Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Aha, ja nu är jag med:).

AVB: Men diskussionen kretsar väl ändå runt hästar som rids och tränas? Det handlar väl om hållbarhet? Och för att vara hållbar, att byggas upp behövs vila. Just eftersom det är den levande vävnaden som behöver återhämtas och byggas upp. Det är verkligen väldigt väldigt enkel träningsfysiologi. Likt mackan förstår jag inte resonemanget kring döda ting.

+ mackan

Upprepar: varierad träning (gärna på varierade underlag, med varierande belastning) är bättre än enformig träning och mycket vila.

Menade att "slitage" är ett ord man bättre använder på döda saker, t ex en möbel utstår slitage när man använder den, men det är lite missvisande ord på människor eller djur. Träning av levande saker sliter inte alls om den görs rätt, utan tvärtom.

Jag har fysiologitenta på Karolinska på tisdag, jag kan återkomma med mitt resultat om ni vill. ;)

Jag trodde vi diskuterade slitaget som blir pga fel och inte optimalt tränings upplägg ? Därav förstod jag öht inte dina kommentarer .

Din definition av slitage blir för mig högst relevant ang det slitage som högst frekvent är ett problem på våra hästar .

Vad kallar man då kliniskt korrekt vad leder som är slitna har utsatts för om det inte är slitage? Jag har inte ett enda poäng i fysiologi-därav att jag bara kan det allra mest basic som att träning bryter ner och vila bygger upp:p.

KL

Jag tror det är rätt få hästar som arbetar för mycket.
Däremot tror jag många arbetar fel. Och rider man då 6 dagar/v felaktigt så blir det ju nötande och kasst för kroppen.

Men att aktiveras mer än bara hagvistelse snudd på dagligen tror jag är mycket bra för de flesta friska hästar i vuxen ålder.

Jag tror fler skulle må gott av att matte/husse tog en låååång tur med dem där man i varrierad terräng ömsom går och ömsom rider regelbundet som komplement till ridningen på bana som bör hållas kortare(om man aktivt arbetar musklerna). Nu pratar jag inte 1,5 h utan betydligt längre med en vilopaus i mitten och lågt tempo.

Och det tror jag är bra att börja med redan för unghästar, spec de är väl de som drar mest nytta av det. Så man stärker kroppen inför framtiden medan den fortfarande är mer påverkbar.

Det finns ju skäl till att färre FT-hästar eller polo-hästar tex ballar ur så som de banridna dressyrhästarna kan göra vid uteritt eller bara galoppfattning.
Nu säger jag inte att alla dressyrhästar är så. För det är de inte!
Men det är betydligt fler än bland en del andra grenar. Och det beror inte på stam på häst.

Skrittmaskin är jag personligen inte så förtjust i som motionsgrej/rastningsgrej. För monotont för mig. Jag går hellre en runda i skogen och får då en naturlig balansering av terrängen och ytterligare gynmnastik och även mer lugnt iom att hästen får tänka till lite.
Däremot har jag använt den som miljöträning på unghästar(i komb med allt annat givetvis). Dock har de då fått gå mer än den där vanliga halvtimmen då för att få den mentala effekten. Och då bara ett par ggr tills de känner igen och inte bryr sig mer.

*knapplån*

Idag roade jag mig med att rida förvänd galopp på långsidorna och rättvänd på kortsidorna. Fick överraskande bra :) min lilla häst är riktigt duktig.

*KL

Jag blev inspirerad av Fioranos bilder när jag red idag, och kom på att jag borde träna ryggningar med Ninya. Ninya ser ut ungefär som Barbie när man ryggar, fast med lite mer krokodilinslag :angel: Att stå stilla är det näst onödigaste och tråkigaste i världen. Att rygga är det absolut värsta en ryttare kan utsätta en häst för, inte nog illa att man behöver stå stilla - sedan ska man backa också :eek: Total idioti enligt Ninya kort sagt.

I vilket fall, ryggningarna blev inte ett dugg vackra av ovanstående anledning. Blev dock lite bättre när vi hållt på en stund. Fattade galopp efter varje ryggning (visserligen med några skritt eller travsteg emellan) och galoppen kändes himla rund och trevlig. Så även om själva ryggningarna inte var ett dugg bra så gav det definitivt en hel del ändå, och hade väldigt trevlig känsla mellan och efter ryggningarna :) Övning att köra fler gånger för vår del!

Tänkte egentligen bara rida ut en ordentlig runda idag men tröttnade på skogen efter en halvtimma och hamnade i paddocken ändå :D

Men varför ska ryggning bli en så stor grej ?

Nummer ett är ju att kunna göra halt eftergiven och framme på hjälpen .
Sen börjar man ju som med alla andra rörelser , att bara finns rätta tänket där , ens ett steg bakåt på hjälpen på korrekt sätt så belönar man och sen är det bra . Sen bygger man på utifrån det .
Gör man en halt och känner att hästen inte är med i övergången , eller inte framme på hjälpen - då övar man Inte ryggningen öht för det finns ingen förutsättning att lära in öht i det läget .

Gör ingen grej utan tajma av och jobba pedagogiskt . Det är så du lyckas .

Kan säga att våra halter tamejtusan är riktigt bra. Alla förutsättningar finns för att ryggningarna i teorin ska bli bra. Men ponny tycker att det är under hennes värdighet att behöva gå bakåt. Hon kan gå två steg tillbaka sen surar hon ihop helt och alldeles när hon måste gå två till liksom... Ibland kommer man trots allt till saker där hästen tycker att man som ryttare begär lite för mycket trots att det egentligen inte alls är för mycket.
version-1a24d637e2504c32a1b5e0813db72f12

KAN rygga kan hon definitivt. Men hon hatar det och sen har jag själv inte tränat rygga så mycket (dock är hon den enda häst jag ryggat med som protesterar). Väntar givetvis in att hon står lugnt och bra i halten innan jag påbörjar ryggningen. Och stannar och "börjar om" när det blir för mycket protester. Och som sagt, även om själva ryggningarna inte är bra så blev de bättre under den tid vi grejade med det och fick ännu bättre känsla i det vi gjorde mellan och efter ryggningarna än vi hade före. Så bortkastat skulle jag inte säga att det är.

Sedan är jag alltid seg på att komma in i nya saker och ryggningar är inget jag gjort ofta. Att träna på det lite då och då på en häst som kan tycker jag inte är helt fel.

Har samma problem med ryggningarna, halterna sitter till99% idag allt beror på hur mkt jag fuskar om halten ska bli bra eller inte.:)

Men ryggningarna är svåra och de jag har gjort för att stärka upp hennes rumpstump är att jag har ryggat upp för små backar.
Då måste hästen verkligen sätta in under sig och man kommer åt alla de där små musklerna som annars är så svåra att komma åt när amn rider frammåt.

Varning är att om man har ryggat bakåt uppför en backe några ggr är att hästen kan komma få en enorm träningsvärk så rid inte på 2 dagar efter denna övning.

Massage och stretsh 2 dagar efter, och ju mer styrka/muskler hästen får dessto mintre träningsvärk kommer den få så klart.

Min häst hade otrolig träningsvärk 2 dagar efter första gången vi gjorde denna övning.
Någon ridning var inte tal om för då hade hon lagt ryggen och rumpan i backen heheheh.

Funkar även att gå med hästen och backa uppför.

När hästen väl börja bygga upp dessa muskler kommer man få en helt annan häst i ridningen, halter, fattningar och ryggningarna kommer bli som en dröm:D
Och hästen kommer ta för sig mer i bak och trampa in under sig betydligt bättre än innan träningarna i backarna.

Denna övning funkar lika bra för oss människor, och samma sak gäller här, planera inte någon långvandring 2 dagar efter för du kommer knappt kunna gå:D

Jag har alltid lärt mig att träningsvärk "bearbetas" bäst genom att träna även dagen/dagarna efter - men inte lika hårt. Sedan när det gäller mig själv kan ordentlig stretching mildra träningsvärken lite grann också, vet dock inte om det gäller i allmänhet.

Jag har alltid lärt mig att träningsvärk "bearbetas" bäst genom att träna även dagen/dagarna efter - men inte lika hårt. Sedan när det gäller mig själv kan ordentlig stretching mildra träningsvärken lite grann också, vet dock inte om det gäller i allmänhet.

Tyvärr är det bara en myt att stretchning lindrar träningsvärk.
Stretchning gör dig smidigare och inget annat men iom att du är smidigare minskar de skador i sig.

Jag körde ben inne på gymmet i Söndags, igår och framförallt idag kan jag knappt gå. Skulle jag sätta mig vid en benpress idag skulle jag få tugga få knän den saken är ju klar:crazy:

Skillnad på lättare träningsvärk och en kraftigare, vid lättare kan de va bra att gå lite om man har tränikngsvärk i benen men man ska inte gå in i gymmet och mosa av värsta benpassat igen. Då får du skador.

En häst som har kraftig träningsvärk kommer du inte upp på för den lär bocka av dig för det gör ont när du belastar ryggen.
Samma som med mig idag svår å gå ut och röra på mig när benen inte bär mig för tärningsvärken är olidlig.:crazy:

Så därför bör den vila(läs gå ut i en stor hage och man kan gå för hand med den ist för att rida)

Men i slutänden är det hästen som avgör, vissa kanske inte får sådan träningsvärk att den klarar av att bära ryttaren dagen efter med.
Min höll på att gå av på mitten dagen efter första gången vi körde övningen :D

Men träningsvärken är ett kvitto på att övningen man kört HAR tagit väl. Det är lixom en hatkärlek till den:)

Och jag tycker väl att SÅ ont ska inte hästen behöva få, då har man gått ut för hårt. Träningsvärk kan de absolut ha efter en tuff träning men som sagt -har hästen så ont att man inte kan sitta på den har man lagt ribban för högt för hästen i dagsläget.

Min höll på att gå av på mitten dagen efter första gången vi körde övningen :D

Men träningsvärken är ett kvitto på att övningen man kört HAR tagit väl. Det är lixom en hatkärlek till den:)

Nej, i det är ett kvitto på att övningen man gjort är åt helvete fel upplagd.

Mackan.Håller helt med dig- börja för tidigt eller på fel sätt o utan rätt bjudning riskerar ex bara fel tramp i klivet bakåt eller släpande steg eller nåt annat fel som är svårt att rätta sedan.

Ninya är 19 år och den häst som är mest utbildad på ridskolan. Mina ryggningar med henne är inte bra ryggningar, men de är bättre än de hon gör i snitt och så gjort väldigt länge. Så att hon skulle bli sämre av att jag tränar på det någon gång ibland har jag svårt att tänka mig. Hon är en sådan man kan göra fel på hur många gånger som helst och när man gör rätt så får man kvitto på det, helt enkelt grym att lära sig på. Ska nog ganska mycket till för att försämra henne, med tanke på hur hon genomsnittsligt arbetar i ridskoleverksamheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama