Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Min häst fick en spricka i griffelbenet när vi var på väg till veterinär för kotleds inflamation.. slet sig vid lastning och tog ett varv runt gården, när hon kom tillbaka så var grimskaftet borta och hon gick snällt på transporten. märkte svullnaden först vid böjprov på kliniken. :rofl:

Min förra häst fick fraktur på griffelbenet. Hon var aldrig halt men varm, lite svullen och hade ett litet överben. Vi har långt till klinik så valde att avvakta men när det efter två veckor såg likadant ut åkte vi och röntgade. Griffelbenet av men låg i fin position så det läkte av sig själv, red lugnt i ca en månad och hon hade aldrig några problem av det.

samma här, utom att vi inte hade långt till klinik så jag kollade upp det direkt men utkomsten är ju oavsett precis samma som du säger som jag skrivit redan.
beror som sagt jättemycket på hur frakturen ser ut och var den sitter och vad som hänt med frakturen osv, så kolla bör man definitivt då mindre lyckliga fall som sagt kan vara operationsstatus på och då gäller som sagt att få koll på det direkt för att undvika problem i onödan osv.

*kl*
Jag som aldrig gillat Amerigo har idag köpt en Amerigo Alto, min tid med ridsår är över :P Men mjukheten och följsamheten som Childeric har är svårslaget så någon gång ska jag köpa en måttad sådan.

Du får ge mig en recension av den sen :D (är på jakt efter en Alto själv).

Nämen har kusen ändrat på sig i Altofrågan? Han var väl helt tokig av en sån innan?

Hittade en med normal bom (+0,5), den jag provade tidigare var +2 och användes med pad, så kan hända att den klämde honom på något sätt. Gav Alton ett till försök efter samtal med utprovare. Han agerar lite annorlunda än i Childericen, är lite kvickare i steget och lägger sig lite väl hårt i handen emellanåt (vilket bara är en fördel för mig eftersom han alltid slingrar sig i vanliga fall). Men Alton ska ju tydligen vara speciell.

Har ridit två pass i den och hade jag kunnat ha kvar min Childeric hade jag helt klart valt den. Childeric är så otroligt mjuka och följsamma, de dämpar även stötar extremt bra. Tyvärr passar ju inte min sadel mig :( Men någon gång i framtiden kommer jag måtta en efter mig och min häst, men vi ska köpa hus inom en förhoppningsvis rätt snar framtid och att då lägga närmare 40' på en sadel är inte okej.

Alton är jättetrevlig, ger dock inte så mycket support till ryttaren och jag har träningsvärk i både mage och insida lår (Childericen sitter man fint i utan att anstränga sig ;) ). Den är en av få sadlar som ligger bra på min häst och som jag gillar, så den är helt klart godkänd!

fast träningsvärk får man vid alla omställningar och får du det i magen är det väl jättebra i sammanhanget ;)

Ja så är det ju, särskilt när man suttit fastlimmad i en kalvskinnssoffa med jättebra stöd och sedan hamnar i en hal Amerigo med miniknästöd :p Kanske man får magrutor av detta sadelbyte...

Hur är Alton i vidden? Min har X-vid i sin Albion (som är för lång) och alla märken verkar ju ha olika uppfattning om vad som är vid eller inte :p
Vill ha antingen en Alto eller en Childeric till henne men tror Childericen blir för lång.

Sadeljakten går vidare XD

ja precis :)
man får ju tänka som så att har du behövt en sadel som styr din sits pga sitsbehov för din del, och du nu har en annan som alternerar dig och påverkar dina muskler i magen så kanske det är jättebra i sig ?

jag är inte öht för sadlar som fixerar ryttare eller styr dem att korrigera sin sits pga sin utformning. sen givetvis ska sadeln passa ryttaren i fråga om att man hamnar rätt, både utifrån häst och ryttare, och sadeln ska givetvis inte vara felbyggd för ryttaren i fråga om hur ryttaren hamnar i sadeln rent naturligt osv. Men: min poäng var lite att bortsett från såna rena missar så ska ju inte ryttarens sits i sig vara SÅ styrd av hur sadeln är byggd? food for thoughts i sammanhanget.?

Min Childeric är nog bara någon cm längre än Alton, alltså inte särskilt lång. Den är gjord till liten häst (min minihäst är 152cm och drar 130 i täcken).

Jag tycker nog att Alton är ganska normal i storlek, min drar MW i de flesta märken och denna +0,5 är bra i vidd. Min gammelhäst som är som en tunna kan ha Amerigo +3,5 framtill men de blir för smala baktill. Vet inte hur grov din är?

Hur är Alton i vidden? Min har X-vid i sin Albion (som är för lång) och alla märken verkar ju ha olika uppfattning om vad som är vid eller inte :p
Vill ha antingen en Alto eller en Childeric till henne men tror Childericen blir för lång.

Sadeljakten går vidare XD

Amerigos vida är nog mer normal eller normal mot vid i tex engelska märken. Alltså har du haft vid i albion ska du troligen ha xw i amerigo ( o alltså alton) har du xw i albion blir det nog motsv. de allra vidaste i amerigo gissar jag. Om det räcker. Bara att prova! ;)

Då borde min ligga på +3 eller +4. Hon har lång bred manke, rejäla bogar/bogblad och rund över revbenen -typ päronformad sett ovanifrån.
Och kort rygg + liiite överbyggd.

Mm, det är väl så. Jäkla tunna! Dessutom är hon fet nu (för bra hösilage för en häst som är lättfödd som ett russ).... Men jag jobbar på vikten på henne. Plockat bort kraftfoder och minskat på hösilaget. Med resultatet att hon hatar mig :meh:

Sätter sadeln ryttaren i bra position (alltså sadeln är i balans och passar ryttaren) så bör man ju ha såpass bra grundsits och styrka så man sitter bra utan stöd överallt. Annars är det bara sätta igång att öva

Min lilla tant hade en DJ som var +2,5. Enligt alla lagar borde hon haft +3 enligt ridin men hon trivdes lika bra på den lite smalare när bossorna var av det kortade slaget. De gör ganska stor skillnad.

Har du provat DJ också? Den var bekvämare än aktion tycker jag.

DJ o alto är helt olika för hästarna så det handlar ju mer om det. DJ är skön men på min passar den inte alls. Har haft alto o nu cc. De passar.

Mooi: trodde aldrig min skulle bli tunna men här får det oxå snålas lite nu :o
Ja matte med förresten. :p

Har+ 3.5 o den är inte jättevid faktiskt.

Vissa hästar passar i den ena eller den andra och vissa hästar kan ha båda som jag förstått det när jag pratat med deras utprovade. Det är inte heller alltid så att en häst som borde passa i den ena eller den andra modellen tycker att den passar bäst...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat