Dressyrsnackis nr 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 9

Hejja :banana: Förstår att det måste vart jättekul att få vara tillbaka på hästryggen igen och kunna rida ordentligt! :D

Härligt!

Och var det du som hann norpa den enda Maxflex Finan som man får provrida i detta land? ;)

kl

Hade egentligen bestämt mig för att inte titta på några hästannonser förrän i mars när min flytt och allt annat är klart, men tänkte att det var lugnt nu, att jag blivit immun mot annonsförälskelser

Icke :angel:

Hittat en 6-åring nu som är skitsnygg, men som är spänd som en mellanstadiekille på dansuppvisning på filmerna och rör sig ungefär lika naturligt. Inget steg är det andra likt, han studsar och kastar sig fram, halsen spänd som en båge (rids på kandar, ryttaren verkar använda stångtygeln som stödhjul...). Ändå rider de byten på honom, som han DYKER igenom. :crazy: Och piruetter som nästan ser ut som bakåtvolter. Motsatsen till det klassiska nonchalanta annonsfilmsjoggandet... Men det lyser igenom en massa elasticitet och gång och mod och driv! Och som sagt, otroligt snygg :o

Har nån erfarenhet av att försöka "restaurera" en sån häst, som pressats hårt i unga år och verkar ha tappat sitt naturliga rörelsemönster (under ryttare iallafall)? Värt besväret?

Klart det går att fixa! Prova den och känn hur den känns irl :D den är ju 6 år -bara barnet! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker spontant, låt den vila några månader och börja om med ny ryttare så går det nog jättebra om man bara ger det lite tid.

Jag skulle också prova och se hur den reagerar på att du försöker jobba den lite annorlunda. Även om man naturligtvis inte löser alla problem på en provridning kan man ju ändå få en känsla för hur samarbetsvillig och ridbar den är :)

Dessutom skulle jag veterinärbesikta riktigt ordentligt för att vara så säker jag kan på att felridningen inte gett skador.

6 år är ju inte så mkt. För mig vore det lite en prisfråga. Det är jobbigare att omskola än skola. Det tar mer tid.
Så om det känns värt eller ej beror för mig lite på om priset är satt efter kvaliteten i rörelserna eller kvantiteten sas.

En sån häst brukar gå att skola om.
Jag hade dock backat bandet rejält och börjat om med den.
Det är ingen idé att sitta och pressa igenom rörelser om de är i spänning, anser jag. Det är inte kvalitet för mig.
Så jag hade börjat basic i låg form m fokus på lätthet för hjälper och eftergift och genomsläpplighet. Jag hade dragit ner energin tills man kan styra den.
Att sätta tryck och energi i hästar som är rätt utbildade är inte svårt.
Men det är svårt att komma dit med en häst som är i spänning. Stryper man energin något brukar det mentala hänga med om det görs rätt. Man hittar lugn och kan då PRATA m hästen. Man slipper skrika.
I min värld måste man kunna samtala för att nå en kvalitativ utbildning, precis som m människor.

Tror absolut att den går att få till med mycket jobb förstås. Dock är ordentlig besiktning och även röntgen (även om den kan kännas onödig) för mig en nödvändighet vid ett sånt köp, och förstås att själv vara med på bes! Jag hade velat veta om hästen går som den gör pga kass ridning eller om det finns något annat underliggande som skaver. Sen hade jag backat om det är en import från stort försäljningsstall. Känns helt enkelt alldeles för osäkert med en sån kuse även om den är fin.

:rage: :arghh:

Är den bra?

Jag kommer nog behålla Childericen, har hunnit prova lite andra också och trots ridsår så är den ju outstanding... Men måste ha en två sadlar då så min bakdel får vila mellan träningarna!

Ja det förstår jag. Vet inte än, den har inte kommit pga alla röda dagar, pm:ar när jag testat!:)

Jag köpte en Maxflex fina som vad nedsatt, chansade att den skulle passa :p UNDERBAR sadel att rida i men tyvärr åkte den fram på min häst så jag har redan sålt den vidare. Får ha min älskade Masterback ett tag till :)

När jag var i stallet i söndags hängde det en till sadel på Ninyas sadelhängare. antingen håller de på att flytta om sadlar som inte används och den bara hamnade där tillfälligt, eller så är tanken att den ska testas till Ninya (hoppas, hoppas, hoppas!). Det är en äldre Henri de rivel dressyrsadel och hennes nuvarande sadel är också en Hdr fast allround, så det lutar ju åt att den kanske är tänkt till henne. Och det låg ett fårskinn under den vilket det inte gjort förut.

Kanske får se på torsdag när jag rider lektion om hon har provat/bytt eller inte :)

kl

åååh, aldrig får det vara bra... sentimentala mooi är igång.
Long story very short: förstaponnyn som flyttat runt alldeles för många gånger, som återfanns efter 7 års frånvaro, hade det bra, såldes sedan till mooi's (vuxna) vän som skulle ha ponnyn på livstid -hade ponnyn i 6mån innan denne ansåg sig ej klara ponny (som mooi hade från 7 till 13-års ålder), strulig sits med fd ägaren som efter om och men tog tillbaka ponny då mooi ej har plats. Ponny hos fodervärd -tills idag, mail från ägaren som säger att det är dags igen. Ponny ligger ute på annons för 4500 och ska alltså flytta igen (är 21 år).

Nån som behöver en sällskapshäst, unghästuppfostrare, "åka-häst" ponny? Mooi bistår! (hade hämtat henne imorgon om jag hade haft nånstans att göra av henne).

Blä:arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka