyn inte var skitläskiga.

usch då, hoppas du inte slog dig!

kl
Har precis kommit in från stallet och ska strax packa ihop mig och starta jobbdag 6 av 7 denna veckan. Hottie har en tappsko så hon vilar tills den är på (imorgon), Maverick tog jag ut på ängen en stund idag. Han är så rolig, han är en väldigt vaken häst och så taggad att det nästan sprakar om honom ibland -men att gå ut på stooora ängen helt själv (något som enligt mig inbjuder till bus), det bekommer honom inte. Möjligtvis att det draaar lite i yttersidan när man passerar det stället där man ser de andra hästarna i hagarna, men han gör inget mer. Goa häst!

Nä, men det är inte bra för min självkänsla. Han man varit rädd så är det svårt att komma tillbaka och att trilla av är dumt.

KL

Spännande att läsa om hur era hästar reagerar. Mitt halvblodssto trivs ypperligt att ridas tillsammans med islänningar. Då är hon som tryggast att rida ut med. Hon tar svans på framförvarande isis och slappnar av helt. En fördel att rida ut med en islänning är att de som finns i min härhet har väldigt bra skritt och vägvinnande gångarter så att trava och galoppera blir inga problem utan det kan vi göra jämte varandra.

Jag har ju även shettis så mina hästar är väldigt vana vid andra djur, även getterna eller grisarna som går i hagarna brevid eller får komma in i stallet när det är kallt, vänjer de sig vid. Mitt sto går nöjt vid grisarna, men kan blir oerhört uppstressad av när korparna flyger lågt och skränar ovanför huvudet när jag rider.:)

Min är också livrädd för shettisar, en av våra uterittsrundor går förbi en uppfödning av shettisar där det kryllar av dem små liven på lösdrift och i hagar på båda sidor, haha min F är livrädd varje gång, speciellt om dem råkar röra på sig! :eek: :p

KL

Nu är jag trött på vinter och halka. I morgon ska jag och "min" hästs ägare åka iväg till Frankrike en vecka på ridträningsresa. Vi ska (håll i hatten) HOPPA i en hel vecka. Jag som tycker att upphöjda cavaletti är läskigt.

Hur eller hur, tror ni inte att klanthästen har fått en smäll på ena bak och är rätt rejält svullen? Veterinären har varit ute och uteslutit lymfangit, men sa att det finns risk för att det kan vara en fraktur på griffelbenet, trots att hästen inte är det minsta halt och pigg och glad. Han är nu ordinerad hagvistelse och skrittpromenader i en vecka. Typiskt när vi ska åka iväg båda två. Någon med erfarenhet från griffelbensfrakturer?

Nåja, jag ska försöka njuta av hoppsemestern ändå. Jättefina hästar verkar de ha - 4 pensionerade hästar som har gått 140-160 och sen några yngre förmågor som är utbildade mellan 110-120. En häst är tydligen utbildad av John Whitaker :d

Den där resan låter awesome! :up: Njut :D

Har ingen erfarenhet av griffelben, men håller tummarna för att det inte är det och att hästen är ok när du kommer hem!

Vet två hästar som fick en griffelbensfraktur i somras, med sådär en veckas mellanrum. Den nr 1 fick operera bort hela, är under igångsättning nu och galopperas och tränas lite smått. Nr 2 som opererades en vecka senare, tog bara bort en liten bit, och tävlades väl i okt. (När nr 1 inte ens börjat trava i princip.)

Så det kan vara väldigt olika. Men om din har en fraktur, och inte är halt, kan den väl självläka vad jag förstått. Nr 1 som fick ta bort hela, kunde knappt stå på benet.

En annan häst i stallet har opererats för några år sedan och mår helt bra idag!

Ha så kul på din resa :) synd med hästen bara :(.

Jag har erf. av griffelbensfraktur. Var en spricka och benet helt i läge, häst varesig halt eller reaktion ens med böjprov.
fick ta det lugnt och skritta på plan mark, samt gå i plan hage (normal hage i övrigt storleksmässigt) ca 4 veckor. sen läkt utan komplikationer.
Men om det är en fraktur bör den konstateras på röntgen, då ordination/åtgärd är avgörande beroende på var frakturen sitter, och hur frakturen i sig ser ut. Risk för att påverka leden i de svårare fallen och därmed behövs då operation.

Äch va typiskt med svullnaden :/ Hoppas de löser sig! Och din resa låter grym, så njuut :D

Jag hade en häst som lyckades slå av griffelbenet i boxen på natten... Han var mycket svullen men inte halt. Konstaterades på röntgen att det var en fraktur och att den opereras då den hamnat lite ur läge och bedömningen var att det inte skulle läka av sig självt. Då jag skulle rida YR-SM några veckor senare fick jag välja om vi skulle operera nu och missa SM eller avvakta till efter SM. Jag valde att operera omedelbart. Kommer inte ihåg detaljer om igångsättning men frakturen måste ha varit i slutet av mars/början av april och under sommaren var vi igång och tävlade igen :)

Tack allihopa. Jo, resan känns verkligen kanon, synd bara att vi kommer behöva oroa oss för pålle hela veckan. Jag får återkomma med rapport efter att vi kommer hem :) Kan vara bra för en dressyrfegis som mig att våga släppa lite på kontrollen och hoppa.

Det verkar ju som om det har gått bra för alla er som har erfarenhet av skadan. Det är kunnigt folk som ska vakta häst åt oss när vi är borta, så han kommer nog inte lida skada av det. Förhoppningsvis är griffelbenet intakt och han har bara slagit på sig så att han har svullnat upp. Det verkar ju på din historia Mirtai som att det inte är livsfarligt att han inte blir röntgad förrän om en vecka ifall det skulle vara en fraktur? Med tanke på att han är ohalt, ofebrig och inte visar någon smärta hur hårt veterinären än tryckte längs benet.

När det hände min häst var jag på träningsläger hos min tränare och jag red på benet utan att det blev värre. När han var så svullen tog vi ju upp honom i ridhuset och när han visade noll hälta eller obehag tränade vi ett lättare pass. Han var ute i hagen som vanligt fram till operationen.

Om det är farligt eller inte beror ju på hur den ev frakturen sitter. Men jag skulle kunna avvakta en vecka med röntgen utifrån det du säger, men ge mandatet till hästvakten att de får åka in med honom om han blir sämre

Min häst fick en akut svullnad på benet, och blev iofs halt i 2 dagar. Då jag misstänkte fraktur på griffelbenet tog jag honom till klinik för att röntga. Vet hittade inget på plåtarna, allt såg bra ut, han skulle skrittas i två veckor och sedan igång. Jag tränade på efter det som vanligt men efter ca 3-4 veckor så började han få ett överben där svullnaden varit, som började ömma. Då jag märkte att det ömmade ställde jag av honom men lät honom gå i hage tills jag fick kliniktid och röntgen.

Då ser den vetten att det är/varit en fraktur på griffelbenet, hon tittade igenom de gamla plåtarna och upptäcker frakturen även där. Tyvärr hade han då fått en benhinneinflammation vilket krävde total boxvila i 4 veckor.

Det blev en tråkig historia på en häst som endast varit halt i 2 dagar. Även vid andra röntgentillfället så var han ohalt. Han var helt igång igen dryga 4 månader efter första röntgentillfället.

Min är också livrädd för shettisar, en av våra uterittsrundor går förbi en uppfödning av shettisar där det kryllar av dem små liven på lösdrift och i hagar på båda sidor, haha min F är livrädd varje gång, speciellt om dem råkar röra på sig! :eek: :p

Så himla konstigt! Teorin vi hade med min första häst var att eftersom haft föl så trodde hon att det var extremt konstiga föl... Riktiga föl älskade hon och skrek efter så fort hon fick en chans. Ingen aning om det stämde men hon var urcool med allt annars, bara inte shettisar :cautious:

Hade en valack som slog av griffelbenet på två ställen. Skadan uppstod genom att han sparkade bort en planka i boxen. Han var inte heller halt med svullnaden gav aldrig med sig så det blev röntgen och sedan operation. Allt gick bra med operationen dock. Hoppas det "bara" är svullet på din.

Min förra häst fick fraktur på griffelbenet. Hon var aldrig halt men varm, lite svullen och hade ett litet överben. Vi har långt till klinik så valde att avvakta men när det efter två veckor såg likadant ut åkte vi och röntgade. Griffelbenet av men låg i fin position så det läkte av sig själv, red lugnt i ca en månad och hon hade aldrig några problem av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud