Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Min lilla kille är duktig pojke! Nu måste tom ridfröken som varit lite.. avigt inställd till honom hålla med om att han varit bra. ;)

Vi hade planerat att jag nu skulle börja rida hennes nya projekt. En ung sak som är insutten. Vi har avvaktat sadelprovning IOM att damen har lite svårt sadelläge och varit lite rund.
Så hon har fått banta och så har vi longerat och tömkört.
Idag var dagen D. Nu skulle det provas sadel.
Det slutade med svärande, muttrande ridfröken som mumlar om att "skita i att rida den där jävla hästen.. Kanske betäcka istället.. Skita i lynnet, rörelser och ridbarhet på hingsten.. Bara den har hängrygg som balanserar upp hennes sälform."

Jag fattar inte hur man ska hitta ngt till hennes rygg. Synd på så fin häst! ;)
Jaja.. Vi får se om vi hittar något.

KL

Och jag har åkt av igen. :(
Jag brukar sitta som en smäck, men hon har för god kondis och är för pigg i det här januarivädret. Och så in i .......snabb i sina explosioner. Kraken får knappt någon mat heller förutom grovfoder så jag kan inte heller dra in på något. Ju mer jag rider, ju finare form, vigör och styrka får hon.:nailbiting:

Brukar inte rida i januari då det normalt är vilomånad pga vaccination som hon blir sjuk av. Men i år har jag kunnat hålla igång hela tiden. På gott och ont....

usch då, hoppas du inte slog dig!

kl
Har precis kommit in från stallet och ska strax packa ihop mig och starta jobbdag 6 av 7 denna veckan. Hottie har en tappsko så hon vilar tills den är på (imorgon), Maverick tog jag ut på ängen en stund idag. Han är så rolig, han är en väldigt vaken häst och så taggad att det nästan sprakar om honom ibland -men att gå ut på stooora ängen helt själv (något som enligt mig inbjuder till bus), det bekommer honom inte. Möjligtvis att det draaar lite i yttersidan när man passerar det stället där man ser de andra hästarna i hagarna, men han gör inget mer. Goa häst!

Skulle gärna se film på honom! Han verkar vara riktigt trevlig :)

*kl*
Idag red jag i ridhuset och fokuserade på att sitta bra och verkligen rida Wille framför mig. Red inte så mkt krumelurer utan mest tempoväxlingar och variation på samlingen. Till sist var han riktigt trevlig och jag kunde växla från travökning till kort trav med passagetänk och det utan att behöva ta i tyglarna nästan :) Men vi hade sällskap i ridhuset och då går han alltid mycket bättre :D + att han såg hagkompisarna busa i hagen genom fönstret och det gav lite extra fart under hovarna :D

När jag var klar kommenterade stallkompisen, som själv rider Intermediere, att Wille ser fin och pigg ut, och att det inte märks att han är 24 nu! Då blev jag både stolt och glad :)

Vad kul! :)

KL

Skulle ut i skogen idag med min 08;a. Brukar skritta för hand första biten. Så även idag. Då kom det en liten isis med en ung ryttare på ryggen. Min lilla galning började drakblåsa och glodde medan jag glodde ungefär lika mkt på honom men av förvåning över reaktionen. Sen utan förvarning flyger han upp i luften med ett pip och körde värsta rodeon. Hinner inte mer än ner på marken innan han flyger upp igen med benen farandes åt alla håll!

Smått chockad då han hittills aldrig visat tillstymmelse till liknande otyg även om han alltid varit mkt rodeohäst i hagen. Vårkänslor månne? :D

haha har också haft en häst som var galet rädd för islandshästar. Lyckat när vi stod uppstallade så att man var tvungen att passera ett islandsstall när man skulle rida ut :meh:

Skulle gärna se film på honom! Han verkar vara riktigt trevlig :)

Jag har nog lagt upp nån film från något av de första passen jag red honom, men ska snart filma på nytt (när jag har nån som kan filma).

Stenar och islänningar är det absolut värsta som finns. Säkert köttätande, det vet båda hästarna jag rider... Shettisar går verkligen inte heller att lita på!

Ja nu när ni lärt känna varann lite mer skulle vara kul att se :) Och det gör inget om man får se Hottie också :angel: :love:

Islandshästar kan skrämma slag på de flesta som inte är van. De har annorlunda rörelsemönster, rör sig väldigt snabbt/hetsigt, galoppen låter som sken.

Var ute och red med min kompis på hennes dressyrhäst i våras, och träffade en islandshäst. Min häst var cool, då kompisens häst var med, men den blev väldigt upphetsad över isisen. Gick så småningom över i passage när vi skulle passera och då blev den stackars islandshästen å sin sida så rädd att den höll på att ramla i diket... :D

Vad kul! :)

KL

Skulle ut i skogen idag med min 08;a. Brukar skritta för hand första biten. Så även idag. Då kom det en liten isis med en ung ryttare på ryggen. Min lilla galning började drakblåsa och glodde medan jag glodde ungefär lika mkt på honom men av förvåning över reaktionen. Sen utan förvarning flyger han upp i luften med ett pip och körde värsta rodeon. Hinner inte mer än ner på marken innan han flyger upp igen med benen farandes åt alla håll!

Smått chockad då han hittills aldrig visat tillstymmelse till liknande otyg även om han alltid varit mkt rodeohäst i hagen. Vårkänslor månne? :D

Sötis!:D

Islandshästar kan skrämma slag på de flesta som inte är van. De har annorlunda rörelsemönster, rör sig väldigt snabbt/hetsigt, galoppen låter som sken.

Tölten och passen är annorlunda ja, resten av gångarterna är som vilken ponny som helst.

De flesta islandshästar som jag har träffat galopperar som att någon stulit dem (dvs så fort det går) och även traven brukar vara väldigt hetsig :P Krävdes lite invänjning då min häst trodde att något farligt hände varje gång de galopperade...

Var ute och red med min kompis på hennes dressyrhäst i våras, och träffade en islandshäst. Min häst var cool, då kompisens häst var med, men den blev väldigt upphetsad över isisen. Gick så småningom över i passage när vi skulle passera och då blev den stackars islandshästen å sin sida så rädd att den höll på att ramla i diket... :D

Hahaha, måste sett roligt ut :D

De flesta islandshästar som jag har träffat galopperar som att någon stulit dem (dvs så fort det går) och även traven brukar vara väldigt hetsig :P Krävdes lite invänjning då min häst trodde att något farligt hände varje gång de galopperade...
+1 på den. Min ena häst hade ögon som golfbollar de första gångerna vi delade ridhus med en söt liten isis som for runt som ett litet troll :D

En annan stooor och brun unghäst tryckte sig mot väggarna av skräck vid möte med små och ljusa hästar (dvs alla skimmelponnysar och fjordingar), det tog flera månader innan den vant sig helt vid cocosbollarna. Lite jobbigt var det att rida stor och rädd häst, haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka